Początki Akademii Red Bulla
Red Bull Junior Team został założony w 2001 roku. Akademię Red Bulla uważa się za najbardziej udany program w rozwijaniu najlepszych młodych kierowców w całym świecie sportów motorowych. Program okazywał się skuteczny, wprowadzając wielu kierowców do Formuły 1. Aż czworgu kierowcom udało się wygrać wyścig. Bezsprzecznie najlepszym kierowcą z Akademii Red Bulla jest nikt inny jak Sebastian Vettel – czterokrotny mistrz świata. Red Bull Junior Team był oficjalną nazwą zespołu RSM Marko, który startował w Formule 3000 w sezonach 1999-2003. Ponadto dyrektorem tego zespołu był Helmut Marko i to właśnie on był inicjatorem projektu.
Kierowcy Akademii: Christian Klien – pierwszy członek
Trzy lata po rozpoczęciu działalności zespołu, Austriak Christian Klien był pierwszym, który wszedł w szeregi F1 z Red Bullem. Podczas zimowych testów w 2005 roku Klien kilka razy testował dla Red Bull Racing obok Vitantonio Liuzzi i Davida Coultharda. Austriak zapewnił sobie drugi fotel kierowcy w Red Bullu, obok Coultharda. Austriak spędził w Red Bullu 2 lata zdobywając zaledwie 11 punktów. Jednak dołożył on swoją cegiełkę w drodze zespołu na szczyt.
Sebastian Vettel – legenda i rekordzista Red Bulla
Niemiec dołączył do Akademii Red Bulla w 2007 roku dołączając również do zespołu Toro Rosso. Będąc w zespole pobił dwa rekordy podczas GP Włoch w 2008 roku. Najpierw zostając najmłodszym zdobywcą pole position następnie będąc najmłodszym zwycięzcą w F1 w wieku 21 lat i 2 miesięcy. Po wybitnym sezonie w zespole Seb awansował do głównego zespołu, czyli do Red Bull Racing. Tam 2009 r. został wicemistrzem, a w latach 2010 – 2013 został mistrzem świata. Przy tym pobił kolejne rekordy jako – najmłodszy mistrz świata w historii F1 oraz czterokrotnym mistrzem świata Formuły 1.
Liczba zwycięstw w sezonie 2013 pozwoliła na wyrównanie rekordu zwycięstw w jednym sezonie Michaela Schumachera z sezonu 2004. Vettel w Red Bullu spędził 5 lat – zdobywając aż 1567 punktów w zaledwie 113 wyścigach. Warto dodać że większość rekordów do tej pory nie zostały pobite. Następnie Niemiec dołączył do Ferrari w 2015 roku. Obecnie jeździ w zespole Aston Martin, ostatnio zdobył podium w Baku.
Carlos Sainz Jr. – charyzmatyczny Hiszpan
Syn mistrza WRC, Carlosa Sainza, w 2014 roku zdobył tytuł w Formule Renault 3.5. Dzięki zdobyciu mistrzostwa dało mu to szanse na występy w Formule 1. W 2013 roku Sainz ogłosił, że będzie kierowcą testowym zarówno dla Red Bulla, jak i Toro Rosso w ramach testu młodych kierowców na torze Silverstone. W 2015 roku dołączył do ekipy Toro Rosso zdobywając punkty w swoim debiucie, co zapowiadało obiecujący sezon Hiszpana. Jednak podczas sesji treningowej Grand Prix Rosji Sainz stracił kontrolę nad swoim bolidem, wchodząc w 13. zakręt Soczi Autodrom, uderzył w ścianę i uderzył w bariery. Na szczęście kierowcy nic się nie stało i mógł następnego dnia wyruszyć w wyścigu.
Na koniec sezonu 2015 zajął 12. miejsce w klasyfikacji kierowców z łączną notą 46 punktów. W II połowie sezonu 2017 podczas GP USA Sainz przeniósł się z Toro Rosso do zespołu Renault. Potem spędził dwa udane sezonu z McLarenem. Od 2021 r. Hiszpan jeździ dla zespołu Ferrari.
Daniel Ricciardo – zawsze uśmiechnięty Australijczyk
„Danny Ric” był drugim Australijczykiem który jeździł dla Red Bulla po słynnym Marku Webberze. W 2011 roku pojawił się w zespole Scuderia Toro Rosso gdzie w ciągu 2 lat był kierowcą od Jeana- Erica Vergne. Po odejściu na emeryturę Marka Webbera, Riccardo dostał swoją szansę w Red Bullu i na pewno jej nie zmarnował. Podczas sezonu w 2014 Wygrał trzy wyścigi, zakończył rok na 3. miejscu w klasyfikacji generalnej i wyraźnie pokonał swojego team-partnera Vettela. W ciągu 4 lat spędzonych z zespołem dołożył kolejne 3 zwycięstwa. Warto zauważyć, że zwycięstwa Australijczyka były czasem owocem problemów Mercedesa i Ferrari. W 2018 roku Daniel niespodziewanie nie przedłużył kontraktu z Red Bullem i odszedł do francuskiej ekipy – Renault. Obecnie Riccardo jest w zespole McLaren i ewidentnie ma pod górkę w tym sezonie.
Daniil Kvyat – rosyjska torpeda
Dzięki niesamowitemu sezonowi 2013, kiedy Rosjanin wygrał GP3 dostał on fotel kierowcy w Toro Rosso. Kvyat awansował do Red Bulla na sezon 2015 , aby zastąpić czterokrotnego mistrza świata Sebastiana Vettela. Podczas GP Węgier zajął drugie miejsce zdobywając swoje pierwsze podium. Dzięki temu został Rosjaninem z najwyższą lokatą w wyścigu. Niestety 2016 r. nie był dobrym rokiem. Najpierw podczas GP Chin miał kontakt ze Sebastianem Vettelem, który po wyścigu nazwał go „Torpedą”. Podczas swojego rodzinnego wyścigu Kvyat zderzył się ponownie z samochodem Niemca które poskutkowało że, kierownictwo zespołu postanowiło zdegradować Kvyata z powrotem do Toro Rosso. Rosjanin nie wykazał się i nie znalazł on fotela na sezon 2018 natomiast Kvyat został trzecim kierowcą Ferrari. Po roku przerwy szczęście się do niego uśmiechnęło i po raz trzeci znalazł się w zespole Toro Rosso. Po dwóch latach spędzonych Japończyk Yuki Tsunoda zajął jego miejsce. Obecnie jest kierowcą rezerwowym zespołu Alpine.
Pierre Gasly – nietuzinkowy Francuz
Kariera Pierre’a Gasly’ego w Formule 1 to istny rollercoaster. Gasly zadebiutował w F1 podczas GP Malezji 2017 ze Scuderia Toro Rosso, zastępując Daniila Kvyata. Sezon Francuza nie był zły więc zespół postanowił postawić na Pierre’a w Toro Rosso. W 2018 Gasly był na fali – podczas GP Bahrajnu zajął 4. miejsce, pokazując kto jest lepszym kierowcą w zespole. Sezon zakończył na 15. miejscu w mistrzostwach z 29 punktami, znacznie wyprzedzając w sumie cztery punkty Hartleya. Dobry sezon 2018 spowodował że Francuz został zakontraktowany do prowadzenia Red Bull Racing na sezon 2019. Wtedy zaczęły się problemy – jego partner z zespołu deklasował Francuza, więc kierownictwo zespołu zadecydowało zdegradował Pierre’a do zespołu Toro Rosso. Podczas jazdy w zespole Francuz znowu odzyskał tempo i udało mu się zdobyć swoje pierwsze podium podczas GP Brazylii. W 2020 r. Gasly zdobył szokujące zwycięstwo podczas GP Włoch. Obecnie Francuz radzi sobie dobrze i jest w zespole Alpha Tauri.
Max Verstappen – wybitny talent z Holandii
Syn byłego kierowcy F1 – Josa Verstappena wszedł z przytupem do Formuły 1. Młody Verstappe niemal regularnie zdobywał punkty w ciągu dwóch lat spędzonych w Toro Rosso. Pod koniec sezonu 2015 otrzymał trzy nagrody podczas ceremonii rozdania nagród FIA , dla debiutanta roku, osobowości roku i akcji roku. Podczas sezonu 2016 Red Bull ogłosił, że Max Verstappen zastąpi Daniila Kvyata od GP Hiszpanii. Wtedy Rosjanin musiał wrócić do Toro Rosso.
Podczas debiutu w Red Bullu, Holender wygrał wyścig po kolizji Mercedesów na pierwszym okrążeniu. W ten sposób wyparł Sebastiana Vettela jako najmłodszego kierowcę, który kiedykolwiek wygrał Grand Prix Formuły 1 w wieku 18 i 228 dni. W ciągu 5 lat spędzonych w Red Bullu Max zdobył 15 zwycięstw i 50 podiów w swojej karierze. Na ten moment jest liderem w klasyfikacji kierowców na sezon 2021 i jest na dobrej drodze w zdobyciu swojego pierwszego tytułu mistrza świata.
Czy program rozwojowy Red Bulla jest najlepszy?
Wielu kierowców z akademii Red Bulla znalazło swoje miejsce w Formule 1 lub w innych sportach motorowych, więc stwierdzenie, że program ich rozwoju jest jednym z najlepszych na świecie jest trafne. Akademia nie spoczywa na laurach i nadal szuka przyszłych mistrzów świata. Zobaczymy, czy w przyszłości pojawi się kolejny talent w F1 z programu rozwojowego Red Bulla.