Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w sierpniu 2023 r. w Polsce sprzedało się 36 177 nowych samochodów osobowych i 4 970 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to znaczący wzrost (o 7%) względem sierpnia 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 7,2%, a dostawcze o 5,5%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (44,1% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 4,3 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-3,6% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają miękki hybrydy (MHEV), które stanowią 18,9% rynku (+1,6 p.p. udziału w rynku rdr) oraz pełne hybrydy (HEV) – 18,3% rynku (+2,4 p.p.). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,9% (-0,9 p.p.), samochody elektryczne – 3,5% (+1,2 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 67,7%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,3 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,4 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku.
Toyota w życiowej formie
O ile w poprzednich miesiącach jakkolwiek można było myśleć, że jakaś marka w niedalekiej przyszłości zagrozi Toyocie, tak sierpień wskazuje na to, że jeszcze długo nie będzie to możliwe. Japońska marka sprzedała 8 733 samochody, co pozwoliło na objęcie imponujących 24,14% rynku i wzrost rdr aż o 41,7%. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, która z 3 094 sprzedanymi samochodami osiągnęła 8,55% rynku. Podium po raz kolejny zamknęła Kia, sprzedając 2 796 aut.
Największy wzrost sprzedaży spośród marek w TOP 15 w 2023 roku odnotowała marka premium Toyoty, a więc Lexus – aż 92,9%. Spoglądając na TOP 20, jeszcze większe wrażenie robi wzrost Cupry – aż 241,6% rdr. Na uwagę zasługuje po raz kolejny Audi, którego sprzedaż wzrosła o 42,9%. Na drugim biegunie znalazły się Opel (-50,9% rdr), Ford (-36,8%), Peugeot (-35,8%), Dacia (-32,8%) oraz Citroen (-30,1%).
Jeśli chodzi o modele, to po raz kolejny w TOP 5 znalazły się „tylko” dwa modele Toyoty, ale zajęły dwa pierwsze miejsca. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych) oraz Yaris (2.). Najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych Toyota Yaris Cross w ogólnym zestawieniu wylądowała na 6. miejscu. W TOP 5 znalazły się natomiast jeszcze Skoda Octavia, Kia Sportage oraz Hyundai Tucson. Spośród modeli marek premium warto wskazać znakomitą sprzedaż (po raz kolejny) Cupry Formentor (11.) oraz Audi Q5 (18.).
Dane: PZPM
Zaskoczenie na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w sierpniu na pierwsze miejsce powróciło Renault. Francuski producent sprzedał 887 samochodów, co zapewniło mu 17,85%. Największe zaskoczenie nastąpiło natomiast na drugim miejscu, które zajęła Toyota (784 sprzedane). Japońska marka wzorem samochodów osobowych rozpycha się także na rynku tych dostawczych i jest coraz bardziej zauważalna. Podium zamknął Ford (729), a czołową piątkę uzupełniły Fiat (567) i Volkswagen (483). Największy wzrost sprzedaży spośród TOP 10 odnotowała oczywiście Toyota (+207,5%) oraz Volkswagen (+46,8%), a największe spadki są udziałem Opla (-42,9%) oraz Mercedesa (-31,6%).
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 647 egzemplarzach, co oznacza 13,02% udziału w rynku. Na sukces Toyoty zapracował głównie ProAce City, sprzedając się w 479 egzemplarzach i zajmując drugie miejsce. Na podium znalazł się jeszcze Iveco Daily, a czołową piątkę uzupełniły Ford Transit i Fiat Ducato.
Dane: PZPM