W ostatnich latach Toyota promuje samochody sportowe, którymi można jeździć po publicznych drogach. Po zabawnym maluchu Yaris GRMN pojawiła się nowa generacja Supry. Japończycy nie spoczywają jednak na laurach i pokazali właśnie światu długo oczekiwaną nowość – GR Yaris, ostrą wersję małego hatchbacka.
Uff, plotki okazały się prawdziwe
I na szczęście samochód oferuje wszystko, o czym spekulowano wcześniej – sześciobiegową manualną skrzynię biegów, napęd na wszystkie koła oraz 1,6-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 261 KM (192 kW) i momencie obrotowym 360 Nm.
Tak, jest to najmocniejszy trzycylindrowy silnik, jaki kiedykolwiek widziano w seryjnej produkcji. Toyota twierdzi, że GR Yaris przyspiesza od do 100 km/h poniżej 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 230 km/h. Wszystko to przy zachowaniu przyzwoitej wagi – 1280 kg.
Poczuj się jak Sébastien Ogier
Toyota zbudowała ten trzydrzwiowy samochód w oparciu o swoje doświadczenie i znajomość świata WRC. W dużym stopniu opiera się na włóknach węglowych i aluminium w celu zmniejszenia masy. Podczas gdy standardowy Yaris otrzymuje tylny drążek skrętny, wariant sportowy ma bardziej wyrafinowane podwójne trapezoidalne rozwiązanie.
Specjalnie dla GR Yarisa stworzono nową platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z przodu oraz platformy GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.
GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.
No i jak wygląda…
Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto ma prowadzić się lepiej, być stabilne i błyskawicznie reagować na to, co kierowca chce zrobić. W samochodzie zastosowano drzwi bez ramek, a świetny wygląd potęguje szerszy tył i muskularne skrzydła, które dobrze współgrają z czarnymi 18-calowymi felgami aluminiowymi.
Toyota bez wątpienia poważnie traktuje konstrukcję samochodów sportowych – w tym celu w Motomachi uruchomiła nową linię produkcyjną tylko dla modeli GR.
Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.