Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

Silverstone – historia kolebki Mistrzostw Świata F1 | Tory Formuły 1

Silverstone jest dla wielu serii wyścigowych z F1 na czele niczym dom. Brytyjski obiekt od zawsze był bardzo szybkim torem. Pamięta on także wiele ważnych momentów w historii motorsportu. Dziś przybliżymy wam jego historię.

Opublikowano

w dniu

silverstone prosta startowa
Fot. Daimler

Silverstone: Okrążenie w bolidzie F1

Prosta startowa na Silverstone jest dość krótka. Prawy zakręt Abbey pokonuje się praktycznie bez odpuszczenia gazu. Następujący po nim Farm to łuk, który płynnie przechodzi w lewo. Ważne jest pokonywanie tej sekcji toru dobrze, bo czeka nas mocne hamowanie do nawrotu Village. Tuż przed wyjściem na długą prostą czeka nas Aintree. Prosta Wellington zaprojektowana w 2010 roku daje okazję do wyprzedzania. Zakręt 6 to Brooklands i prowadzi bezpośrednio do Luffield, który jest prawym nawrotem. Prawy Woodcote prowadzi zawodników byłą prostą startową do trudnego Copse.

Następny jest trudny kompleks Maggotts, Beckett i Chapel. Trzeci sektor nitki Grand Prix na Silverstone zawiera w sobie między innym prostą Hangar. Piętnasty zakręt toru to dość szybki Stowe, po którym mamy prostą o nazwie Vale. Ostatnia sekcja – Club – jest kluczowa dla całego okrążenia, bo to jest ostatni zakręt i od przejazdu nim zależy w dużej mierze tempo na Silverstone.

 

Silverstone to bez wątpienia jedna z kolebek brytyjskich wyścigów. Historia toru sięga 1948 roku i co godne uwagi jest to od zawsze jeden z najszybszych torów. Obiekt rozwinął się od areny zmagań po terenie lotniska do jednego z najbardziej rozpoznawalnych w sporcie motorowym. Pod koniec II wojny światowej stało się ono niepotrzebne i pozostawało przez kilka lat odłogiem. Jego pierwsza styczność ze sportami motorowymi była nieoficjalna. Grupa lokalnych entuzjastów urządziła zmagania wokół opuszczonych pasów startowych już w 1947 roku.

W następnym roku pojawiło się oficjalne zainteresowanie utworzeniem toru z pasów startowych. Donington Park był wykorzystywany jako magazyn dla wojska, Brooklands zniszczone, a Crystal Palace w złym stanie. Royal Automobile Club rozpoczął poszukiwania nowych miejsc. Dzięki rozległym pasom startowym i dróg wokół lotniska Silverstone, teren ten wydawał się idealnym rozwiązaniem.

Królowa na pierwszym wyścigu MŚ F1 na Silverstone

Pierwsze Grand Prix na Silverstone odbyło się na początku października 1948 roku. Tor wykorzystywał zarówno główne pasy startowe, jak i część dróg wokół. Trasę zabezpieczono za pomocą beczek z ropą i belami słomy, a dla wyjaśnienia widzów od krawędzi toru dzieliło nic bardziej wytrzymałego niż linka. Zawodnicy również zmierzali do siebie na czele z maksymalną prędkością, gdzie dwa pasy startowe kończyły się ostrymi nawrotami. Rozwiązanie? Rozwieszono płótno, aby kierowcy nie widzieli jadących do czoła rywali.

ZOBACZ TAKŻE
Oficjalnie: Tor Silverstone pozostanie w kalendarzu F1 przez kolejne 5 lat

Tutaj także odbyła się pierwsza runda Mistrzostwa Świata Formuły 1 w maju 1950 r. Królowa wzięła udział  w tym wydarzeniu. Jest to jak dotąd jedyne wydarzenie sportowe w kraju, na którym był panujący monarcha. Od 1952 roku BRDC przejął prowadzenie toru od RAC, a na wielu zakrętach wprowadzono drobne poprawki i ogólnie poprawiono inne udogodnienia. Pitlane i padok przyjęły swoją znaną lokalizację między Woodcote i Copse. Linia startu/mety również przesunęła się w to nowe miejsce.

Słynny karambol i sukcesy obiektu

Klasyczny układ Silverstone został już mocno ugruntowany. Niewiele znaczących zmian w układzie toru miało nastąpić przez następne ćwierć wieku, choć kontynuowano stopniowe ulepszanie boksów i obiektów dla widzów. W 1961 roku BRDC wydzierżawiło grunty rolne zarówno w obrębie toru jak i wokół niego. Zwiększyli tym samym możliwości przyszłego rozwoju. Dochody generowane przez tor pozwoliły utworzyć Silverstone Circuits Limited w 1966 roku, aby zająć się komercyjną działalnością toru. Pięć lat później klub odkupił od Ministerstwa Obrony prawo własności całego majątku o powierzchni 720 akrów.

GP Wielkiej Brytanii 1973 wyróżnia się w historii Silverstone. Pod koniec pierwszego okrążenia młody Jody Scheckter stracił kontrolę nad swoim McLarenem w Woodcote i uderzył w ścianę. Reakcja łańcuchowa z tyłu spowodowała karambol. Był to w tamtym czasie tego typu wypadek w historii F1. O dziwo, Andrea de Adamich był jedyną ofiarą, która odniosła poważne obrażenia. Ostatecznie okazały się one poważne i zakończyły karierę kierowcy.

Przeraźliwie szybkie okrążenia na Silverstone w erze turbo

Zdarzenie ujawniło fakt, że odłamki mogą trafić na trybuny i było jasne, że potrzebne są zmiany. Zanim nadszedł sezon 1975, zbudowano szykanę w Woodcote. podobnie jak zupełnie nowe garaże. Jedną z rzeczy, która zawsze wyróżniała Silverstone na tle wielu innych torów jest jego prędkość bez wolnych zakrętów. Długie proste pokonywane były na pełnym gazie, a średnie prędkości nadal rosły. Nawet dodanie owej szykany niewiele przyczyniło się do spowolnienia aut. W czasach ery turbo w F1 samochody przejeżdżały przez szykanę szybciej niż ich poprzednicy pokonywali oryginalny zakręt.

Sytuacja osiągnęła punkt kulminacyjny w 1985 roku, kiedy Keke Rosberg ustanowił średnią prędkość okrążenia około 257 km/h w kwalifikacjach (pomimo przebicia opony). Trzy inne samochody osiągnęły zbliżoną wartość. Zanim gwiazdy F1 pojawiły się w 1987 roku, szykana została usunięta. Zastąpiono ją nowym ostrym zakrętem w lewo i w prawo. Ponadto wydano ponad 1 milion funtów na zastąpienie boksów z 1975 roku znacznie większymi garażami.

ZOBACZ TAKŻE
Nürburgring - historia najtrudniejszego toru F1 | Tory Formuły 1

Drastyczna przebudowa obiektu w latach 90-tych

Znacząca przebudowa miała miejsce zimą 1990 roku. mająca na celu poprowadzenie obwodu przez lata 90. Obiekt gruntowanie zmieniono i tym samym wizualnie sporo stracił ze swojego charakteru. Długo by o nich pisać, ale Silverstone bardzo przypominało wówczas tor sprzed budowy sekcji Arena w 2010 roku.

Kolejne poprawki toru miały miejsce w 1994 roku, po śmierci Ayrtona Senny i Rolanda Ratzenbergera na Imoli. Na pewno też wpływ na nie miał wypadek Pedro Lamy’ego na Silverstone. Przede wszystkim w Abbey wprowadzono szykanę. Priory został zmieniony, skręcał wcześniej niż poprzednio i prowadził do przypominającego szpilkę zakrętu Brooklands.

Utworzono nową nitkę biegnącą od Abbey do zakrętu Chapel. Do dziś jest możliwość jej używania jednocześnie z wariantami National lub Club. W drugiej połowie lat 90. nowością był samodzielny tor Stowe. Wykorzystuje on niektóre z oryginalnych pasów startowych w pobliżu kompleksu Vale. Obecnie tam jest dobudowana nitka do zawodów Rallycross. Nowością był także tor International. Skręcał w prawo za Maggots, a powracał na nitkę Grand Prix w Abbey. Stała się ona jednym z najczęściej używanych wariantów toru, Wiele krajowych mistrzostw preferowało go od dłuższego toru Grand Prix.

Chwila zwątpienia w F1 skończyła się dobrze

Niepewność co do przyszłości wyścigu Formuły 1 sprawiła, że szefowie Silverstone zaczęli szukać gdzie indziej głównego wydarzenia. Pojawiły się plany przywrócenia zawodników MotoGP po raz pierwszy od 1986 roku, a wraz z nimi znacznie zmienionego toru. Kiedy pomysł z Donington Park upadł w wyniku problemów finansowych podpisano nową umowę z F1 i zmodyfikowano plany prac na torze.

Aby sprostać wymaganiom Berniego Ecclestone’a powstał nowy kompleks boksów i padoków. Utworzono także nowy kompleks Arena. Nowy tor zadebiutował w 2010 roku, chociaż prace nad ukończeniem nowego kompleksu boksów zostały ukończone dopiero przed Grand Prix w 2011 r. Doprowadziło to do tego, że tor ma dwie alternatywne lokalizacje startu i mety. F1 korzysta z boksów Wing, podczas gdy większość innych mistrzostw ma tendencję do używania oryginalnej prostej startowej i zlokalizowanej tam alei serwisowej.

Nowy tor międzynarodowy wykorzystujący południową połowę toru Grand Prix może być teraz używany do ścigania, posiadając własne garaże i padok. Nie gościł on jeszcze żadnej ważnej serii wyścigowej, podczas gdy tor National ponownie zyskał większe znaczenie. Zwłaszcza jako miejsce corocznej rundy British Touring Car Championship.

ZOBACZ TAKŻE
Aston Martin powstał z... Jordan GP. Historia ekipy z Silverstone

Stary fragment toru prowadzący od Abbey do Brooklands nadal istnieje. Władze toru oficjalnie wycofały go z użytku w 2011 roku i obecnie stanowi miejsce na piknik.

W przygotowaniu tego materiału pomogła ekipa racingcircuits.info.

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama