Dane techniczne
Navitel R700 GPS Dual to nazwa wskazująca jasno, że mamy do czynienia nie tylko z wideorejestratorem, ale całym zestawem, który zawiera także kamerę cofania. Sam wideorejestrator nagrywa w jakości Full HD (1920×1080), 30 kl./s. Dzięki sensorowi Sony IMX307 (night vision) oraz nowoczesnej optyce z 4-wartstwowym szkłem obiektywu, filmy są nagrywane w dobrej jakości podczas nagrywania w słoneczny dzień jak i przy słabym oświetleniu. O tym jednak więcej niżej.
Kamerka posiada wbudowany G-sensor, który w przypadku gwałtownego przyspieszenia, hamowania lub kolizji chroni nagrane pliki. Produkt ma 2,7-calowy wyświetlacz i wejście na karty microSD do 64 GB. Jeśli urządzenie jest podłączone do zasilania 12V, wideorejestrator zacznie nagrywać automatycznie po uruchomieniu silnika. Kąt nagrywania wynosi natomiast 170°.
Tylna kamera, która znajduje się w zestawie, pozwala zachować pełną kontrolę podczas jazdy, cofania oraz parkowania auta. Jej rozdzielczość jest oczywiście niższa od wideorejestratora i wynosi 1280×720. Rzecz jasna nie musimy wybierać, którego obrazu chcemy używać – obydwie kamery mogą oczywiście działać jednocześnie, a obraz z nich pokazuje się na ekranie wideorejestratora – ten z kamery cofania w mniejszym okienku.
Co dostajemy w cenie zakupu?
W opakowaniu znajdują się: widorejestrator, kamera cofania, ładowarka samochodowa 12/24 V, uchwyt samochodowy na przyssawkę, kabel mini-USB – USB, ściereczka z mikrofibry, kabel wideo, instrukcja obsługi, kwarta gwarancyjna oraz prezent. Wszyscy użytkownicy wraz z urządzeniem otrzymują voucher z 12-miesięcznym kluczem licencyjnym, który umożliwia zainstalowanie aplikacji Navitel Navigator z mapami 44 państw europejskich, w tym Rosji, Białorusi, Kazachstanu i Ukrainy.
Jak to się montuje?
Montaż widorejestratora jest tradycyjny i odbywa się za pomocą przyssawki. Niby nic takiego, ale jednak wydaje się, że to klasyczne rozwiązanie jest zdecydowanie lepsze od wymiennych co jakiś czas naklejek stosowanych przez innych producentów.
Z kamerą cofania jest nieco więcej zabawy. Tak naprawdę można to zrobić w dwóch miejscach. Pierwszym z nich jest tylna szyba samochodu – w tym przypadku sam montaż kamery nie wymaga większej filozofii. Blaszkę z kamerą przykleja się do szyby za pomocą dołączonej do zestawu naklejki. Choć autor recenzji w serwisie tabletowo.pl napisał, iż jest to produkt niskiej jakości, mamy kompletnie inne zdanie. Według nas naklejka jest niezłej jakości i nie odpada po kilku dniach.
Kamerę można także zamontować na zewnątrz – nad ramką tablicy rejestracyjnej. Ta opcja wymaga zdecydowanie więcej poświęcenia i prawdopodobnie… najlepiej zlecić ją profesjonalnemu serwisowi. Takowy zajmie się także instalacją przewodu w podsufitce, co dla wielu osób z pewnością jest problemem nie do przejścia samemu.
Jak to działa?
Po uruchomieniu obraz z wideorejestratora znika bardzo szybko będąc domyślnie zastąpionym przez dane dot. prędkości, które opisaliśmy szerzej niżej.
Nawigacja wideorejestratorem składa się z pięciu przycisków umieszczonych pod ekranem. Musimy przyznać, że jest ona zupełnie bezproblemowa, a wszystko jest czytelne. Dla nie-samouków dostępna jest oczywiście instrukcja w języku polskim.
Navitel R700 GPS Dual oferuje trzy tryby pracy: nagrywanie, odtwarzanie i robienie zdjęć. W przypadku nagrywania, obraz zapisuje się w formacie .MOV. 2-minutowy film zajmuje około 170 mb.
Funkcja zapisu w pętli automatycznie nadpisze najstarsze nagrania na karcie pamięci. Nagrywanie cykliczne pozwala ustawić długość nagrywanych pojedynczych materiałów wideo. Odcinki czasowe, w jakich możemy nagrywać filmy to według producenta 1, 3 albo 5 minut. Napisaliśmy „według producenta”, bowiem pomimo tych danych wideorejestrator nagrywał nam obraz w 2-minutowych fragmentach.
Jak wyglądają nagrania z Navitel R700 GPS Dual?
Kąt widzenia obiektywu to w zupełności wystarczające 170°. O tym, że filmy za dnia są wyraźne i szczegółowe, niech świadczą chociażby poniższy screen. Na jednym ujęciu spokojnie można „złapać” kilka wyraźnych rejestracji.
W pochmurny i deszczowy dzień – w jakie przecież częściej niż normalnie dochodzi do stłuczek – robi się zdecydowanie gorzej, ale nadal jest to akceptowalna jakość.
W nocy jest oczywiście najgorzej, choć obraz cały czas jest dość wyraźny. Nie ukrywamy, że często możemy mieć problem np. z odczytaniem numeru rejestracyjnego pojazdu jadącego przed nami, nie mówiąc już o przeciwnym pasie ruchu.
A jak z kamerą cofania? Jakość jest oczywiście gorsza niż w wideorejestratorze, ale w tym przypadku nie ma sensu narzekać. Kamera bowiem z łatwością odczytuje numer rejestracyjny pojazdu będącego za nami, jeśli jest on blisko nas. A przecież do tego właśnie ma służyć – jako pomoc w przypadku ewentualnego uderzenia od tyłu. Kamera cofania brzmi bardzo profesjonalnie i kojarzy się z pomocą przy wyjeżdżaniu z parkingu, ale w R700 GPS Dual to nic innego, jak tylny wideorejestrator. Niewielki wyświetlacz, na którym dodatkowo obraz z kamery cofania wyświetla się tylko w rogu (nie można tego zmienić) zdecydowanie dyskwalifikuje ten gadżet jako pełnoprawną kamerę cofania.
R700 GPS Dual może także służyć jako aparat fotograficzny, a zdjęcia są automatycznie zapisywane od razu po zrobieniu. Przydatne szczególnie w sytuacjach, kiedy spotkamy jakiegoś drogowego chama, którego chcemy opisać np. w serwisie tablica-rejestracyjna.pl. Takie zdjęcie odnajdziemy bardzo łatwo w przeciwieństwie do konieczności przeglądania nagrań.
Funkcje GPS – prędkościomierz i fotoradary
Wideorejestrator został wyposażony w dwie dodatkowe funkcje – prędkościomierza i informatora o fotoradarach. Ta pierwsza służy rzecz jasna do wyświetlania aktualnej prędkości pojazdu, która jest obliczana na podstawie sygnału GPS oraz czasu.
Informacje o fotoradarach służą oczywiście do ostrzegania o punktach, w których za przekroczenie dopuszczalnej prędkości grozi nam mandat. Oprócz ikony fotoradaru i grafiki znaku z obowiązującym limitem prędkości, urządzenie proponuje nam swego rodzaju pasek postępu ruchu w obszarze fotoradaru oraz wyrażony w metrach dystans do fotoradaru. Poza tym R700 GPS Dual wydaje sygnały dźwiękowe – o różnym natężeniu w zależności np. od tego czy jedziemy przepisowo czy dojeżdżając do fotoradaru przekraczamy prędkość.
Aby mieć pewność, że wideorejestrator cały czas nagrywa, u góry ekranu cały czas znajduje się czerwony napis •REC.
Navitel R700 GPS Dual. Aplikacja mobilna
Kolejną funkcją wyróżniającą ten produkt na tle mu podobnych jest aplikacja mobilna. Navitel DVR Center, bo o niej mowa, pozwala na wiele przydatnych funkcji. Jest nią m.in. zaktualizowanie oprogramowania rejestratora, ale przede wszystkim możliwość zapisywania, przeglądania, usuwania czy wysyłania filmów oraz zdjęć, a także oglądania wideo z rejestratora w czasie rzeczywistym na ekranie urządzenia mobilnego, jednak tylko w pionie.
Aplikacja rzecz jasna działa za pomocą połączenia Wi-Fi z rejestratorem. Niestety o ile podłączenie się do wideorejestratora jest proste i bezproblemowe, potem pojawia się kilka mankamentów. Podstawowym jest problem z odtwarzaniem nagrania z wideorejestratora – wymaga to wielu prób, bowiem najczęściej zamiast video mamy do czynienia z białym polem. Same filmy także nie zawsze się odtwarzają.
Dodatkowo za pomocą aplikacji można skonfigurować niektóre ustawienia. Mowa tu np. o rozdzielczości wideo, trybie parkowania, sformatowaniu karty SD czy konfiguracji czujników. Widzimy tu pole do poprawy, bowiem miło było by móc skonfigurować więcej ustawień za pomocą telefonu.
Jest kilka problemów
Za największy problem uznajemy jednak konieczność odłączenia wideorejestratora w momencie, kiedy zawiesi się podczas użytkowania aplikacji. Zdarza się także, że wideorejestrator zawiesi się na dłuższy okres z widocznym na ekranie komunikatem „odtwarzanie z sieci”, co może zdenerwować niecierpliwych. Oczywistą wadą jest także znaczące nagrzewanie się sprzętu w momencie, kiedy podłączona jest kamera cofania i aplikacja.
Niejako obok aplikacji mobilnej występuje także program na komputery – Navitel DVR Player. Za jego pomocą można oczywiście oglądać nagrania, wycinać ich fragmenty, eksportować nagrania, ale także np. monitorować wybraną podróż na mapie przy użyciu GPS czy analizować wykresy z prędkością i wysokością. Nie będziemy się jednak szczególnie rozwodzić nad jej funkcjonalnościami, bo nie możemy oprzeć się wrażeniu, że to opcja dla nielicznych. Klienci chcą raczej niezawodnego produktu, który pomoże im w spornej sytuacji na drodze i nie interesuje ich program na komputerze z wieloma ciekawymi, acz raczej mało popularnymi funkcjami. Nie możemy się zresztą oprzeć wrażeniu, że popularność tego typu programów najlepsze czasy ma już za sobą.
Navitel R700 GPS Dual – czy warto?
W oficjalnym sklepie producenta Navitel R700 GPS Dual kosztuje 499 zł. Czy warto? Według nas tak, choć trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów. Jakość nagrań w dzień jest bardzo dobra, a i w gorszych warunkach jest dość przyzwoicie. Głównym problemem nocnych nagrań są wszechobecne sztuczne światła, z którymi kamera nie do końca sobie radzi.
Drugą najważniejszą zaletą jest fakt, iż w zestawie mamy od razu widorejestrator i kamerę cofania. Obraz z obu urządzeń możemy nagrywać jednocześnie i wyświetlać na jednym ekranie, bo wszystko odbywa się w ramach jednego systemu. Dodajmy do tego aplikację mobilną, która zdecydowanie wymaga poprawy, ale już teraz daje sporo funkcjonalności oraz dodatkowe funkcje GPS w postaci prędkościomierza i i informacji o fotoradarach mamy kompletny produkt przydatny podczas jazdy po polskich drogach.
Całościowo Navitel zrobił naprawdę sensowny zestaw urządzeń, który nie powala jakością nagrań czy funkcjonalnością kamery cofania czy aplikacji, ale jest niezłym wyborem w tym przedziale cenowym. A dla osób, których nie przekonuje cena tego zestawu, pozostaje poszukanie promocji. Produkt jest dostępny także m.in. na Allegro, gdzie można go dostać zdecydowanie taniej niż w sklepie producenta.
Szczegółowe dane techniczne
Ekran | Wielkość ekranu | 2.7" |
Typ wyświetlacza | TN | |
Rozdzielczość | 320х240 | |
Wideorejestrator | Sensor | SONY IMX307 (night vision) |
Rozdzielczość wideo | 1920х1080 FullHD (30 fps) | |
Kąt nagrywania | 170° | |
Rodzaj soczewki | 4-warstwowe szkło | |
Format wideo | MOV | |
Format zdjęć | JPG | |
Długość nagrań wideo | 1/3/5 min | |
Nagrywanie w pętli | tak | |
Nadpisywanie nagrań | tak | |
Kamera cofania | Rozdzielczość wideo | 1280х720 (30 fps) |
Rozdzielczość zdjęć | 1280х720 | |
Kąt nagrywania | 90° | |
Sposób montażu | na tylnej szybie / przy rejestracji | |
Stopień ochrony | IP 65 | |
Obrót urządzenia | 130° | |
Wymiary | 50х40х50 | |
Pomocnicze linie parkowania | tak | |
Długość czarnego przewodu | 580 cm | |
Długość czerwonego przewodu | 90 cm | |
Cechy | Auto-Start | tak |
G-sensor | tak | |
Tryb parkingowy | tak | |
Nagrywanie dźwięku | tak | |
Moduł Wi-Fi | tak | |
Moduł GPS | tak | |
Ogólne | Procesor | MSTAR AIT8339 |
Interfejsy | mini-USB/micro-USB | |
Obsługa kart microSD | do 64 GB | |
Sposób montażu | przyssawka | |
Głośnik | tak | |
Mikrofon | tak | |
Zasilanie (12-24 V 1.5 A) | 5V 1.5A | |
Bateria | Li-Pol | |
Pojemność baterii | 300mAh | |
Kolor | czarny | |
Wymiary | 74х53х33 | |
Waga | 85g | |
Okres gwarancji | 24 miesiące |