Connect with us

Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Produkcja ruszy w 2024 roku

Spółka Electromobility Poland ujawniła właśnie, że fabryka Izery powstanie w Jaworznie. Produkcja polskiego samochodu elektrycznego rozpocznie się w 2024 roku, czyli nieco
później niż zakładano.

Izera / Fabryka Izery

Rząd przymierza się do likwidacji kopalni, jednak Śląsk dalej ma odgrywać funkcję centrum przemysłowego Polski. To właśnie w sercu Zagłębia, dokładnie w Jaworznie powstanie fabryka Izery. Tym samym potwierdziły się pojawiające się od pewnego czasu spekulacje dotyczące usytowania fabryki polskich samochodów elektrycznych właśnie w tym mieście. Niewykluczone, że to właśnie tam znajdą zatrudnienie pracownicy przeznaczonych do likwidacji kopalni.

Fabryka Izery w Jaworznie, jednak dopiero od 2024 roku

Dzisiaj, tj. 15 grudnia minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych podpisali  w Katowicach memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych. Początek budowy zaplanowano na 2021 rok. 

Izera hatchback

Izera hatchback

Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie aż 15 tys. osób – 3000 w samej fabryce a pozostałe 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się jednak dopiero w 2024 roku, a nie jak zakładano wcześniej – w III kwartale 2023 r. Obiekt ma powstać na terenach przy ul. Wojska Polskiego. Przedstawiciele Electromobility Poland szacują, że budowa zakładu pochłonie 2 mld złotych.

Śląsk jako motoryzacyjne serce Polski

– Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu – powiedział minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka.

ZOBACZ TAKŻE
Polska marka samochodów wchodzi na rynek. Izera pokazała dwa modele

– Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa – dodał. Minister zapowiada również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie.

Izera wnętrze stanowisko kierowcy

Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze – deklarował marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski.

– Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjałw tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce – stwierdził prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaręba. Ocenił także, że dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którzy deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do mety.

ZOBACZ TAKŻE
Izera uchwycona na pierwszych zdjęciach. Polski elektryk już na drogach

Izera, czyli marka polskich samochodów elektrycznych – na start hatchback i SUV

Fabryka Izery będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Skupia ona ponad 400 firm, w których jest już 80 tys. miejsc pracy.

Przypomnijmy, że Izera to zapowiadana od długiego czasu polska marka samochodu elektryczego, będąca efektem prac spółki ElectroMobility Poland. Pod koniec lipca zaprezentowano dwa prototypowe modele – kompaktowego hatchbacka oraz SUV-a. Z deklaracji EMP wynika, że Izera otrzyma dwa warianty pojemności baterii, a zasięg powinien wynieść około 400 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniesie około 8 s. Za projekt nadwozia odpowiada włoskie studio Torino Design. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama