Naprawdę zaskakujące dane
Ford pochwalił się właśnie, że w dwóch pierwszych miesiącach sprzedał 192 egzemplarze elektrycznego Transita. To pozwoliło na pozycję lidera całego rynku BEV, łącznie z samochodami osobowymi. Jego przewaga nad drugim w zestawieniu modelem wynosi 25 egzemplarzy, więc nie można mówić o przypadku.
Jednocześnie marka pochwaliła się, że jest dominatorem w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Tam sprzedaż E-Transita wystarczyła do objęcia niemal połowy udziału w rynku. Podczas gdy Transit na prąd sprzedał się w 192 egzemplarzach, drugi w zestawieniu model w zaledwie 27.
Możemy podejrzewać, że popularność Forda E-Transita w Polsce ma związek z jego początkiem rynkowej przygody i realizowanymi kontraktami flotowymi. Centrala amerykańskiej marki w Polsce już wcześniej pochwaliła się bowiem umowami z GLS, InPostem czy DHL. Jednocześnie tak naprawdę nie ma w tym nic złego. Elektryczne samochody osobowe także są kupowane głównie przez klientów biznesowych, a ich popularność jest przecież większa niż dostawczaków.
Na koniec roku na pewno będzie inaczej?
Cała sytuacja jest więc sporym zaskoczeniem – zwłaszcza biorąc pod uwagę, ile pieniędzy niektórzy z producentów przeznaczają na reklamy ich elektrycznych modeli. Najprościej byłoby powiedzieć, że w kontekście całego roku sytuacja się unormuje, a bestsellerem na koniec roku będzie model osobowy, ale tak naprawdę to nic pewnego.
W 2022 roku najlepiej sprzedającym się modelem elektrycznym była Tesla Model 3 z 761 sprzedanymi egzemplarzami. Dla Forda to może być kilka kontraktów flotowych, a skoro w elektryczne dostawczaki inwestują firmy kurierskie, to sytuacja jest tym bardziej rozwojowa. Jeśli np. InPost będzie zadowolony z E-Transitów, być może w dalszej części roku zdecyduje się na poszerzenie floty o kolejne.
Co istotne, Ford chwali się znakomitą wartością rezydualną swoich samochodów, co może być w tym przypadku kluczowe. Według danych Info-Ekspert, E-Transit jest najbardziej korzystnym wyborem dla firm, jeśli już koniecznie chcą zainwestować w elektryczny samochód dostawczy. Wartość rezydualna to w dużym skrócie wskazanie w liczbach, użytkowanie których modeli będzie najbardziej korzystne dla firmowej kasy w okresie standardowego użytkowania samochodów flotowych – 3 albo 4 lat.