Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

GP Hiszpanii: Wyścig “dla koneserów” | Zapowiedź

Pora na najbardziej wyczekiwane GP roku. Wyścig, w którym będziemy świadkami rywalizacji do ostatnich metrów i nieprawdopodobnej ilości manewrów wyprzedzania. No dobra… kogo ja próbuję oszukać? GP Hiszpanii od lat uznawane jest za wyścig “dla koneserów” i nie raz przyprawiało kibiców o niekontrolowane napady ziewania. Jednak tegoroczny sezon już nie raz potrafił zaskakiwać. Szczególnie, gdy walka między Lewisem Hamiltonem i Maxem Verstappenem staje się coraz bardziej zażarta.

Opublikowano

w dniu

Klasyka w hiszpańskim wydaniu

Circuit de Barcelona-Catalunya powstał na potrzeby Olimpiady w 1992 roku, jednak po raz pierwszy ugościł F1 już rok wcześniej. Od tej pory jest stałą areną zmagań kierowców o GP Hiszpanii. Nazywany także Montmeló (tor nie leży stricte w Barcelonie, a w podmiejskim miasteczku o tej nazwie) jest torem na wskroś klasycznym. Jego cechą charakterystyczną jest połączenie wolnych i średnio-szybkich zakrętów oraz przyczepnej, choć wymagającej wiele od opon nawierzchni. Z tego powodu jest uznawany jako idealny tor testowy, co znajduje potwierdzenie w ostatnich latach. Przyjęło się, że to właśnie na nim, kierowcy i zespoły zjeżdżają się co roku, aby po raz pierwszy sprawdzić swoje nowe bolidy w akcji. Tegoroczne zimowe testy w Bahrajnie są wyjątkiem od tej reguły i wielce prawdopodobne, że w lutym 2022 roku Circuit de Barcelona-Catalunya wróci do swojej przedsezonowej roli.

ZOBACZ TAKŻE
GP Hiszpanii 1975 - tragedia, której można było uniknąć

Między innymi dlatego, Montmeló od lat nie dostarcza fanom zbyt wielu emocji. Niemal każdy centymetr toru jest doskonale znany kierowcom i zespołom, a sama nitka nie sprzyja wyprzedzaniu. Jedynym dogodnym miejscem jest długa strefa DRS na prostej startowej i dohamowanie do zakrętu nr 1. W przeszłości, kierowcy mogli czaić się na przeciwnika również przed 10. zakrętem, jednak w tym roku postanowiono go zmodernizować. “Dziesiątka”  stała się teraz znacznie bardziej techniczna, płynniejsza i nie wymaga już tak dużego dohamowania. Zmiana ta pozytywnie wpłynie choćby na wyścigi MotoGP, ale dla F1 jest druzgocąca. 

 

Wraz z modernizacją zakrętu nr 10, zmianie uległa także długość jednego okrążenia. Od tego roku nitka toru liczy 4,675 km – o 20 m więcej niż dotychczas. Nie wpłynie to jednak na ilość okrążeń w wyścigu, który ponownie będzie liczył 66 kółek.

GP Hiszpanii: Kwalifikacje kluczem do zwycięstwa

Z racji swojej charakterystyki, na torze Catalunya pozycja jest kluczem do dobrego wyniku. Brak dogodnych miejsc do wyprzedzania, mnóstwo zakrętów i niebywałe trudności z utrzymaniem się za bolidem przeciwnika sprawiają, że do pewnych rozstrzygnięć dojdzie już w kwalifikacjach. Widowisku nie pomoże także dobór opon. Pirelli zdecydowało się już tradycyjnie dla hiszpańskiego toru przydzielić najtwardszy zestaw ogumienia – od C1 do C3. To sprawia, że nie mamy co liczyć na strategiczne szaleństwo. Większość postawi na start na miękkiej lub pośredniej mieszance i jeden pit-stop, ze zmianą na twardą “gumę”.

Fot. Pirelli Motorsport

Również pogoda nie zdaje się w znaczący sposób wpłynąć na widowisko. Jeszcze w środę, prognozy zapowiadały ok. 45 % szans na deszcz w trakcie wyścigu. Niestety, szanse te maleją z godziny na godzinę i wszystko wskazuje na to, że doczekamy się słonecznego i ciepłego weekendu pod Barceloną.

Mercedes vs. Red Bull: Walka na argumenty

Podczas GP Hiszpanii, Max Verstappen będzie świętował swój 100. wyścig w barwach Red Bulla. Znamienny jest fakt, że Holender po raz pierwszy stanął na najwyższym stopniu podium właśnie na torze Catalunya – w 2016, gdy zastąpił zdegradowanego do Toro Rosso Daniiła Kwiata.

Jeśli Verstappen marzy o hucznym uczczeniu swojego jubileuszu to przede wszystkim musi zaliczyć bezbłędną czasówkę. Na papierze Red Bull wydaje się być lepszy od Mercedesa właśnie w tempie kwalifikacyjnym. W Hiszpanii, potencjalne pole position jest znacznie cenniejsze niż na wielu innych torach i to właśnie w sobotniej czasówce ekipa z Milton Keynes powinna upatrywać swoich szans.

Wymarzoną sytuacją byłoby zablokowanie pierwszego rzędu. A do tego potrzebny jest także świetny czas Sergio Pereza. Na Imoli, Meksykanin udowodnił, że potrafi zabłysnąć w kwalifikacjach. Gdyby powtórzył swój wynik z GP Emilii-Romanii, Christian Horner i Helmut Marko z pewnością mieliby niemałe powody do radości. Z kolei Red Bull zyskałby istotną przewagę w niedzielnym starciu z Mercedesem.

  Max Verstappen najlepszy w kwalifikacjach do wyścigu o GP Hiszpanii F1 2021 – 2,10
Kurs z 06.05.2021 15:40. Kursy mogą ulec zmianie.

 

Statystyka przemawia jednak za Mercedesem. Zespół z Brackley nie przegrał pod Barceloną ani w kwalifikacjach, ani wyścigu od 2017 roku. Co więcej, jak pokazał wyścig na Algarve, Mercedes dysponuje lepszym tempem wyścigowym niż Red Bull. Jeżeli to  oni zgarną pierwszy rząd, to możemy być niemal pewni, że nie wypuszczą z rąk dubletu na koniec wyścigu. Chyba, że potwierdzą się doniesienia Auto Motor und Sport.

Powołując się na źródło w Mercedesie, niemieccy dziennikarze twierdzą, że źródłem tegorocznych problemów W12 jest przegrzewanie się tylnych opon. Wymagająca nawierzchnia toru w Montmeló sprawia, że bardzo trudno utrzymać optymalną temperaturę ogumienia na dystansie okrążenia. Niewykluczone więc, że po dwóch szybkich sektorach, Mercedes będzie miał kłopoty pod koniec okrążenia. A to uniemożliwi im walkę o pole position.

Alpine idzie w górę

Solidny wynik francuskiego zespołu w GP Portugalii nie uszedł uwadze dziennikarzy. Alpine z wyścigu na wyścig staje się coraz bardziej konkurencyjne. W Hiszpanii na dobry występ z pewnością liczy Fernando Alonso. Jak dotąd, dwukrotny mistrz świata zdaje się odstawać od Estebana Ocona, jednak gdzie można pokazać swój prawdziwy potencjał, jak nie na domowym torze?

  Alonso lepszy od Ocona w kwalifikacjach do wyścigu o GP Hiszpanii F1 2021 – 2,10
Kurs z 06.05.2021 15:40. Kursy mogą ulec zmianie.

 

Trudno oczekiwać, że Alpine będzie w stanie na tym etapie sezonu nawiązać walkę z McLarenem i Ferrari. Francuzi robią jednak wszystko, aby zadomowić się na 5. miejscu w stawce i jeżeli ich forma z Portimao znajdzie potwierdzenie w Barcelonie to niewykluczone, że będziemy ich obserwować w pierwszej dziesiątce znacznie częściej. W końcu tor Catalunya, jak żaden inny oddaje realny układ stawki.

GP Hiszpanii: Robert Kubica w bolidzie Alfy Romeo

Alfa Romeo bardzo szczodrze oddaje miejsca w treningach swoim kierowcom rezerwowym. Po zadowalającym występie Calluma Illota w pierwszym treningu do GP Portugalii, w Hiszpanii przyszła natomiast na Roberta Kubicę. Polak zastąpi w porannej sesji Kimiego Raikkonena. Kubica zostanie także w Hiszpanii po weekendzie. Alfa Romeo wyznaczyła go do dwudniowych testów 18-calowych opon Pirelli, które oczywiście pojawią się w F1 w 2022 roku.

  Czas Kubicy w FP1 lepszy od czasu Russella w FP2 przed GP Hiszpanii F1 2021 – 2,20
Kurs z 06.05.2021 15:40. Kursy mogą ulec zmianie.

 

Będzie to dla Kubicy druga okazja do sprawdzenia tegorocznego bolidu Alfy Romeo. Po raz pierwszy, Polak zasiadł za kierownicą C41 podczas dnia filmowego, również na torze pod Barceloną.

Poza Kubicą swoją szansę w pierwszym treningu będzie miał również Roy Nissany. Izraelczyk zastąpi w bolidzie Williamsa George’a Russella.

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać GP Francji F1 w Polsce? [transmisja, stream, live]

Pełny harmonogram i inne ważne informacje dotyczące transmisji GP Hiszpanii znajdziecie we wpisie powyżej.

***

Artykuł zawiera reklamę legalnego, polskiego bukmachera. Zakłady bukmacherskie skierowane są do osób pełnoletnich i nieodłącznie wiążą się z ryzykiem i możliwą utratą pieniędzy. Poza tym zawieranie zakładów na stronach internetowych spółek, które nie posiadają licencji Ministerstwa Finansów na zawieranie zakładów wzajemnych jest zabronione i grozi konsekwencjami prawnymi. BETFAN jest podmiotem legalnie oferującym zakłady wzajemne w Polsce na podstawie decyzji z dnia 29 października 2018 r. wydanej przez Ministra Finansów (sygn. akt: PS4.6831.3.2018).

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama