Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu 2023 r. w Polsce sprzedało się 39 078 nowych samochodów osobowych i 5 458 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to znaczący wzrost (o 9,1%) względem września 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 9,1%, a dostawcze o 9,5%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (43,6% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 4,7 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-4,3% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają miękki hybrydy (MHEV), które stanowią 18,9% rynku (+1,5 p.p. udziału w rynku rdr) oraz pełne hybrydy (HEV) – 18,8% rynku (+3,2 p.p. rdr). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,9% (-0,9 p.p. rdr), samochody elektryczne – 3,5% (+1 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 54,4%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,2 p.p.) oraz samochody na LPG 2,5% (-0,4 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku.
Toyota w życiowej formie
Wrzesień był kolejnym miesiącem totalnej dominacji Toyoty. Japońska marka sprzedała 8 495 samochodów, co pozwoliło na objęcie 21,74% rynku i wzrost rdr aż o 58%. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, która z 4 405 sprzedanymi samochodami także może świętować. Czeska osiągnęła bowiem 11,27% rynku. Podium po raz kolejny zamknęła Kia, sprzedając 2 809 aut.
Jeśli chodzi o ranking TOP 15, to tym razem nie mieliśmy do czynienia ze spektakularnymi wzrostami rok do roku. Największy odnotowała bowiem Toyota – wspomniane 58%. Spoglądając na TOP 20, wrażenie po raz kolejny zrobiła Cupra, rosnąc rok do roku aż o 179,7%. Duże spadki odnotowały za to Nissan (-55,7%), Ford (-40,4%) oraz Dacia (-39,2%).
Jeśli chodzi o modele, to w TOP 5 ponownie znalazły się aż trzy modele Toyoty. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych), C-HR (2., najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych) oraz Yaris Cross (5.). Pozycja C-HR może być drobnym zaskoczeniem, bowiem w ostatnich miesiącach przegrywał z innymi modelami japońskiego producenta. W TOP 5 znalazły się natomiast jeszcze Skoda Octavia oraz Kia Sportage. Spośród modeli marek premium warto wskazać znakomitą sprzedaż (po raz kolejny) Cupry Formentor (10.) oraz Mercedesa GLC (13.).
Stagnacja na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony we wrześniu pierwsze miejsce zajęło Renault (950 sprzedanych samochodów). Biorąc pod uwagę, że drugi był Ford (801), a trzeci Fiat (772), można mówić o powrocie do sytuacji, która w ostatnich latach miała miejsce dość często. W czołowej piątce znalazły się jeszcze Toyota (658), która odnotowałą zdecydowanie największy wzrost sprzedaży rdr spośród marek TOP 10 (aż 113,6%) oraz Volkswagen (613).
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 705 egzemplarzach, co oznacza 12,92% udziału w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Fiat Ducato (546), a na trzecim Iveco Daily (460). Czołową piątkę uzupełniuły natomiast Toyota ProAce City (403) oraz Mercedes Sprinter (336). W drugiej połowie TOP 10 uwagę zwracają trzy Fordy – Transit (6., 316 sprzedanych), Transit Custom (8., 195) oraz Transit Connect (10., 148).