Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w listopadzie zarejestrowano 1 210 860 nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost względem listopada ubiegłego roku o 4,5%.
Na tak dobry wynik zapracowały w dużej mierze Niemcy. Zarejestrowano tam blisko 300 tys. nowych samochodów, o 9,7% więcej niż rok wcześniej. Znaczący wzrost odnotowały także inne rynki, jak np. Węgry (+25%), Szwecja (+18,2%) czy Holandia (+13,1%). Polska także odnotowała wzrost, ale nieco mniejszy – 4,9%. W listopadzie zarejestrowano u nas 45 375 nowych samochodów osobowych.
Biorąc pod uwagę wzrost rejestracji na rynku niemieckim nie może dziwić pozycja Volkswagena jako lidera zestawienia. Marka z Wolfsburga urosła rok do roku w listopadzie o 9,3%. Za jej plecami znalazło się Renault z jeszcze bardziej imponującym wzrostem (+11,3%) i Mercedes-Benz (+1,6%), który nadal jest zdecydowanie najpopularniejszą marką premium.
Co ciekawy, czwarty Peugeot zanotował gorszy wynik niż rok wcześniej (-1,2%). Włodarzy Grupy PSA bardziej martwić może jednak wynik Opla, którego liczba rejestracji rok do roku spadła aż o 22,4%, najwięcej spośród 20 najpopularniejszych marek. Największy wzrost w tej grupie odnotowało natomiast Audi – 39,4%, choć Mazda także ma się czym pochwalić – wzrost o 27,9%.
Najlepiej sprzedające się marki w Europie w listopadzie 2019 r. (dane ACEA) | ||||
Lp. | Marka | Sprzedaż 11.2019 | Różnica rok do roku (%) | Udział w rynku (%) |
1. | Volkswagen | 149.192 | 9.3 | 12.3 |
2. | Renault | 79.822 | 11.3 | 6.6 |
3. | Mercedes-Benz | 76.003 | 1.6 | 6.3 |
4. | Peugeot | 74.427 | -1.2 | 6.1 |
5. | Ford | 73.969 | 3.4 | 6.1 |
6. | BMW | 69.540 | 3.5 | 5.7 |
7. | Škoda | 61.510 | -0.9 | 5.1 |
8. | Toyota | 56.913 | 5.6 | 4.7 |
9. | Audi | 53.548 | 39.4 | 4.4 |
10. | Opel/Vauxhall | 51.400 | -22.4 | 4.2 |
11. | Fiat | 47.341 | 3.1 | 3.9 |
12. | Hyundai | 43.987 | 8.8 | 3.6 |
13. | Citroën | 43.119 | -0.8 | 3.6 |
14. | Dacia | 41.664 | -7.2 | 3.4 |
15. | Seat | 39.587 | 11.4 | 3.3 |
16. | Kia | 38.694 | 4.9 | 3.2 |
17. | Volvo | 28.695 | 2.5 | 2.4 |
18. | Nissan | 26.438 | -3.6 | 2.2 |
19. | Mazda | 22.671 | 27.9 | 1.9 |
20. | Mini | 16.478 | -12.8 | 1.4 |
Ostatnie wzrostowe miesiące oznaczają, że europejska sprzedaż samochodów osobowych po słabej pierwszej połowie roku zbliża się do poziomu sprzed roku. W pierwszych jedenastu miesiącach 2019 r. zarejestrowano bowiem 14 542 126 samochodów, a więc już tylko o 0,3% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeśli nie stanie się nic niespodziewanego, dobra sprzedaż samochodów osobowych w grudniu powinna sprawić, że liczba rejestracji w 2019 roku będzie wyższa niż w 2018 r.
Jedyną marką, która od stycznia do listopada 2019 r. sprzedała w Europie więcej niż milion nowych samochodów pozostaj Volkswagen, choć drugie Renault najprawdopodobniej z końcem roku dołączy do tego elitarnego grona. Trzecią najlepiej sprzedającą się marką w w/w okresie pozostaje Peugeot. Największy wzrost rok do roku odnotował natomiast Seat – ponad 10%.
Najszybciej rosnącym rynkiem w 2019 r. pozostaje Litwa. Liczba rejestracji od stycznia do listopada 2019 r. urosła tam względem analogicznego okresu zeszłego roku aż o 44%. Powyżej 10% wzrostu odnotowały także Rumunia (+21,5%) oraz Węgry (+11,7%). W Polsce w tym okresie wzrost wyniósł 3,4%.
Najlepiej sprzedające się marki w Europie w okresie od stycznia do listopada 2019 r. (dane ACEA) | ||||
Lp. | Marka | Liczba rejestracji 1-11.2019 | Różnica rok do roku (%) | Udział w rynku (%) |
1. | Volkswagen | 1.634.784 | -0.6 | 11.2 |
2. | Renault | 967.384 | -5.7 | 6.7 |
3. | Peugeot | 892.830 | -1.6 | 6.1 |
4. | Ford | 889.377 | -2.9 | 6.1 |
5. | Mercedes-Benz | 827.527 | 3.2 | 5.7 |
6. | Opel/Vauxhall | 780.037 | -6 | 5.4 |
7. | BMW | 753.241 | 0.3 | 5.2 |
8. | Škoda | 703.175 | 3.3 | 4.8 |
9. | Toyota | 690.845 | 2.8 | 4.8 |
10. | Audi | 684.949 | 0.8 | 4.7 |
11. | Fiat | 610.329 | -9.2 | 4.2 |
12. | Citroën | 593.718 | 6.1 | 4.1 |
13. | Dacia | 532.086 | 9.1 | 3.7 |
14. | Hyundai | 518.868 | 2.4 | 3.6 |
15. | Seat | 473.940 | 10.9 | 3.3 |
16. | Kia | 469.119 | 1.2 | 3.2 |
17. | Nissan | 360.882 | -22.7 | 2.5 |
18. | Volvo | 305.356 | 4.1 | 2.1 |
19. | Mazda | 228.808 | 4.7 | 1.6 |
20. | Mini | 197.586 | -0.5 | 1.4 |
ACEA monitoruje liczbę rejestracji w 27 krajach Unii Europejskiej (bez Malty) oraz trzech krajach EFTA (bez Liechtensteinu).