Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w sierpniu 2023 r. w Polsce sprzedało się 36 177 nowych samochodów osobowych i 4 970 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to znaczący wzrost (o 7%) względem sierpnia 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 7,2%, a dostawcze o 5,5%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (44,1% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 4,3 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-3,6% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają miękki hybrydy (MHEV), które stanowią 18,9% rynku (+1,6 p.p. udziału w rynku rdr) oraz pełne hybrydy (HEV) – 18,3% rynku (+2,4 p.p.). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,9% (-0,9 p.p.), samochody elektryczne – 3,5% (+1,2 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 67,7%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,3 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,4 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku.
Toyota w życiowej formie
O ile w poprzednich miesiącach jakkolwiek można było myśleć, że jakaś marka w niedalekiej przyszłości zagrozi Toyocie, tak sierpień wskazuje na to, że jeszcze długo nie będzie to możliwe. Japońska marka sprzedała 8 733 samochody, co pozwoliło na objęcie imponujących 24,14% rynku i wzrost rdr aż o 41,7%. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, która z 3 094 sprzedanymi samochodami osiągnęła 8,55% rynku. Podium po raz kolejny zamknęła Kia, sprzedając 2 796 aut.
Największy wzrost sprzedaży spośród marek w TOP 15 w 2023 roku odnotowała marka premium Toyoty, a więc Lexus – aż 92,9%. Spoglądając na TOP 20, jeszcze większe wrażenie robi wzrost Cupry – aż 241,6% rdr. Na uwagę zasługuje po raz kolejny Audi, którego sprzedaż wzrosła o 42,9%. Na drugim biegunie znalazły się Opel (-50,9% rdr), Ford (-36,8%), Peugeot (-35,8%), Dacia (-32,8%) oraz Citroen (-30,1%).
Jeśli chodzi o modele, to po raz kolejny w TOP 5 znalazły się „tylko” dwa modele Toyoty, ale zajęły dwa pierwsze miejsca. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych) oraz Yaris (2.). Najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych Toyota Yaris Cross w ogólnym zestawieniu wylądowała na 6. miejscu. W TOP 5 znalazły się natomiast jeszcze Skoda Octavia, Kia Sportage oraz Hyundai Tucson. Spośród modeli marek premium warto wskazać znakomitą sprzedaż (po raz kolejny) Cupry Formentor (11.) oraz Audi Q5 (18.).
Zaskoczenie na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w sierpniu na pierwsze miejsce powróciło Renault. Francuski producent sprzedał 887 samochodów, co zapewniło mu 17,85%. Największe zaskoczenie nastąpiło natomiast na drugim miejscu, które zajęła Toyota (784 sprzedane). Japońska marka wzorem samochodów osobowych rozpycha się także na rynku tych dostawczych i jest coraz bardziej zauważalna. Podium zamknął Ford (729), a czołową piątkę uzupełniły Fiat (567) i Volkswagen (483). Największy wzrost sprzedaży spośród TOP 10 odnotowała oczywiście Toyota (+207,5%) oraz Volkswagen (+46,8%), a największe spadki są udziałem Opla (-42,9%) oraz Mercedesa (-31,6%).
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 647 egzemplarzach, co oznacza 13,02% udziału w rynku. Na sukces Toyoty zapracował głównie ProAce City, sprzedając się w 479 egzemplarzach i zajmując drugie miejsce. Na podium znalazł się jeszcze Iveco Daily, a czołową piątkę uzupełniły Ford Transit i Fiat Ducato.