Czego szukasz?

Założ konto w BETFAN z motohigh.pl

Samochody elektryczne

NIO ET5 – chiński rywal Tesli o zasięgu 1000 km. Trafi też do Europy

Istniejąca raptem od kilku lat chińska firma konsekwentnie rozwija swoją gamę nowoczesnych samochodów elektrycznych. Najnowszym modelem jest najmniejszy z oferowanych dotychczas modeli o nazwie NIO ET5. Będzie on oferowany także w Europie jako rywal m.in. Tesli Model 3, zaś jego topowy wariant zaoferuje akumulatory o niespotykanej dotąd pojemności i zasięgu nawet 1000 km.

NIO ET5

NIO powstało w 2014 roku i od początku działalności celem firmy jest najnowocześniejsza technologia w samochodach. I nie ma tu znaczenia, czy chodzi o systemy bezpieczeństwa czy usługi cyfrowe. Firma zaczęła sprzedawać swoje samochody w Chinach pod koniec 2017 roku. Obecnie sprzedaje tam cztery modele – SUV-y ES8, EC6 oraz ES6, a także sedana ET7. NIO oferuje wyłącznie samochody z napędem elektrycznym. Pierwszym modelem, jaki trafił do Europy, był topowy SUV ES8 o zasięgu około 500 km. Salon NIO House znajduje się w Oslo w Norwegii i otwarto go 1 października bieżąego roku. Producent planuje także ekspansję na poszczególne kraje Unii Europejskiej. Pomóc ma w tym nowy bazowy model ET5.

NIO ET5 – ma wiele atutów do starcia z Teslą 

Samochód stanie w szranki m.in. z Teslą Model 3 oraz BMW i4. Zresztą ET5 ma podobną sylwetkę i rozmiary do amerykańskiego konkurenta. Chiński liftback mierzy bowiem 4,79 m długości, 1,96 m szerokości oraz 1,5 m wysokości i też ma nadwozie liftback. Rozstaw osi liczy 2,88 m.  NIO ET5 jest technicznie spokrewnione z większym ET7, który już w marcu trafi do sprzedaży jako rywal Tesli Model S i Audi RS e-Tron GT. Samochód ma jednak bardziej dynamiczny styl od większego modelu, o czym świadczy m.in. dyfuzor czy przedni splitter. Nadwozie chińskiego elektryka robi wrażenie smukłością i dopracowaną aerodynamiką. Wąskie LED-owe światła, tylny pas świetlny czy chowane w nadwoziu klamki drzwi zapewniają nie tylko nowoczesny design, ale także zmniejszają opór powietrza, wynoszący 0,24.

NIO ET5

Minimalistyczna kabina nawiązuje do tej, jaką odnajdziemy w Tesli. W dużej mierze pozbawiono ją przycisków. Zdecydowana większość funkcji jest bowiem obsługiwana za pomocą dużego dotykowego ekranu, który umieszczono w centralnym punkcie kokpitu. Przed kierowcą znalazł się natomiast wyświetlacz wirtualnych zegarów, zaś na szybie ukazywane są informacje za pomocą ekranu HUD. Kabina wygląda na dość dobrą jakościowo, zaś wnętrze wyposażono w ambientowe podświetlenie oraz sprzęt grający audio działający w standardzie Dolby Atmos 7.1.4. 

Zasięg i baterie w rozmiarze XXL…

NIO planuje również udostępnienie systemów autonomicznych w ET5. Firma poinformowała, że ​​samochód jest już wyposażony w sprzęt niezbędny do samodzielnej jazdy, a funkcje umożliwiające samodzielną jazdę będą wprowadzane jako aktualizacje w miarę opracowywania i zatwierdzania technologii. NIO planuje oferować te funkcje w ramach miesięcznej subskrypcji.

NIO ET5

Sercem pojazdu są dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 489 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Dzięki temu przyspieszenie Nio ET5 do 100 km/h ma trwać 4,3 sekundy, a więc mniej więcej tyle, ile w Tesli Model 3 Long Range bez pakietu Acceleration Boost. Napęd trafia na obie osie – przednią napędza silnik o mocy 204 KM, zaś tylną o mocy 285 KM. Zastosowano czterotłoczkowe zaciski, dzięki czemu droga hamowania ze 100 km/h wynosi tylko 33,9 m. Pomiędzy osiami ET5 zastosowano akumulator w trzech wariantach pojemności. Bazowy ma 75 kWh i zapewni około 550 km zasięgu, kolejna wersja ma 100 kWh oraz 700 km zasięgu, zaś topowa odmiana posiada już wyjątkowo pojemne akumulatory (150 kWh), mające rzekomo zapewnić zasięg na poziomie aż 1000 kilometrów. Pamiętajmy jednak, że samochód sprawdzano według chińskiego cyklu, który jest mniej rygorystyczny niż WLTP.

ZOBACZ TAKŻE
NIO chce konkurować z VW i Toyotą. W tym celu stworzy kolejną markę

Zmieniane niczym w pilocie

Bolączką na długi czas ładowania ma być system wymiany baterii, które rozwija Nio. Operacji można dokonać w specjalnych punktach, do końca 2022 roku w Norwegii ma ich powstać 20. Obecnie firma posiada 733 takie punkty, głównie w Chinach, gdzie dokonano już około 5,5 miliona wymian. By korzystać z wymiany samochód kupujemy bez baterii, a więc w niższej cenie. Przykładowo Nio ES8 w Europie kosztuje wówczas nie 67 a 51 tys. euro, jednak trzeba płacić czynsz za dzierżawę akumulatorów. W przypadku wariantu 75 kWh kosztuje to 138 euro miesięcznie, zaś przy 100 kWh kwota ta rośnie do 200 euro.

NIO ET5

W 2022 roku do listy rynków eksportowych NIO doda Niemcy, Holandię i Szwecję. Firma przewiduje, że do 2025 roku będzie działać w 25 krajach. Obecnie oferta Nio składa się z ET5, większego sedana ET7 oraz crossoverów ES6, EC6 i ES8. W Chinach NIO ET5 kosztuje niecałe 46 000 euro, zaś wybierając opcję z dzierżawą baterii cena spada do 36 tys. euro. Wariant z akumulatorem 100 kWh kosztuje od 54 000 euro. Samochód trafi na chiński rynek we wrześniu 2022 roku. Data europejskiej premiery nie została jeszcze podana.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama