Nowa marka NIO jak Volkswagen czy Toyota
Chiński producent samochodów NIO, którego samochody elektryczne można już kupić w niektórych krajach europejskich (przede wszystkim Norwegii), jest uważany za konkurenta takich marek jak BMW czy Audi. Krótko mówiąc – marek premium. W przyszłości chciałby jednak pozycjonować się wśród bardziej masowych marek, takich jak Toyota czy Volkswagen. A ma to umożliwić nowa marka, o której przedstawiciele firmy opowiedzieli w rozmowie z Reutersem.
„Relacje między NIO a naszą nową marką na rynek masowy będą podobne do relacji Audi-Volkswagen czy Lexus-Toyota” – powiedział William Li, dyrektor generalny NIO. Li dodał także, że stworzono już fundament nowego zespołu marki. „Chcemy oferować lepsze produkty i usługi po niższych cenach niż Tesla” – Li nazwał wprost jednego ze swoich największych konkurentów.
Kierownictwo producenta samochodów NIO nie ujawniło jednak jeszcze niczego konkretnego na temat planowanej marki wolumenowej. Nie znamy jej nazwy, daty premiery, rynków docelowych ani tego, który samochód będzie jednym z pierwszych.
Nadal na minusie, ale perspektywa jest
Wyniki sprzedażowe NIO powoli się poprawiają, choć nadal nie można mówić o wielkiej paradzie przebojów. W drugim kwartale firma odnotowała stratę w wysokości prawie 102 mln USD, czyli… o prawie 46% mniej niż rok wcześniej. Ponadto sprzedaż rok do roku w okresie od kwietnia do czerwca wzrosła z 10 331 do 21 879 pojazdów.
Firma znana jest również z wyjątkowych stacji, które są w stanie automatycznie wymienić baterię w samochodzie elektrycznym. Zamiast tradycyjnego ładowania oferują wymianę baterii, co trwa zaledwie trzy minuty i rzecz jasna jest mile widziane podczas jazdy samochodem elektrycznym w dłuższej trasie. Jednocześnie stacje te nie znajdują się już tylko w Chinach, ale zaczynają pojawiać się także w Europie – oczywiście w Norwegii. Ponadto do końca 2022 roku firma planuje wprowadzić trzy nowe modele elektryczne.
Ekspansja od czterech lat
NIO powstało w 2014 roku i od początku działalności celem firmy jest najnowocześniejsza technologia w samochodach. I nie ma tu znaczenia, czy chodzi o systemy bezpieczeństwa czy usługi cyfrowe. Firma zaczęła sprzedawać swoje samochody w Chinach pod koniec 2017 roku. Obecnie sprzedaje tam cztery modele – SUV-y ES8, EC6 oraz ES6, a także sedana ET7.
Chińczycy Europę zaatakowali modelem ES8 – to flagowy SUV o zasięgu około 500 kilometrów według WLTP. Niedawno rozpoczęło się zbieranie europejskich zamówień na samochód, a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów we wrześniu. W przyszłym roku NIO planuje dalszą europejską ekspansję z sedanem ET7.