Stylistykę już znaliśmy, czas na szczegóły
Dwa tygodnie temu Kia ujawniła zdjęcia swojego nowego, flagowego modelu EV9 (Kia EV9 zaprezentowana. Tygrysi wizerunek ogromnego elektryka), ale nie pochwaliła się szczegółami technicznymi. To nastąpiło podczas światowej premiery, gdzie poznaliśmy wszystkie nurtujące nas informacje. EV9 to drugi model marki korzystający z platformy E-GMP, na której powstała już Kia EV6, ale ma znacznie większą powierzchnię.
Elektryczny SUV mierzy 5010 mm długości, 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości. Ogólna stylistyka ma wywoływać poczucie solidności z dużą ilością miejsca we wnętrzu. Wrażenie to potęgują obfite przeszklenia i rozstaw osi wynoszący 3100 mm. Ciekawie wyglądają także innowacyjne kurtyny powietrzne (tak nazywa to Kia), które są zintegrowane z przednim zderzakiem. Współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi imponujące 0,28, co osiągnięto dzięki kilku elementom, ale przede wszystkim niecodziennej osłonie pod podwoziem 3D, która jest wypukła z przodu i wklęsła z tyłu samochodu. Model będzie dostępny z kołami o średnicy od 19 do 21 cali.
Podczas premiery pokazano usportowioną wersję GT-Line, odróżniająca się od zwykłej linii zderzakami z czarnymi elementami i cyfrowym grillem o specyficznej sygnaturze wizualnej. Omawiając wnętrze trzeba zacząć od niezwykłej zmienności foteli z sześcioma lub siedmioma miejscami. W zależności od konfiguracji, drugi rząd może być obrócony o 180° i w połączeniu z trzecim rzędem tworzy salonik konferencyjny wyposażony w porty zasilania i uchwyty na kubki przy wszystkich siedzeniach. Alternatywnie, pierwszy i drugi rząd można złożyć, tworząc wygodne łóżka do odpoczynku podczas ładowania.
Kia porzuca tradycyjną skórę i zastępuje ją zrównoważonymi pochodnymi i tkaninami. Stopniowo zwiększać się będzie odsetek tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. W ofercie znajduje się łącznie sześć różnych kombinacji, od nowoczesnej jasnej szarości, poprzez eleganckie naturalne odcienie, aż po usportowioną wersję GT-Line.
Sensowne kombinacje układów napędowych i możliwość ładowania laptopa
Kia EV9 będzie oferowana w dwóch wariantach napędowych. Podstawowym będzie tylnonapędowy z silnikiem elektrycznym o mocy 160 kW/218 KM i momencie obrotowym 350 Nm, wyposażony w pakiet akumulatorów o pojemności 76,1 kWh.
Wersja Long Range przyniesie większy akumulator o pojemności 99,8kWh, ale jej silnik będzie o 10kW słabszy. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy zamiast 8,2 sekundy. Z drugiej strony, na 19-calowych kołach można przejechać 541 km na jednym ładowaniu, a 15 minut spędzonych na ładowarce doda 239 km – Kia oferuje bowiem szybkie ładowanie prądem o napięciu 800V.
Wariant z napędem na wszystkie koła ma większy akumulator i dwa silniki elektryczne. Jego moc maksymalna wynosi 283 kW/385 KM mocy z 600 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie 0-100 km/h w 6 sekund. Jeśli dokupimy funkcję Boost, moment obrotowy wzrasta do 700 Nm, a sprint do pierwszej setki poprawia się o 0,7 sekundy. Nowy model standardowo wyposażono w opcję zasilania małych urządzeń (V2L) o mocy 3,68 kW.
Autonomiczność na poziomie 3, ale raczej nie w Polsce
Nowością w EV9 jest system autonomicznej jazdy na poziomie 3, dzięki któremu kierowca może chwilowo odpocząć od jazdy po autostradzie. Piętnaście czujników, w tym dwa radary laserowe, monitorują otoczenie samochodu. Korzystanie z tej funkcji będzie oczywiście zależne od przepisów prawa w danym regionie. Kolejną nowością jest możliwość dokonywania zakupów różnego rodzaju wyposażenia i aplikacji w sklepie Kia Connect, z aktualizacjami online. Brzmi niepozornie, ale w ten sposób można na przykład kupić wspomnianą funkcję Boost czy cyfrowe animacje przedniej maski.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa można liczyć na pakiet wspomagania kierowcy ADAS. Obejmuje on np. asystenta parkowania ze zdalnym sterowaniem, cyfrowy kluczyk (np. otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona) oraz system monitorujący otoczenie podczas cofania. Są także oczywiście systemy takie jak wspomaganie hamowania awaryjnego, monitorowanie martwego pola, pasa ruchu i ograniczenia prędkości oraz adaptacyjny tempomat. Jeśli chodzi o stylistykę samochodu, EV9 debiutuje z połączeniem słupka B z ramą. To rozwiązanie znacznie zwiększające sztywność i ochronę pasażerów oraz akumulatorów.
Kia EV9 trafi do sprzedaży w Korei w drugim kwartale tego roku, a w połowie roku rozpocznie ekspansję na innych rynkach, w tym w Polsce.