Nasze profile w mediach społecznościowych

ACO

4h Barcelona 2021: Wielkie otwarcie ELMS | Zapowiedź

Po kilku miesiącach przerwy rozpoczynamy kolejny sezon ELMS. Pierwsza runda przyniesie duże nowości, i zapewni niezwykle ciekawe widowisko – także pod względem udziału Polaków. Czas na zapowiedź 4h Barcelona 2021.

Opublikowano

w dniu

4h Barcelona 2021
Fot. European Le Mans Series

Aktualizacja, 09:40: James Allen wykazał pozytywny wynik testu na COVID-19. Jego zmiennikiem w samochodzie #65 będzie Gabriel Aubry. Ponadto, samochód AF Corse #88 został wycofany z wyścigu ze względu na problemy Francois Perrodo i Emmanuela Collarda z dotarciem na tor. Na starcie stanie zatem 41 samochodów.

Zapowiedź 4h Barcelona 2021. LMP2 na rozdrożu?

Padok LMP2 rozpoczyna sezon European Le Mans Series w złym humorze. Decyzja ACO o dodatkowym ograniczeniu mocy samochodów LMP2, i nakazaniu używania pakietów aero LDF od drugiej rundy sezonu spotkała się z falą krytyki. Sporo zespołów publicznie wyrażało swoje niezadowolenie ze zmian, narzekając zarówno na ogłoszenie ich tuż przed testami w Barcelonie, jak i na sam fakt ich istnienia. 4 Hours of Barcelona będzie o tyle unikatowym wyścigiem, że jeden jedyny raz zobaczymy spowolnione mechanicznie LMP2 jeszcze z pakietem HDF.

Oczywistym faworytem do zajęcia czołowych pozycji wydaje się być United Autosports. Brytyjczycy wracają do europejskich mistrzostw z dwoma samochodami, po dominatorskim sezonie 2020. Odświeżone składy załóg #22 i #32 będą musiały jednak walczyć z czternastoma innymi P2. Wśród nich znajdą się takie tuzy jak Algarve Pro Racing z jednym samochodem pod własnym banerem, i dwoma kolejnymi wystawionymi jako G-Drive Racing.

ZOBACZ TAKŻE
Niezbędnik ELMS: Wszystko, co musisz wiedzieć o sezonie 2021

W samochodach obsługiwanych przez portugalską ekipę zobaczymy tuzy światowego P2, takie jak Roman Rusinov czy Nyck de Vries. Znajdzie się miejsce także dla wschodzących gwiazd – Rui Andrade i Franco Colapinto także pojadą dla APR. Nie dołączy do nich jednak Yifei Ye. Chińczyk jest bowiem częścią składu WRT, razem z Louisem Delétrazem i Robertem Kubicą. Dla WRT będzie to pierwszy start w ELMS od prawie pięciu lat.

Na dodatkową uwagę zasługują także Dragonspeed i IDEC Sport, goszczący kierowców z USA. Gwiazdorskie załogi #21 i #17 mogą powalczyć o zostanie pierwszymi zwycięzcami nowego w sezonie 2021 pucharu Pro/Am. Obecność takich nazwisk jak Ryan Dalziel, Ricky Taylor czy Harry Tincknell dodatkowo podbijają i tak już spory prestiż serii. Klasa LMP2 w tegorocznym ELMS zdecydowanie stoi na wysokim poziomie, i należy od niej oczekiwać sporej ilości świetnego ścigania.

LMP3 równie liczne jak w zeszłym roku, i emanujące bielą i czerwienią

Juniorskie prototypy fundują nam w tym roku prawdziwą eksplozję polskości. Aż cztery z szesnastu zgłoszonych do wyścigu samochodów P3 ma związek z naszą ojczyzną. Najleoiej osadzoną w realiach ELMS ekipą w tym gronie jest podwarszawski Inter Europol. Po przeniesieniu programu P2 do WEC piekarze podjęli decyzję o powrocie do pomysłu wystawiania dwóch LMP3 w ELMS. Mimo przejściowych trudności z obsadą w samochodzie #14, na starcie wyścigu zobaczymy oba żółto-zielone Ligiery.

Pod polską flagą startuje także Team Virage, powracający do ELMS po dwóch latach. To mało doświadczona w serii ekipa, ale posiadająca spore ambicje. Widać to zwłaszcza po kompozycji załogi – trio Hodes/Grist/Crews ma na koncie spore sukcesy w wyścigach LMP3. Ich tempo z Prologu pokazuje, że Virage nie zamierza grzać tyłów stawki.

ZOBACZ TAKŻE
Mateusz Kaprzyk: Poznaj najmłodszego Polaka w ELMS | WYWIAD

Jedynym polskim reprezentantem wśród kierowców P3 jest Mateusz Kaprzyk, w ramach załogi #11. To Eurointernational Ligier #11. Nazwa zespołu może kojarzyć się między innymi z bogatej historii w sportscarach i single seaterach, a także z pobicia piekarzy w walce o tytuł LMP3 dwa lata temu. Eurointernational zaliczył bardzo udane dwa dni testów na początku tygodnia. Załoga Dromedari/Kaprzyk/Alders zdecydowanie szykuje się na solidny występ, dzięki dobremu tempu i przede wszystkim regularności. Należy bowiem pamiętać, że w tak wyrównanej klasie jak LMP3 w ELMS kluczem do zwycięstwa jest właśnie równe tempo i bezbłędna egzekucja wyścigu.

Poza polskimi akcentami warto przypatrywać się ekipie Nielsen Racing. Brytyjski zespół zaliczy w tym roku swój pierwszy sezon ELMS z Ligierami, po latach spędzonych z Normą i Duqueine. Ich niezawodność nie ma sobie równych w kluczowych momentach wyścigu, dzięki czemu Nielsen może stanowić poważną kandydaturę do zwycięstwa w Barcelonie. Dobre wyniki mogą także dowieźć DKR Engineering z jedną z dwóch Duqueine w stawce oraz wystawiający dwa samochody Graff.

Zapowiedź GTE w 4h Barcelona 2021 jest prosta. Będzie dobrze

GTE odznacza się wyjątkową stabilnością w ELMS, mimo coraz głośniejszych nawoływań do globalnego zastąpienia jej klasą GT3. W tym roku do sezonu zgłoszono dziesięć samochodów od trzech producentów – w 4h Barcelona 2021 na starcie stanie ich dziewięć.

Najmniej liczny jest Aston Martin, reprezentowany przez pojedynczy samochód TF Sport #95. Ekipa mimo, zdawałoby się, otoczenia przez innych producentów nie ma obaw przed pierwszym wyścigiem sezonu. Ich forma w testach nie odstawała znacząco od reszty stawki, co daje załodze Hartshorne/Gunn/Hancock nadzieję na dobry wynik.

ZOBACZ TAKŻE
Transmisja ELMS 2021 - gdzie obejrzeć? [online, stream, elms live]

Dwa samochody niemieckiego Proton Competition to Porsche 911 RSR19. 911-tki #77 i #93 będą w tym roku prowadzone przez miraż kierowców najwyższej klasy, włączając w to gwiazdy programu GTE Pro. W Barcelonie zobaczymy bowiem Gianmarię Bruniego i Richarda Lietza, wspomagających atak Protona na pierwsze pozycje w GTE. Porsche nie może narzekać na słabą reprezentację w ELMS – Niemcy są w końcu urzędującymi mistrzami serii. Bardzo dobre tempo z testów potwierdza, że Porsche, nawet mało liczne, jest siłą, z którą należy się liczyć.

Ferrari za to ma w zanadrzu aż sześć samochodów. W tym obozie pierwsze skrzypce zagra Iron Lynx z trzema autami. Włoska ekipa ma przed sobą pracowity i bogaty sezon, łączony z programem WEC. To w tych barwach pojadą słynne Iron Dames, po raz kolejny szykujące się na walkę o mistrzostwo serii. Ich kampanię będą wspierać poniekąd zespoły JMW Motorsport, Spirit of Race i AF Corse.

Lista startowa 4h Barcelona 2021 jest dostępna tutaj. Tabela BoP dla klasy GTE jest dostępna tutaj.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama