Niedawno cały Internet huczał od podania informacji na temat lokalizacji fabryki Izery. Dzisiaj z kolei poznaliśmy przyszłość innego śląskiego zakładu, jaką jest fabryka FCA w Tychach. Po przeniesieniu produkcji Pandy do Włoch wraz z zaprzestaniem produkcji II generacji, zmniejszeniu produkcji Lancii Ypsilon, a także wycofaniu Forda Ka wiele osób zastanawiało się nad przyszłością tyskiego zakładu. Niepokój ponadto wzbudził fakt, że zaprezentowana w 2020 roku nowa generacja Fiata 500 (z napędem elektrycznym) również powstaje we Włoszech. Na szczęście koncern FCA rozwiał wszelkie obawy.
Fabryka FCA w Tychach zyska drugie życie
We wtorek 29 grudnia koncern ogłosił bowiem, że fabryka FCA w Tychach doczeka się przebudowy oraz modernizacji. Na Śląsku mają powstawać bowiem hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Alfa Romeo i Fiat. Seryjna produkcja pierwszego z tych modeli rozpocznie się w drugiej połowie 2022 roku. Będzie nim zapewne nowy Fiat Panda z napędem elektrycznym. Publiczne wsparcie inwestycji w wysokości 755 mln zł zapewniła także Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE). Przyznane wsparcie będzie realizowane w postaci ulg w podatku dochodowym od osób prawnych – CIT.
– Wielkie inwestycje wracają do naszego regionu. Nowa inwestycja to też istotny element transformacji Śląska i wielki sukces premiera Mateusza Morawieckiego i jego rządu, oraz KSSE i strony samorządowej – podkreślił Marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.
Tyski zakład odegra istotną rolę dla całego koncernu
Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce, a jej tyski zakład należy do grona najnowocześniejszych fabryk samochodowych na świecie. Polskie spółki FCA które zatrudniają 6,4 tys. osób, z których ponad 2 tys. to załoga zakładu w Tychach. Fabryka FCA w Tychach jest jednym z największych zakładów produkcyjnych koncernu.
– Polska od zawsze miała dla FCA strategiczne znaczenie. FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland”. Załoga FCA Poland przez lata wykazała determinację i profesjonalizm w dążeniu do osiągnięcia najwyższych standardów światowych w zakresie wytwarzania samochodów. Każdy pracownik naszej fabryki w Tychach zasługuje na tę inwestycję i każdy może być dumny z tego, że przyczynił się do decyzji, która zapewni tyskiej fabryce dalszy rozwój – powiedział prezes zarządu FCA Alfredo Leggero.
Nie podano jednak informacji o wysokości kwoty przeznaczonej przez koncern na modernizację fabryki. Nie wiadomo też, jakie dokładnie modele będą produkowane.