Nasze profile w mediach społecznościowych

Formuła 1

Vern Schuppan i nielegalny start w wyścigu o GP Szwecji 1974

Vern Schuppan to kierowca, który w F1 nigdy nie zanotował dobrego wyniku. Mimo to zapisał się w historii F1, z powodu… nielegalnego startu. Jak do tego doszło? Odpowiadamy.

Opublikowano

w dniu

Vern Schuppan GP Szwecji 1974
Fot. Samuel Guerra Canela

Pamiętacie historię Hansa Heyera? Niemiec wziął udział w wyścigu o GP Niemiec w 1977 roku, dzięki pomocy swoich przyjaciół, mimo że nie zakwalifikował się do wyścigu. W czasie zawodów wycofał się z nich, a następnie po tym jak sędziowie zorientowali się co było grane, wykluczyli go z wyników wyścigu. Tym samym został jedynym kierowcą w historii,  który nie zakwalifikował się do wyścigu, nie ukończył go, a na koniec został jeszcze z niego zdyskwalifikowany. Okazuje się jednak, iż Niemiec miał poprzednika. Przedstawialiśmy już wam historię wyścigu o GP Szwecji 1974. Jednym z kierowców, który wziął w nim udział był Vern Schuppan. Australijczyk sporo w nim namieszał, co skompromitowało sędziów jeszcze bardziej niż przypadek Heyera.

ZOBACZ TAKŻE
GP Szwecji 1974, czyli pierwsza wygrana Jody'ego Schecktera

Vern Schuppan znalazł się w F1 w 1974 roku

Zacznijmy jednak od początku. Australijczyk po sukcesach w Formule Atlantic został zakontraktowany przez zespół Ensign na kilka wyścigów w sezonie 1974. Jednym z nich było GP Szwecji. Z racji, iż do rywalizacji zgłoszono 28 kierowców, dwóch musiało odpaść w kwalifikacjach. Jednym z tych zawodników był bohater artykułu. Kierowca z Kraju Kangurów zajął w czasówce 27. miejsce. Jednak jak się okazało ktoś z jego ekipy wpadł na sprytny plan. Richard Robarts oddał bowiem swój bolid Tomowi Belsø, by Duńczyk mógł wziąć udział w wyścigu.

Co za tym idzie na starcie miało ustawić się 25 maszyn. Ostatecznie jednak po cichu w wyścigu wystartował także Schuppan. Australijczyk mimo iż nie miał prawa startu, wziął udział w rywalizacji. Wyścig rozgrywany w Skandynawii odznaczał się wielką ilości awarii i wypadków. Aż piętnastu zawodników odpadło z rywalizacji. Jakimś cudem jednak zawodnik ekipy Ensign zdołał dojechać niezauważony przez cały wyścig na 12. pozycji. 

Kompromitacja sędziów

Zawodnik po wyścigu został zdyskwalifikowany z jego wyników. Powodem był nielegalny start w nim. Sędziowie skompromitowali się, bowiem mieli ponad 70 okrążeń na to, aby zauważyć że coś jest nie tak. Przez ich gapiostwo zawodnik, który nie miał prawa startu przejechał cały wyścig. Jak się okazało sędziowie nie wyciągnęli z tej sytuacji żadnej nauczki i w 1977 roku wspomniany na początku Hans Heyer dopóki nie zjechał z toru z powodu awarii skrzyni biegów, brał udział w wyścigu o GP Niemiec. W dzisiejszych czasach obie te sytuacje nie przeszłyby. A co do samego Schuppana, to tak naprawdę możemy kojarzyć go właśnie z jego nielegalnego startu w GP Szwecji 1974. Australijczyk bowiem nigdy nie zdobył ani jednego punktu w królowej sportów motorowych. Warto dodać, iż kilka tygodni potem w Holandii znowu został zdyskwalifikowany za wymianę opon w niedozwolonym miejscu.

Sukcesy za to święcił w m.in 24h Le Mans, gdzie w 1983 roku wraz z Al Holbertem i Hurleyem Haywoodem wygrał te legendarne zmagania, czy w Indy 500, gdzie w 1981 roku zajął trzecie miejsce.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama