5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o samochodach elektrycznych - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o samochodach elektrycznych

Pojazdy elektryczne są dziś jednym z najczęściej poruszanych tematów w branży motoryzacyjnej. Kilkadziesiąt lat temu pomysł samochodów elektrycznych przywodził na myśl latające pojazdy o futurystycznych cechach. Dzisiaj wiemy, że oszczędzają energię, przyczyniają się do redukcji emisji dwutlenku węgla i zmniejszenia bezpośredniego zanieczyszczenia środowiska. Jednak to nie wszystko, czym mogą zaskoczyć nas cztery kółka zasilane energią elektryczną.

Opublikowano

w dniu

inf. prasowa

1. Samochody elektryczne mają już blisko 200 lat

Historia pierwszych pojazdów elektrycznych sięga początków XIX wieku. W 1832 roku szkocki wynalazca Robert Anderson stworzył pierwszy a pojazdu o napędzie elektrycznym. Był to prosty wynalazek, który działał na jednym ładowaniu. Wynalazca udoskonalił swoją pierwotną koncepcję w 1842 roku, tworząc bardziej dopracowane i funkcjonalne wzornictwo. Jednak dopiero ponad 20 lat później Gaston Plante wynalazł akumulator kwasowo-ołowiowy, co utorowało drogę dla rozwoju pojazdów elektrycznych. Cieszyły się one popularnością na początku XX wieku, kiedy to w samych Stanach Zjednoczonych wyprodukowano ich 34 000 sztuk. W 1899 roku po ulicach Nowego Jorku jeździło więcej pojazdów z napędem elektrycznym niż konwencjonalnym. Jednak wkrótce po tym, jak w 1908 roku Henry Ford wprowadził na rynek model T, auta napędzane energią elektryczną zostały wyparte przez te z silnikiem benzynowym, które dzięki przystępnej cenie i możliwości przejechania dłuższych tras stały się produktem masowym.

2. Efektywność

Jeśli chodzi o efektywność energetyczną, to pod tym względem pojazdy elektryczne są bezkonkurencyjne. Do 80% energii z akumulatora jest zużywane bezpośrednio na zasilanie samochodu, natomiast w przypadku silnika benzynowego wartość ta wynosi maksymalnie 14 – 26%. To sprawia, że pojazdy elektryczne są bardzo wydajnym środkiem transportu. Od 4 listopada 2017 roku mogą przekonać się o tym władze, mieszkańcy oraz odwiedzający Wrocław, gdzie funkcjonuje pierwsza w Polsce Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych.

Aby skorzystać z usługi należy pobrać na telefon aplikację i zarejestrować się w systemie. Aplikacja dedykowana stolicy Dolnego Śląska została stworzona przez operatora usługi, firmę Enigma. Samochód można zarezerwować również za pośrednictwem strony internetowej www.vozilla.pl. Po weryfikacji danych i uruchomieniu aplikacji otrzymujemy informację o dostępnych samochodach w najbliższej okolicy. Rezerwujemy auto, potwierdzamy wynajem i możemy korzystać z usługi. Użytkownicy systemu do dyspozycji mają 200 aut z napędem elektrycznym oraz mogą korzystać z wielu przywilejów miejskich, takich jak m.in. darmowy parking w całym mieście, dedykowane VOZILLI miejsca parkingowe w ścisłym centrum Wrocławia, możliwość korzystania z większości pasów ruchu uprzywilejowanego (buspasy) czy wjazd w strefy zamknięte dla samochodów spalinowych.

Miejska Wypożyczalnie Samochodów Elektrycznych Vozilla działa już ponad pół roku. Jesteśmy bardzo zadowoleni i dumni z tego przedsięwzięcia oraz w jaki sposób funkcjonuje. Pojazdy elektryczne i projekty takie jak Vozilla z pewnością przyczynią się do rozbudowy infrastruktury miasta o sieć szybkich ładowarek do pojazdów napędzanych energią elektryczną, ale również rozwoju elektromobilności w Polsce — wyjaśnia Paweł Luksic, prezes zarządzającej Vozillą firmy Enigma.

3. Elektryczne Grand Prix

Formuła E jest najważniejszą imprezą wyścigową dla samochodów elektrycznych. Prezes Alejandro Agag zainspirowany ideą zrównoważonej mobilności postanowił stworzyć światową markę wyścigów. Pierwsza impreza Formuły E odbyła się w 2014 roku w Pekinie. Wzięło w niej udział 20 pojazdów elektrycznych, a 190 milionów widzów oglądało ją w ponad 100 krajach. W Mistrzostwach Formuły E rywalizuje obecnie dziesięć drużyn, z których każda ma dwóch kierowców. Wyścigi odbywają się na tymczasowych torach ulicznych w centrach miast o długości od 1,9 do 3,4 km. Wyścig trwa około 50 minut, podczas którego kierowcy muszą zrobić jeden pit stop, aby zmienić samochód. Na jedną drużynę przypadają cztery pojazdy — po dwa dla każdego kierowcy. To efekt tego, że bolidy przy dużych prędkościach nie są w stanie przejechać całej trasy na jednym ładowaniu, a wymiana baterii w takich warunkach jest niebezpieczna. Typowy samochód Formuły E ma moc co najmniej 250 KM (190 kW). Samochód jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3 sekundy, przy maksymalnej prędkości 225 km/h. Nowa generacja będzie w stanie rozpędzić się do ponad 300 km/h.

4. Jeżdżące generatory

Po tsunami, które nawiedziło Japonię w 2011 r., krążyć zaczęły opowieści o ludziach, którzy używali swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych do zasilania urządzeń niezbędnych do przetrwania. Producenci aut szybko zaczęli promować ich wszechstronność, w tym możliwość podłączenia domu do samochodu.

Firma Nissan opracowała rozdzielnicę elektryczną, która przesyła energię z Nissana Leaf do domu. W pełni naładowany Leaf ma 24 kWh energii z baterii. Wystarczająco dużo, aby zasilić przeciętny japoński dom przez około dwa dni. Takie przykłady pokazują, że przed samochodami elektrycznymi stoi świetlana przyszłość, a to, co obecnie oferuje rynek, to jeden z kolejnych etapów w ich rozwoju – mówi szef projektu VOZILLA Miłosz Franaszek.

5. Pojazdy elektryczne mogą być ładowane podczas jazdy

Podobnie jak telefony komórkowe, taki i samochody elektryczne mogą być ładowane bezprzewodowo. Przykładem jest jeden z liderów technologii bezprzewodowego ładowania, Qualcomm. Dzięki opracowanemu systemowi Halo Wireless Electric Vehicle Charging (WEVC) podczas jazdy przy dużych prędkościach możliwe jest szybkie ładowanie o mocy sięgającej 20 kW. Energię w baterii mogą uzupełnić jednocześnie dwa pojazdy. Ponadto opracowana technologia pozwala na budowę miejsc parkingowych, które mogą posłużyć jako ładowarki. Wystarczy, że najedziesz autem na wyznaczone miejsce, a bateria zacznie się ładować.

Inną możliwością jest wykorzystane jednej z podstawowych czynności wykonywanych w trakcie jazdy samochodem – hamowanie. Dobrym przykładem znowu będzie Nissan Leaf, który został wyposażony w funkcję odzyskiwania energii z hamowania. Wydajność systemu pozwala na odzyskiwanie 94% energii, przy minimalnej prędkości 3 km/h.

Kontynuuj czytanie
Skomentuj

Inne

Nowy Citroen Berlingo zdobywcą tytułu International Van Of The Year 2019

To wyjątkowe wyróżnienie dla Nowego Citroëna Berlingo Van, któremu dzisiaj podczas Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze przyznano bardzo prestiżowy tytuł International Van Of The Year 2019 (Samochód dostawczy roku 2019). I to po raz drugi. Poprzednio nagrodzony w 1997 roku Berlingo został sprzedany do tej pory w ponad 1,5 miliona egzemplarzy

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Citroen

 Obecna, trzecia z kolei generacja Berlingo została nagrodzona za istotne postępy w zakresie komfortu i wykorzystywanych technologii, z zachowaniem wysokiej funkcjonalności. Podtrzymuje wieloletnie tradycje Citroëna w segmencie furgonetek, w którego ofercie pojawiły się takie kultowe modele jak furgonetka 2 CV, Acadiane czy C15.
Nowy Berlingo Van jest wierny hasłu marki dla samochodów dostawczych Citroëna „Inspired by Pro” i dostosowuje się do wszelkich potrzeb klientów biznesowych oraz sposobów jego użytkowania. Samochód wyróżnia się unikatową budową, dwiema długościami nadwozia (M i XL) oraz zastosowanymi rozwiązaniami w zakresie zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Obejmują one 20 systemów wspomagania prowadzenia i sześć systemów multimedialnych. Nowy Berlingo Van, wielki zwycięzca tego prestiżowego konkursu, będzie wkrótce dostępny na zamówienie.

„MarkaCitroën jest dumna z ponownego uhonorowania nowego Berlingo Vana prestiżowym tytułem International Van Of The Year 2019. Dzisiejsza nagroda jest świadectwem uznania dla technologicznego skoku trzeciej generacji Berlingo pod względem parametrów użytkowych i dowodem trafności oferty Citroëna w segmencie furgonetek. Ten sukces potwierdza wielką wagę jaką marka od zawsze przywiązywała do segmentu samochodów dostawczych. Kontynuuje długą „success story:  od Acadiane, C15, furgonetki 2 CV i typu H aż po współczesne modele Jumpy i Berlingo Van. Nowoczesny i stworzony do wszelkich zastosowań Nowy Berlingo Van jest wierny hasłu marki „Inspired By Pro. Ten bestseller Citroëna w gamie modeli dostawczych pozwoli zwiększyć sprzedaż lekkich samochodów dostawczych marki w Europie. W pierwszej połowie 2018 roku marka mogła poszczycić się wzrostem liczby zarejestrowanych samochodów o 10,6%, dwukrotnie wyższym od średniej dla tego segmentu rynku” – LINDA JACKSON, dyrektor generalna marki Citroën.

 

01-NOWY CITROËN BERLINGO VAN SAMOCHODEM DOSTAWCZYM ROKU 2019

Przy okazji inauguracji 67. edycji Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze, Nowy Citroën Berlingo został uhonorowany prestiżowym tytułem International Van Of The Year 2019. Trzecia z kolei generacja Berlingo została wyróżniona przez jury złożone z 25 niezależnych dziennikarzy i wydawców czasopism zajmujących się tematyką lekkich samochodów dostawczych. Nowy Berlingo to nie tylko zacznie większa pojemność i praktyczne rozwiązania, co jest podstawą w tym segmencie. Samochód robi wrażenie nowoczesnym stylem, zwiększonym komfortem, technologiami pokładowymi i parametrami użytkowymi godnymi samochodu osobowego. Nagroda jury IVOTY, któremu przewodniczył Jarlath Sweeney, potwierdza trafność oferty tego modelu, który przełamuje dotychczasowe kanony obowiązujące w tym segmencie.

Citroën po raz piąty zdobył tę prestiżową nagrodę. Po raz drugi tytuł „International Van Of The Year” otrzymał model dostawczy Berlingo, a pierwsza generacja tego modelu otrzymała wyróżnienie w 1997 roku.

Do tej pory tytuł otrzymały następujące modele dostawcze: Citroën Nemo w 2009 roku, Citroën Jumpy w 2008 roku i Citroën Jumper w 1994 roku

Kontynuuj czytanie

Inne

Mercedes-Benz Citaro z tytułem Bus of the Year 2019

Mercedes‑Benz Citaro hybrid z tytułem „Bus of the Year 2019”. W porównaniu z międzynarodową konkurencją Citaro hybrid przekonuje ekonomiką i praktycznością. Kraków z flotą autobusów „Bus of the Year 2019”. Kompleksowy układ napędowy.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Zrodło inf./ fot.: Mercedes

Za sprawą swej ekonomicznej i konsekwentnie praktycznej koncepcji napędu Citaro hybrid z powodzeniem stawił czoła swoim w pełni elektrycznym konkurentom na tegorocznym Bus Euro Test w Zagrzebiu. Oceny, jakie międzynarodowe jury ekspertów przyznało pojazdowi zwłaszcza w kategoriach ekonomiczności, innowacyjności, jakości i przyjazności dla użytkownika, zdeklasowały konkurentów.

Ze szczególnym uznaniem podkreślono fakt, że nowa technologia hybrydowa jest oferowana na całym rynku dla nadzwyczaj szerokiej gamy autobusów miejskich zarówno z silnikami wysokoprężnymi jak i gazowymi. Dzięki tej technologii już i tak wyjątkowo ekonomiczne silniki spalinowe Mercedes‑Benz po raz kolejny zadziwiają znacznie większą wydajnością.

W zeszłym tygodniu w Krakowie odbyło się uroczyste przekazanie 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro, z tego 30 sztuk w wersji hybrydowej. Dziś wiadomo, że po stolicy Małopolski jeżdżą najlepsze, docenione przez jury Bus of the Year, autobusy miejskie.

Citaro hybrid, w tandemie z równie nowym elektrohydraulicznym układem kierowniczym „intelligent eco steering”, obniża zużycie paliwa znanego

z oszczędności Citaro o kolejne 8,5%. Pokazuje to w sposób jednoznaczny, jaki cel przyświeca autobusom z nową technologią hybrydową: Połączenie minimalnych zmian w pojeździe wyjściowym z maksymalnymi oszczędnościami paliwa. Kolejnym istotnym czynnikiem jest także to, że Citaro hybrid jest lekki, niedrogi w zakupie i bezproblemowy dla kierowców i warsztatów.

„Dzięki naszemu Citaro hybrid operatorzy już dziś mogą zaoferować swoim klientom wysoce ekologiczne usługi i jednocześnie zapewnić sobie bardzo dobry bilans ekonomiczny. Naszą technologię hybrydową pojmujemy jako rozsądne uzupełnienie oferty przedsiębiorstw komunikacji, które stawiają na pojazdy niskoemisyjne”, podkreśla Till Oberwörder, szef Daimler Buses.

Przemyślane hybrydowe rozwiązania

Podstawowa funkcja Citaro hybrid jest bardzo prosta: Dodatkowy silnik elektryczny pracuje jako generator podczas wyhamowywania autobusu i zamienia energię hamowania na energię elektryczną. Uzyskany w ten sposób prąd jest przechowywany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą „superkondensatorów”. Jest on dostępny dla silnika elektrycznego, którego zadaniem jest wspieranie silnika spalinowego, przede wszystkim podczas ruszania. Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm. Zasobnik energii zbudowany jest z dwóch modułów, które odpowiadają sprawdzonym modułom rekuperacji i są zamontowane na dachu, co pozwoliło zaoszczędzić miejsce w pozostałej części pojazdu.

 

Techniczna realizacja hybrydowej koncepcji odegrała zasadniczo bardzo istotną rolę w ocenie eksperckiego jury. I tak w autobusie zrezygnowano ze skomplikowanej a tym samym kosztownej sieci wysokiego napięcia, a zamiast niej autobus, jako pierwszy pojazd użytkowy, wyposażony został w osobną sieć 48 V ‑ analogicznie do samochodów osobowych Mercedes‑Benz z napędem hybrydowym. W efekcie tego możliwe było utrzymanie niewielkich rozmiarów przestrzeni montażowej a wnętrze nie wymagało zmian, dzięki czemu nie trzeba było usuwać ani jednego siedzenia dla pasażerów. Dodatkowa masa wynosi zaledwie 156 kg. W swojej standardowej wersji Citaro hybrid jest pojazdem jednoczłonowym o maksymalnej masie całkowitej 18 t i oferującym do 105 miejsc pasażerskich, natomiast wersja przegubowa mieści 159 miejsc pasażerskich. Ponadto instalacja 48 V stanowi układ niskonapięciowy i jest łatwa w obsłudze. Zespoły pomocnicze pozostają niezmienione i są napędzane konwencjonalnie. Okresy międzyobsługowe, które w Citaro hybrid przypadają na przebieg 60 000 km lub raz na rok, są także identyczne. Dotyczy to również wszystkich punktów konwencjonalnego napędu podlegających przeglądom.

Kompleksowy układ napędowy

Ponadto międzynarodowe jury ekspertów doceniło również wysiłki projektantów, by nie postrzegać koncepcji hybrydowej jako odrębnego zagadnienia lecz potraktować ją jako całościowy system. Citaro hybrid jest wyposażony w nowy układ kierowniczy „intelligent eco steering“. Ten elektrohydrauliczny układ kierowniczy jest wykorzystywany tylko w razie potrzeby, a mianowicie wtedy, gdy kierowca skręca kierownicą, przez co pomaga zaoszczędzić paliwo. Żywotność wszystkich komponentów została zaprojektowana z myślą o całkowitym okresie eksploatacji pojazdu. Funkcja napędu hybrydowego przyczynia się także do ochrony silnika spalinowego. Wykorzystanie silnika elektrycznego jako generatora prądu pozwala jednocześnie odciążyć hamulce, co z kolei przekłada się na ich długą żywotność.

Przyznanie tytułu „Bus of the Year 2019” jest dla marki Mercedes‑Benz potwierdzeniem, że do tematu strategii napędu należy podchodzić możliwie jak najszerzej, aby zapewnić przedsiębiorstwom komunikacji i operatorom maksymalne oszczędności z konsekwentnym utrzymaniem azymutu na ekologiczną eksploatację pojazdów. To, że cel ten można osiągnąć na wiele sposobów, pokazuje bardzo dobitnie wynik tegorocznego głosowania.

Kontynuuj czytanie

Absurdy

Robert N. “Frog” ponownie zatrzymany?

Popularny w polskim Internecie “Frog” został ponownie zatrzymany na ulicach Warszawy w dniu wczorajszym! Tak rzecze Polska Policja..

Opublikowano

w dniu

Robert N. "Frog"
Fot. Tomasz Radzik

Doniesienia pojawiły się na profilu Polskiej Policji na twitterze. Pomimo odebrania uprawnień kierowcy i nałożeniu na niego kar, być może “Frog” postanowił wsiąść ponownie za kółko. 

Jako redakcja nikogo nie oceniamy, ponieważ jakiś czas temu posądzono tego Pana o kierowanie BMW M3, a rzeczywistość okazała się trochę inna.

Czy “Frog” zdecydowałby się na kierowanie pojazdem po drodze publicznej bez ważnych uprawnień? Chętnie poznamy Wasze zdanie!

Kontynuuj czytanie

Inne

Trzecie spotkanie She’s Mercedes

W weekend na przełomie sierpnia i września odbył się trzeci zlot She’s Mercedes, czyli spotkanie miłośniczek zabytkowych Mercedesów. Tym razem klasyczne modele oraz ich właścicielki wraz ze swoimi pilotkami odwiedziły XIX-wieczny pałac w Mierzęcinie, skąd wyruszyły na rajd wiodący malowniczymi drogami ziemi lubuskiej.

Opublikowano

w dniu

źródło inf./fot.: Daimler

Klub Zabytkowych Mercedesów kontynuował w tym roku tradycję organizacji zlotu tylko dla pań z cyklu She’s Mercedes. Bazą tegorocznej, trzeciej edycji imprezy był neogotycki pałac w Mierzęcinie, położony na lubuskim szlaku wina i miodu.

Jak co roku, spotkaniu towarzyszyła wspólna wycieczka i zwiedzanie lokalnych atrakcji. Trasa tegorocznego rajdu liczyła ponad 100 km, a jego motto to: „jedziesz, zwiedzasz, cieszysz się chwilą”. Na szlaku znalazł się m.in. Dobiegniew, z największym niemieckim oflagiem z II wojny światoweji znajdującym się tam Muzeum Woldenberczyków, a także Strzelce Krajeńskie z Basztą Czarownic i towarzyszącą jej legendą o duchach zaczepiających przechodniów. Na strzeleckim rynku odbył się konkurs na najpiękniejszego Mercedesa, w którym swoje głosy oddało blisko 100 mieszkańców miasta. Najwięcej z nich zdobył najstarszy samochód biorący udział w zlocie – W 180 „Ponton” (rocznik 1957). Burmistrz Strzelec uhonorował go specjalnym pucharem, a wszystkim uczestniczkom wręczył czerwone róże.

Później załogi udały się do Tuczna, gdzie znajduje się gotycki zamek wzniesiony w XIV wieku przez Ludka von Wedela.

Pełen wrażeń dzień zakończył się kawalkadą zabytkowych Mercedesówi degustacją win z mierzęcińskiej winnicy. Bogata historia regionu przeplatająca się z bogatą historią zabytkowych aut oraz barwny bukiet miejscowych win sprzyjały wieczornym rozmowom. Kreacje pań, wszystkiew kolorze białym i czerwonym, stanowiły nie tylko manifestację siły kobiet i ich niezwykłej energii, ale były też symbolem wolności – 100 lat temu Polska odzyskała niepodległość, a Polki po raz pierwszy uzyskały prawa wyborcze.

Na spotkaniu stawiło się 8 zabytkowych Mercedesów – od W 180 „Pontona” przez W 113 „Pagodę”, limuzyny W 109 oraz W 114 i roadstery R 107 aż po młodsze Mercedesy W 124 i W 201 Cosworth. Wszystkie okazale prezentowały się na tle XIX-wiecznego pałacu, w sąsiedztwie ogrodu japońskiego i angielskiego parku.

„She’s Mercedes” to inicjatywa Mercedes-Benz mająca na celu wspieranie dążenia kobiet do realizacji własnych ambicji i przyciągnięcie uwagi damskiej części klienteli. Centrum komunikacji „She’s Mercedes” stanowi serwis internetowy tworzony przy współudziale kobiet z całego świata – kobiet, które wzajemnie się inspirują i dzielą swoimi spostrzeżeniami na temat pracy, życia prywatnego oraz pasji (adres: www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/inspiration/she/).

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne