Nowa Astra Sports Tourer kontynuuje udaną tradycję Opla w segmencie kompaktowych kombi. Prawie 60 lat temu zapoczątkował ją Kadett Caravan, pierwszy przedstawiciel tej klasy w ofercie niemieckiej marki. Oprócz napędu elektrycznego pod maskę nowej Astry Sports Tourer trafią też silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 110 KM do 130 KM. W przypadku wersji hybrydowej plug‑in łączna moc systemu wyniesie do 225 KM. W pojazdach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi standardowo montowana będzie przekładnia sześciobiegowa, natomiast ośmiobiegowy automat stanowi opcję w połączeniu z mocniejszymi jednostkami i zelektryfikowaną hybrydą plug‑in.
Nowy Opel Astra Sports Tourer – nowoczesne i designerskie kombi
– Nowa Astra Sports Tourer jest uniwersalnym modelem na nowe czasy – zelektryfikowana, cyfrowa i zaprojektowana, by wzbudzać emocje – powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Uwe Hochgeschurtz. – Tak właśnie łączymy naszą długą tradycję w segmencie kompaktowych kombi z najnowszymi innowacjami, takimi jak technologia hybrydy plug‑in. Jesteśmy pewni, że fantastycznie wyglądająca Sports Tourer przysporzy marce Opel nowych klientów – dodał.
Wymiary nowej Astry ST wynoszą 4642 x 1860 x 1480 mm. Próg bagażnika znajdujące się na wysokości około 600 mm. Znacząco ułatwia to załadunek bagaży. Za sprawą wyjątkowo krótkiego przedniego zwisu samochód jest o 60 mm krótszy od poprzedniej generacji, ale ma znacznie większy rozstaw osi, wynoszący 2732 mm (+70 mm). Wymiar ten zwiększono o 57 mm w porównaniu z nową Astrą hatchback. Bagażnik nowej Astry Sports Tourer oferuje 608 litrów pojemności przy rozłożonych tylnych siedzeniach i oraz 1634 litrów po ich złożeniu. Po złożeniu oparć tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 (wyposażenie standardowe) podłoga jest zupełnie płaska. Nawet w wersji hybrydowej plug‑in z litowo-jonowym akumulatorem pod podłogą u kufer ma odpowiednio ponad 548 lub 1574 litrów pojemności.
Szereg przemyślanych rozwiązań z zakresy funkcjonalności
W wersjach napędzanych wyłącznie silnikami spalinowymi przestrzeń bagażową optymalizuje opcjonalna ruchoma podłoga „Intelli-Space”. Jej położenie można łatwo regulować jedną ręką, zmieniając wysokość lub blokując pod kątem 45 stopni. Zwijaną osłonę przestrzeni bagażowej można schować pod wyjmowaną podłogą ustawioną nie tylko w górnym, ale i w dolnym położeniu.
Nowy Opel Astra ST z podłogą „Intelli-Space” ułatwia życie także w przypadku przebicia opony. Zestaw naprawczy i apteczkę pierwszej pomocy umieszczono w sprytnych schowkach dostępnych zarówno z bagażnika, jak i z tylnego siedzenia. Można więc po nie sięgnąć bez wypakowywania wszystkiego z samochodu. Oczywiście tylna klapa może otwierać się i zamykać automatycznie w reakcji na ruch stopą pod tylnym zderzakiem.
Wraz z pięciodrzwiową siostrzaną wersją hatchback nowa i elegancka Astra Sports Tourer jest stylistyczną deklaracją Opla i pierwszym kombi tej marki zaprojektowanym zgodnie z koncepcją określaną jako śmiała i przejrzysta. Motyw Opel Vizor, stanowiący nowe oblicze marki, jest zgodny ze wzornictwem Opel Compass, w którym osie pionowe i poziome – ostre załamanie maski silnika i światła do jazdy dziennej stylizowane na skrzydła – łączą się pośrodku z emblematem „Opel Blitz”. Vizor obejmujący cały przedni pas integruje elementy technologiczne, takie jak adaptacyjne reflektory pikselowe Intelli-Lux LED i przednią kamerę.
Atrakcyjny design i spore zmiany
Z tyłu powtórzono wzornictwo Opel Compass. Oś pionową wyznacza w tym przypadku centralnie umieszczone logo z błyskawicą oraz wysoko zamontowane trzecie światło hamowania, zaś oś pozioma to mocno zwężone klosze tylnych lamp. Są one identyczne jak w pięciodrzwiowym hatchbacku, co podkreśla rodzinne podobieństwo obu wersji Astry.
Skokowe zmiany zaszły także we wnętrzu. W pełni cyfrowy Pure Panel, z interfejsem HMI (człowiek-maszyna), jest minimalistyczny i intuicyjny. Poszczególnymi funkcjami steruje się poprzez mocno panoramiczny ekran dotykowy, zupełnie jak w smartfonie. Nieliczne fizyczne przełączniki służą do regulacji ważnych ustawień, w tym klimatyzacji. Wyeliminowano także zbędne kable, gdyż już od wersji podstawowej najnowsze systemy multimediów i łączności umożliwiają bezprzewodowe podłączenie kompatybilnych smartfonów przez Apple CarPlay i Android Auto.
Nowa Astra Sports Tourer wprowadza też szereg nowych technologii do segmentu kompaktowych kombi. Jedną z nich jest najnowsza wersja adaptacyjnych, nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED. Nie zabrakło także wygodnych foteli z certyfikatem AGR. Kierowca może liczyć ponadto na dodatkowe wsparcie ze strony najnowocześniejszych opcjonalnych systemów, takich jak wyświetlacz projekcyjny Intelli-HUD oraz Intelli-Drive 2.0, a wykrywanie rąk na kierownicy gwarantuje, że jest on przez cały czas zaangażowany w prowadzenie pojazdu.
Nowy Opel Astra ST, podobnie jak jego pięciodrzwiowy wariant, będzie produkowany wyłącznie w niemieckiej fabryce Opla w Russelheim. Dotychczas hatchback był bowiem produkowany w Gliwicach, zaś wariant Sport Tourer w brytyjskiej fabryce w Ellesmere Port.