Jak jeździć automatem? Poradnik dla początkujących - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Jak jeździć automatem? Poradnik dla początkujących

Samochody z automatyczną skrzynią biegów stają się coraz bardziej powszechne. Są one nie tylko łatwiejsze (i bardziej relaksujące) w prowadzeniu pojazdu niż skrzynie manualne, ale w niektórych przypadkach mogą także zużywać mniej paliwa.

Opublikowano

w dniu

Citroën C5 Aircross (2019) automatyczna skrzynia biegów
Fot. Adrian Drozdek. Automatyczna skrzynia biegów w Citroënie C5 Aircross.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak jeździć samochodem z „automatem”, to dobrze trafiłeś. Dla początkujących osób całkowicie normalne jest zakłopotanie, jakie towarzyszy im przy pierwszej podróży bez pedału sprzęgła. Oto, co należy robić.

Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz

Większość automatycznych skrzyni biegów ma do wyboru cztery możliwości: „P” (dla parkowania”, „R” (wsteczny), „N” (neutralny) i „D” (jazda).

P – dla parkowania. Z tego przełożenia należy korzystać tylko i wyłącznie wtedy, kiedy samochód stoi, a kierowca wysiada z pojazdu. Tryb ten „blokuje” skrzynię biegów, zapobiegając stoczeniu się samochodu. Jeśli wysiadasz z samochodu na dłużej, warto oczywiście także zaciągnąć hamulec ręczny.

R – wsteczny. Tu nie ma filozofii – bieg ten działa dokładnie tak samo, jak przy skrzyni manualnej. Należy go wybrać, gdy chce się jechać do tyłu.

N – neutralny. Ten bieg znaczy dokładnie to samo, co pozostawienie manualnej skrzyni biegów bez wrzuconego żadnego przełożenia. Nie należy wybierać go podczas jazdy, np. podczas postoju na światłach. Można go używać podczas krótkich postojów zamiast „P” (włącznie z hamulcem ręcznym), choć prawda jest taka, że to zdecydowanie najrzadziej wybierana opcja przy użytkowaniu automatycznej skrzyni biegów.

D – jazda. Podstawowe przełożenie skrzyni biegów. Wybiera ono automatycznie biegu dostosowując je do prędkości i dynamiki jazdy. W praktyce podczas jazdy używa się tylko i wyłącznie tego trybu. Używa się go także podczas postoju na światłach czy krótkich postojów, podczas których kierowca nie opuszcza swojego miejsca (np. w trakcie oczekiwania na pasażera).

Niektóre automatyczne skrzynie biegów (choć już bardzo rzadko) umożliwiają także wybór pierwszego lub drugiego biegu. Pomaga to  sytuacjach, w których chce się skorzystać ze skrzyni biegów w celu zmniejszenia prędkości – na przykład podczas zjeżdżania ze stromego wzniesienia. Korzystanie z tej opcji pomaga również ograniczyć obroty. Przykład? Ruszanie w zaśnieżonych lub oblodzonych warunkach, gdzie wskazane jest zjechanie na drugim biegu, aby zatrzymać poślizg kół. Niektóre automaty mają oczywiście dedykowany tryb „zimowy”, który pomaga w takich sytuacjach.

Inne automatyczne skrzynie biegów mają z kolei w sobie cząstkę manualnego brata. Pozwalają wybrać dowolny bieg za pomocą gałki (rzadko) albo łopatek zamontowanych za kierownicą (bardzo często). Daje to kierowcy większą kontrolę nad zwiększaniem albo redukcją biegów. Niektórzy kierowcy wolą w ten sposób prowadzić samochód, ponieważ lepiej pasuje to do ich stylu jazdy i daje większą kontrolę nad osiągami samochodu. Przeczy to jednak w pewien sposób idei automatycznej skrzyni biegów i jest rzadko stosowane.

Jak rozpocząć jazdę z „automatem”?

Kiedy wsiadasz do samochodu z automatyczną skrzynią biegów, powinien być on pozostawiony na trybie „P” z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

Następnie połóż prawą stopę na lewym pedale (hamulec) i mocno naciśnij. Następnie możesz uruchomić samochód za pomocą kluczyka albo przycisku Start. Potem cały czas trzymając stopę na hamulcu przesuń dźwignię zmiany biegów na położenie „D” (jeśli chcesz jechać do przodu) albo „R” (jeśli chcesz cofać).

Powolne zdejmowanie nogi z hamulca wywoła ruch samochodu – zacznie on „pełzać” do przodu albo tyłu, co oczywiście pomaga np. przy parkowaniu albo w ruchu o bardzo niskiej prędkości. Następnie pozostaje przełożyć nogę na pedał przyspieszenia i zacząć jechać. Automat wykona za ciebie wszelkie czynności związane ze zmianą biegów.

Ważna uwaga! Należy unikać używania lewej nogi w ogóle. Jej użycie np. na hamulcu może skończyć się ostrym hamowaniem. Noga ta nie jest po prostu przyzwyczajona (w związku z używaniem jej tylko do sprzęgła) do jakichkolwiek operacji związanych z dozowaniem nacisku.

Gdy zakończysz podróż i samochód się zatrzyma, nie puszczaj hamulca i przesuń dźwignię w położenie „P” (tak jak wyżej wskazano, w zależności od sytuacji można dodatkowo użyć hamulca ręcznego), następnie wyłącz zapłon i wyjdź z samochodu.

Jakie są zalety automatycznych skrzyni biegów?

Chociaż automatyczne skrzynie biegów zawsze cieszyły się dobrą reputacją, nie sposób odnieść wrażenia, że obecnie są one bardziej niezawodne niż dawniej.

Zmniejszą także ryzyko uszkodzenia części – np. jeśli nie dbasz zbytnio o sprzęgło przy użytkowaniu manualnej skrzyni biegów, przy „automacie” nie musisz się tym martwić, ponieważ w ogóle z niego nie korzystasz, więc nie możesz go zniszczyć.

Oprócz tego, że samochodami z automatycznymi skrzyniami biegów łatwiej jest jeździć, to w niektórych przypadkach samochody z takimi przekładniami są bardziej wydajne niż ich manualne odpowiedniki.

Automatyczne skrzynie mogą być także szybsze – w szczególności te z podwójnym sprzęgłem (jak DSG Grupy Volkswagen) mogą zmieniać biegi szybciej niż ludzie, co może zaoszczędzić kluczowe dziesiąte sekundy w niektórych sytuacjach.

Są jednak także minusy. Samochody wyposażone w automatyczne skrzynie biegów są droższe w zakupie niż ich odpowiedniki z „manuałami”. Druga kwestia dotyczy hamulca ręcznego, który przy automatycznych skrzyniach biegów zazwyczaj uruchamiany jest przyciskiem. Jego silniczki zużywają się dość szybko i trzeba je wymieniać co 3-5 lat.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama