Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Samochody

Toyota GR Corolla jednym z najlepszych hot hatchy, choć jest mały haczyk

Rodzina szalonych modeli Gazoo Racing powiększyła się właśnie o kompaktową Corollę. Nowa Toyota GR Corolla stanowi powrót marki do segmentu hot hatchy, będąc jednocześnie jednym z najciekawszych przedstawicieli swojego segmentu. Jak zawsze musi być gdzieś jednak jakiś haczyk.

Toyota GR Corolla
Fot. Toyota

Toyota po latach wraca z Corollą w rasowej odmianie GR, która nie jest tylko stylistyczną fantazją a prawdziwym rasowym sportowcem z napędem przejętym wprost z GR Yaris i technologią znaną z Lexusa LFA. Ostatnim kompaktowym hot hatchem była Corolla IX generacji w wersji TS z doładowanym kompresorem silnikiem 1.8 o mocy 225 KM. Jej produkcję zakończono w 2006 roku i od tej pory aż do teraz Japończycy nie mieli w swojej ofercie kompaktowego hot hatcha. Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji została zorganizowana w Long Beach w Kalifornii.

Toyota GR Corolla – naprawdę intrygujący hot hatch

Toyota GR Corolla powstała na bazie konstrukcji Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm. W porównaniu z cywilną wersją znaną z naszych salonów zwiększono także rozstaw kół (o 60 mm z przodu i 85 mm z tyłu).

Toyota GR Corolla

Nie obyło się bez odchudzenia i wzmocnienia konstrukcji nadwozia (powstaje nawet na osobnej linii produkcyjnej w fabryce Toyota Motomachi). Stąd więcej aluminium oraz punktów spawów i dodatkowe elementy stabilizujące pomiędzy tylnymi nadkolami, pod podłogą oraz przy zbiorniku paliwa. Stalowy dach zastąpiono natomiast kompozytowym. Pojawi się on w topowej wersji Circuit Edition, zaś w bazowej Core będzie on aluminiowy. 

Aby poprawić wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo, a jednocześnie podkreśla mocny, sportowy wygląd tylnej części auta. Co ciekawe, składają się na niego dwie okrągłe rury przy krańcach zderzaka oraz umieszczona centralnie owalna, zaś oddzielono je dyfuzorem.

ZOBACZ TAKŻE
Toyota GR Yaris oficjalnie - poczuj się jak kierowca WRC na co dzień

Potrójna końcówka układu wydechowego i szereg innych wyróżników

Uwagę zwraca też wielki spojler na klapie bagażnika. Z przodu auto poznamy natomiast po emblemacie GR. Ostrzejszą Corollę poznamy także po 18-calowych, 15-ramiennych felgach o błyszczącym czarnym wykończeniu z oponami Michelin Pilot Sport 4 w rozmiarze 235 / 40R18. Przypominają one te z mniejszego GR Yarisa i skrywają tarcze o średnicy 355 mm z przodu z czterotłoczkowymi zaciskami oraz 297 mm z tyłu z dwutłoczkowymi zaciskami.

Toyota GR Corolla

We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku. Zapewnia ona bowiem naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy, 12,3-calowy wyświetlacz TFT. Opracowano go specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.

Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. 

ZOBACZ TAKŻE
Najciekawsze hot hatche na rynku? Mamy dla was siedem propozycji

Pod maską trzy cylindry, turbo i ponad 300 KM

Napęd na cztery koła GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive. Kontroluje on sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy. Układ napędu na cztery koła GR-FOUR ma do wyboru ustawienia rozdziału momentu obrotowego na przód/tył w zakresie 60-40, 50-50 i 30-70, w zależności od preferencji kierowcy.

Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla otrzymała ten sam lekki i mocny, 3-cylidrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co GR Yaris. Dzięki większej wydajności układu wydechowego inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing uzyskali jeszcze wyższą moc na poziomie 304 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 370 Nm. Auto waży 1470 kg. Niestety Toyota nie podała jeszcze osiągów swojego kompaktowego hot hatcha.

Na koniec smutna informacja. Toyota GR Corolla nie trafi do Europy. W Japonii pojawi się na rynku w drugiej połowie bieżącego roku, zaś następnie trafi na rynek amerykański.

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama