Connect with us

Skoda pokazała model Enyaq iV – elektrycznego SUV-a z napędem na tył

Dosłownie godziny po ujawneniu pierwszych zdjęć szpiegowskich, Škoda oficjalnie pokazała pierwszego elektrycznego SUV-a w swojej historii. Skoda Enyaq iV – bo o nim mowa – ma przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km.

Opublikowano

w dniu

Skoda Enyaq iV
Fot. Skoda

To historyczne wydarzenie dla Skody

Dla Skody rok 2020 będzie historycznym, chociaż – podobnie jak wielu innym producentom samochodów – koronawirus znacznie zakłócił jej plany. Jednak w miarę jak pandemia w krajach europejskich powoli ustępuje, czeska firma kontynuuje przygotowania do premiery całkowicie elektrycznego modelu Enyaq iV.

Oprócz faktu, że jest to pojazd, który będzie miał wyłącznie napęd elektryczny, uwagę zwraca inny szczegół.

Mianowicie, Enyaq to pierwsza od trzech dekad Skoda, która ma napęd na tylne koła w podstawowym wariancie. Czeski producent ostatnio zaoferował model z napędem na tylne koła na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, którym była Skoda z serii 105/120/125.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Karoq Sportline 2.0 TSI DSG 4x4 – bardziej Sport czy Line?

Po nich pojawił się Favorit, jako pierwszy nowoczesny model Skody z silnikiem zamontowanym z przodu i napędem na przednie koła. Trzydzieści lat później Skoda stała się globalnym producentem samochodów z fabrykami na całym świecie i roczną sprzedażą ponad miliona pojazdów. No i doczekała się elektrycznego SUV-a.

Skoda Enyaq iV powstała na platformie MEB

Enyaq iV jest zamontowany na mechanicznej platformie Volkswagena MEB przeznaczonej do modeli elektrycznych. To wygodny crossover o długości 4648 mm, szerokości 1877 mm i wysokości 1618 mm. Rozstaw osi samochodu wynosi natomiast 2765 mm. Oprócz dużej przestrzeni w kabinie pasażerskiej Enyaq iV będzie mieć również duży bagażnik, który w podstawowej konfiguracji ma 585 litrów.

Właściciele będą mogli ładować swoją elektryczną Skodę na gniazdku domowym o mocy 2,3 kW lub za pomocą specjalnych opcjonalnych ładowarek do 11 kW, które zainstalują w garażu. Klienci będą mogli także naładować model Enyaq na superszybkich ładowarkach 125 kW. W tym przypadku akumulator można naładować z 10 do 80 procent pojemności w zaledwie 40 minut.

Skoda Enyaq iV – dostępne wersje

Klienci będą mieli do wyboru trzy podstawowe wersje samochodu, a w zasadzie jego akumulatora. Elementem łączącym je wszystkie jest fakt, iż silnik zostanie zamontowany nad tylną osią.

Bazowy akumulator będzie miał pojemność akumulatora 55 kWh i zasięg podczas jazdy do 340 km (zgodnie ze standardem WLTP). Ta wersja Skody Enyaq iV dysponować będzie silnikiem elektrycznym o mocy 148 KM (109 kW).

Średni wariant elektrycznego crossovera będzie wyposażony w akumulator o mocy 62 kWh, który wystarczy na pokonanie do 390 km. Silnik elektryczny będzie miał w tym przypadku 180 KM (132 kW).

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Octavia RS Challenge 2.0 TSI 245 KM - sportowiec na trasy

Najmocniejsza wersja o pojemności akumulatora 82 kWh będzie mogła pokonać na jednym ładowaniu nawet 500 km. Ta wersja napędzana będzie silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW).

W planach inne wersje, a także edycja specjalna

Skoda planuje również wariant z napędem na wszystkie koła i dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 265 KM (195 kW). Czeska marka zapowiedziała także jeszcze mocniejszy model RS o łącznej mocy 306 KM (225 kW). Skoda Enyaq iV RS ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 6.2s, a maksymalna prędkość wyniesie 180 km/h.

Oba warianty z napędem na wszystkie koła będą miały po jednym silniku z przodu i z tyłu oraz zasięg na poziomie 460 km.

ZOBACZ TAKŻE
Škoda Octavia RS iV - hot hatch pod napięciem

Skoda będzie produkowała model Enyaq w Czechach, w fabryce w Mlada Boleslav. Produkcja rozpocznie się do końca roku, a samochód pojawi się w salonach na początku 2021 roku. Na początek czeska marka planuje specjalną limitowaną serię 1895 pojazdów z okazji 125. rocznicy założenia firmy. 

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama