Czego szukasz?

Biznes

Toyota ogłasza szczegóły strategii elektryfikacji gamy. 30 modeli do 2030 r.

Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, zapowiedział, że do 2030 roku gama BEV Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów.

Toyota EV strategy

Lexus do 2030 roku będzie oferował w Europie, Ameryce Północnej i Chinach wyłącznie samochody elektryczne (BEV). Równolegle producent będzie rozwijał wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków. Toyota opracuje uniwersalną platformę E3, łączącą e-TNGA z normalnymi platformami TNGA, na której będzie można wydajnie i szybko opracowywać samochody HEV, PHEV i BEV we wszystkich kluczowych europejskich segmentach.

Producent zaprezentował 16 elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa, które przygotowuje do wprowadzenia na sprzedaży w najbliższym czasie. Obok bZ4X, który zadebiutuje na rynku w przyszłym roku, na scenie pojawiła się pełna gama elektrycznych modeli, w tym SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowy SUV i pickup. Lexus pokazał 4 prototypowe modele elektryczne. Do 2035 roku gama Lexusa będzie się składała wyłącznie z samochodów elektrycznych (BEV) na całym świecie.

Obecnie Toyota oferuje ponad 100 modeli spalinowych, hybrydowych, hybryd plug-in, elektrycznych na wodór i na baterie w ponad 170 krajach i regionach. W gamie Lexusa znajduje się ponad 30 modeli spalinowych, hybrydowych i hybryd plug-in w ponad 90 krajach i regionach.

Pięć modeli z linii bZ

Niedawno zaprezentowana Toyota bZ4X wejdzie na rynek w przyszłym roku. Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia jego produkcji w fabryce Motomachi. Podczas konferencji Toyota pokazała kolejne cztery modele z linii bZ – średniej wielkości SUV-a o sportowej sylwetce, superwydajnego kompaktowego SUV-a, przeznaczonego na rynki Europy i Japonii, średniej wielkości sedana oraz dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.

ZOBACZ TAKŻE
Światowa premiera zupełnie nowej Toyoty bZ4X. Znamy szczegóły

Kompaktowy SUV z linii bZ to mały samochód, dlatego przy jego projektowaniu skupiliśmy się na jak największej wydajności. Naszym celem jest osiągnięcie zużycia energii na poziomie zaledwie 125 Wh/km – będzie to najlepszy wynik w tej klasie. Średniej wielkości sedan będzie spełniał oczekiwania klientów jako główny samochód w rodzinie. Zaprojektowaliśmy także dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń dla większych rodzin – relacjonował Akio Toyoda. – Nie tylko dodamy napęd elektryczny jako opcję do już istniejących modeli, ale wprowadzimy pełną gamę masowych modeli elektrycznych w rozsądnych cenach, które spełnią oczekiwania różnych klientów. Chcemy dostarczyć kierowcom na całym świecie bateryjne samochody elektryczne o pięknej stylistyce i świetnej charakterystyce jazdy, które prowadzi się z przyjemnością – dodał.

Toyota EV Strategy

Rozwój baterii i silników elektrycznych pozwoli stworzyć zróżnicowaną gamę modeli, dostosowanych do różnych rynków, różnych klientów i różnych stylów życia. Gama samochodów użytkowych będzie dostosowana zarówno do transportu długodystansowego, jak i do lokalnych dostaw i pracy kurierów. Plany te obejmują m.in. superkompaktowe auto dostawcze stworzone z myślą o car-sharingu.

Zdywersyfikowana gama napędów

Aby osiągnąć te cele, Toyota planuje ogromne inwestycje. Do 2030 roku firma przeznaczy 4 biliony jenów (30 miliardów euro) na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych. Z tego 2 biliony jenów przypadną na baterie. Kolejne 4 biliony jenów (30 miliardów euro) Toyota zainwestuje w rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Łącznie inwestycja w globalną gamę zelektryfikowanych samochodów do końca dekady wyniesie 8 bilionów jenów (60 miliardów euro).

Osiągnięcie neutralności oznacza zapewnienie ludziom na całym świecie dobrego, bezpiecznego życia. Musimy ograniczyć emisję CO2 najbardziej jak to możliwe, najszybciej jak to możliwe. Żyjemy w zróżnicowanym świecie w czasach, kiedy przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Dlatego oferowanie tych samych opcji różnym ludziom na różnych rynkach nie zaspokoi ich potrzeb. Toyota będzie nadal z równą intensywnością rozwijać różne rodzaje samochodów i napędów, aby dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb – podkreślił Akio Toyoda.

W ciągu ostatnich 26 lat Toyota zainwestowała bilion jenów w rozwój i produkcję baterii. Firma wyprodukowała ponad 19 milionów baterii do samochodów. Na tym doświadczeniu firma buduje dalszy rozwój.

Jesienią tego roku Toyota ogłosiła, że zainwestuje 1,5 biliona jenów (11,2 miliardów euro) w rozwój i produkcję baterii. Teraz Akio Toyoda zapowiedział, że kwota ta wzrośnie do 2 bilionów jenów. Toyota Tsusho zajmuje się zabezpieczaniem dla Toyoty odpowiednich zasobów litu i innych surowców od 2006 roku.

W ramach dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej w całym cyklu życia samochodów, Toyota zamierza do 2035 roku doprowadzić do tego, by wszystkie jej fabryki były neutralne węglowo. W tym celu ograniczy zużycie energii i wprowadzi innowacyjne technologie produkcji.

30 lat doświadczeń w elektryfikacji

Toyota stworzyła dział rozwoju samochodów elektrycznych w 1992 roku, na długo przed premierą Priusa. W efekcie w 1996 roku zadebiutował RAV4 EV. Po 2000 roku marka prezentowała prototypowe małe pojazdy elektryczne. W 2012 roku wprowadziła do użytku jednoosobowe COMS EV oraz elektryczną wersję iQ. W tym roku zadebiutowały pojazdy C+pod i C+walk oraz przyspieszyły prace nad ePalette oraz innymi pojazdami elektrycznymi.

Równocześnie z rozwojem samochodów elektrycznych na baterie oraz hybryd, Toyota realizowała program samochodów na ogniwa paliwowe, zasilanych wodorem. W 2002 roku zadebiutowała ograniczona seria modelu FCHV, a w 2008 roku udoskonalonego FCHV-adv. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty, sedana Mirai. Następnie napęd wodorowy trafił do ciężarówek i autobusów, aby przyspieszyć dekarbonizację transportu ciężkiego.

ZOBACZ TAKŻE
Pierwszy taki bunt. Pięć dużych marek oficjalnie nie chce elektroterroru

Naszym zdaniem najnowsza strategia Toyoty stoi nieco w sprzeczności z tym, co japońska marka ostatnio zrobiła. Razem z innymi firmami z Kraju Kwitnącej Wiśni połączyła bowiem siły, aby zapobiec wycofaniu samochodów spalinowych z rynku. Cóż zatem o tym sądzić?

5/5 (liczba głosów: 1)
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. John

    15 grudnia 2021 at 00:29

    Trzeba będzie sobie zrobić specjalizacje na napędy wodorowe i elektryczne. Czuć już zapach pieniędzy.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama