Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody elektryczne

Xpeng P5 to pierwszy seryjny elektryk z Lidarem. Ponoć także dla Europy

Dzięki wykorzystaniu systemu Lidar Xpeng P5 obiecuje wyrafinowany system częściowo autonomicznego wspomagania, który prawdopodobnie będziemy mogli wypróbować również w Europie.

Opublikowano

w dniu

xpeng p5
Fot. Xpeng Motors

Xpeng ubiegł Volvo

Zgodnie z planami Volvo, następca XC90 miał być pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który będzie standardowo wyposażony w Lidar. Xpeng wyprzedził jednak szwedzką markę i wraz z wprowadzeniem modelu P5 pochwalił się swoją nowością. Sam samochód powinien być interesującym konkurentem Tesli Model 3.

Elektryczny sedan ma 4,81 m długości, 1,84 m szerokości, 1,52 m długości i rozstaw osi na poziomie 2,77 m. Auto powinno więc oferować przestronne wnętrze, ale jednocześnie dzięki aerodynamicznie wyprofilowanej karoserii może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza 0.223, co powinno pozytywnie wpłynąć na jego zasięg.

ZOBACZ TAKŻE
Opel Rocks-e to następca... miesięcznych biletów na autobus. Naprawdę

Będzie to jednak zależało również od wybranej wersji, bowiem klienci będą mieli łącznie do wyboru ich aż sześć. Dwie najniższe (460G i 460E) powinny być wyposażone w akumulatory LFP o pojemności 55,9 kWh, co zagwarantuje szacunkowy zasięg 460 kilometrów według NEDC. Tak, te ostatnie słowa są kluczowe – realnie zasięg powinien więc wynosić poniżej 400 km.

Wyższe wersje 550G, 550E i 550P są już wyposażone w akumulatory NCA lub NMC o pojemności 66,2 kWh, a ich zasięg powinien wynosić 550 km (ponownie wg NEDC). Topowy model 600P jest wyposażony w lepszy akumulator, tym razem o pojemności 71,4 kWh i obiecuje zasięg około 600 kilometrów wg NEDC.

xpeng p5

Fot. Xpeng Motors

Parametry nie są oszałamiające, ale ta technologia…

Niestety producent nigdzie nie wspomina o parametrach układu napędowego. Wydaje się, że pojawią się modele z napędem tylko na tył albo na wszystkie koła. Moc maksymalna powinna wtedy wynosić około 155 kW (211 KM) i 310 Nm, co nie jest złym wynikiem, ale jednocześnie oczywiście nie olśniewa.

Imponujące jest natomiast wyposażenie technologiczne auta czy system częściowo autonomicznego asystenta kierowania XPilot. Według Xpenga jest on na wyższym poziomie niż Tesla Autopilot czy Tesla FSD. Pomaga mu w tym również szereg czujników.

ZOBACZ TAKŻE
Ora Cat zaprezentowana w Monachium. Chiński Garbus trafi do Europy

Modele 550P i 600P są wyposażone w parę Lidarów. Niższe wersje mają jednak również dwanaście radarów ultradźwiękowych, pięć radarów milimetrowych, trzynaście kamer o wysokiej rozdzielczości i, co najważniejsze, jednostkę sterującą, która określa położenie samochodu na drodze z dużą dokładnością.

Para wspomnianych topowych modeli wyposażonych w Lidar będzie oferować funkcję Navigation Guided Pilot (NGP). Będzie ona w stanie w pełni kontrolować kierownicę i prędkość samochodu nawet w warunkach miejskich. Jednak nadal będzie to tylko półautonomiczny asystent wspomagania.

xpeng p5

Fot. Xpeng Motors

Czekamy na więcej danych

Interesujące są również pierwsze opublikowane ceny, zaczynające się od 157 900 RMB (ok. 96 000 złotych) za podstawową wersję 460G albo 223 900 RMB (ok. 136 000 zł) za topową wersję 600P. Zawierają one jednak chińską dotację wspierającą elektromobilność, więc cena samych aut elektrycznych z pewnością będzie wyższa.

ZOBACZ TAKŻE
Francuzi mają nowego elektrycznego crossovera. Oto Megane E-TECH

Jednocześnie Xpeng ma oferować nowego elektrycznego sedana P5 również w Europie. Niestety nie wiemy jeszcze, kiedy i na jakie rynki model trafi. W przypadku wejścia na rynki Starego Kontynentu można się jednak oczywiście spodziewać zmian w parametrach i cenach.

5/5 (liczba głosów: 1)

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama