Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Samochód do 20 tysięcy złotych. Wybraliśmy 10 najciekawszych propozycji

Samochód do 20 tysięcy to często wyszukiwane przez Polaków hasło. Nic w tym jednak dziwnego – to budżet, który jest dostępny dla dużej części społeczeństwa, a można w nim znaleźć naprawdę ciekawe samochody. Przedstawiamy dziesięć najciekawszych z nich.

Opublikowano

w dniu

samochód do 20 tysięcy

Samochód do 20 tysięcy, który nie będzie skarbonką? Oczywiście powiedzenie, że wybór jest duży byłoby znaczną przesadą, ale na rynku jest kilka solidnych samochodów z dobrą opinią. W naszym zestawieniu skupiliśmy się na samochodach, które dają dużą szansę na bezawaryjną jazdę i tanią eksploatację, a w razie awarii narażają właściciela na niewielkie koszty. 

Ford Focus II

Jeśli Ford Focus drugiej generacji nie ma źle naprawionego zderzaka, to nie rdzewieje. A jeśli ma pod maską prosty silnik 1.6 16V o mocy 100 KM (74 kW), nie sprawi wam większych kłopotów. Zwykle warto tylko na wszelki wypadek wymienić pasek rozrządu (chyba że były właściciel udokumentuje niedawną wymianę). Potem po prostu jeździ się, często bardzo długo. Standardowe wyposażenie to bezkluczykowe otwieranie samochodu, klimatyzacja dwustrefowa czy podgrzewana przednia szyba, co przydaje się oczywiście szczególnie zimą. 

Co ważne, przy Focusie nie ma problemu z dostępnością części używanych, a nawet oryginalne produkty nie są bardzo drogie. Tak samo zresztą jak robocizna. Co jeszcze? Samochód ma dobrze zestrojone podwozie, a jeździ się nim całkiem przyjemnie. Dopóki dba się o taki samochód regularnie wymieniając olej, to jest to jeden z tych pojazdów określanych jako “nieśmiertelne”. Przy zakupie trzeba jednak mocno uważać, aby przypadkiem nie kupić “zajechanego” egzemplarza. W tym aspekcie szczególną uwagę należy zwrócić na skrzynię biegów.

Ford Focus II

Zdjęcie 1 z 3

Na rynku w tej cenie znajduje się bardzo dużo egzemplarzy, szczególnie 2-litrowych benzyniaków i Diesli. Wspomniany przez nas wyżej egzemplarz z silnikiem 1.6 16V o mocy 100 KM także znajdziecie bez problemu w proponowanym budżecie. Zazwyczaj są to dobrze zachowanie egzemplarze z lat 2009-2011 z przebiegiem ok. 150 tysięcy kilometrów. Popularne są także nieco mocniejsze, 125-konne 1,8-litrowe benzyniaki. Taki wybór też może okazać się “strzałem w dziesiątkę”, jeśli stan samochodu nie pozostawia wiele do życzenia.

Samochód do 20 tysięcy złotych. Renault Clio III

Renault Clio trzeciej generacji z podstawowym silnikiem 1.2 16V to naprawdę przyzwoity samochód. Dzięki stosunkowo prostej konstrukcji samochód często można naprawić samemu. Części do tego modelu dostępne są w rozsądnych cenach, co jest dodatkową zaletą. Najważniejsze jest jednak co innego – poza regularnymi przeglądami i wymianą oleju, samochód co do zasady nie sprawia większych problemów. 

Silnik 1.2 jest w zupełności wystarczający do miasta i okolic. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na luzy zaworowe, ale to tylko w przypadku przebiegu powyżej 150 000 km. Podobnie jak w przypadku Focusa przy zakupie najważniejszy jest stan skrzyni biegów i sprzęgła, więc jazda testowa to oczywista konieczność. W przeciwieństwie do innych samochodów francuskiej marki, Clio trzeciej generacji generalnie nie sprawia problemów z elektroniką. 

Renault Clio III

Zdjęcie 1 z 3

Należy pamiętać o tym, że rozpiętość cen tego samochodu nie wynika z niczego. To bardzo popularny model na polskich drogach, a tym samym stan tych samochodów może być diametralnie różny. W tym tekście co do zasady wychodzimy z założenia, że lepiej kupić zadbany egzemplarz bezproblemowego samochodu niż szukać na siłę okazji, a następnie żałować. Do 20 tysięcy na rynku znajdziemy naprawdę duży wybór samochodów, także dobrze wyposażonych z udanym silnikiem 1.6 16V. Wszystko pozostaje kwestią sprawdzenia samochodu i jazdy testowej, a następnie będziemy mogli się długo cieszyć bezproblemową jazdą.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy samochód z LPG - 7 najciekawszych propozycji. Co wybrać?

Renault Scenic II

Segregujemy samochodami markami, więc od razu należy wskazać także większego brata Clio – model Scenic. Druga generacja to cały czas bardzo przyzwoity samochód dla większej rodziny. Co istotne, Scenic w 2003 roku otrzymał pełne pięć gwiazdek od EuroNCAP, w tym trzy gwiazdki za ochronę dzieci. Samochód jest wyposażony w mocowania Isofix, co w tamtych czasach nie było aż tak oczywiste jak teraz. 

Raczej odradzamy zakup Diesla, może być już bardzo zmęczony życiem. Oczywiście, przy zakupie używanego, kilkunastoletniego samochodu zawsze warto uważać, jednak w niektórych przypadkach w szczególności. Z silników godna polecenia jest klasyczna atmosferyczna jednostka 1.6 16V (113 KM), która jest prosta i stosunkowo niezawodna, jeśli samochód jest w opiekuńczych rękach. Niewiele można zarzucić także 2-litrowej jednostce  16V (136 KM), a także jej odmianie Turbo (163 KM). 

Renault Scenic II

Zdjęcie 1 z 3

Na rynku w cenie do 20 000 złotych znajdziemy wiele modeli – ba, znajdziemy nawet takie w budżecie do 5 000 zł. To zmęczone życiem Diesle, więc jeśli nie macie zamiaru szybko mieć problemów z samochodem, to stanowczo odradzamy. Scenic z 2008 roku z silnikiem 1.6 16V i automatyczną klimatyzacją to wydatek ok. 15 tysięcy złotych. Tak naprawdę z tym samochodem ciężko zbliżyć się do limitu naszego budżetu. Nawet zadbane (teoretycznie) egzemplarze ze stosunkowo niewielkim przebiegiem kosztują maksymalnie 16-17 tysięcy złotych. 

Samochód do 20 tysięcy złotych. Skoda Citigo

To jedna z najbardziej popularnych używek typowo do miasta. Litrowy trzycylindrowy silnik z pośrednim wtryskiem (1.0 MPI) naprawdę nie potrzebuje wiele. Ma wytrzymały pasek rozrządu, a pierwsze problemy mogą się pojawić dopiero po 180 000 km. Co ważne, jego eksploatacja i ew. naprawy są niezwykle tanie. Mała Skoda poza tym zaskakuje wytrzymałością, która jest bolączką w jej segmencie.

Egzemplarze ze słabszym silnikiem 60 KM (44kW) i kiepskim wyposażeniem można dostać już sporo poniżej 20 tysięcy złotych. Jeśli poprzednim właścicielem nie był pracownik pizzerii, to właściwie nie ma się co bać. Oczywiście, że Citigo nie będzie idealnym wyborem na wyjazd na wakacje, ale w mieście nie ma sobie równych. Można zaparkować go wszędzie, a praktyczność jest na przyzwoitym poziomie. Interesująca jest także wersja CNG, ale w tym przypadku może być problem z dostępnością poniżej 20 tysięcy złotych. 

Skoda Citigo

Zdjęcie 1 z 3

Wybór samochodów na rynku nie jest może powalający, ale to nie może dziwić. To segment, który nie jest obecnie najpopularniejszy, a dodatkowo model cały czas jest stosunkowo świeży. W naszym budżecie można znaleźć naprawdę różne egzemplarze. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest połączenie benzyny z LPG, a jeśli szukacie mocniejszej wersji z automatem, to sensowne egzemplarze będą pochodzić z 2013-14 roku. Standardem jest klimatyzacja manualna, ale Citigo z klimatyzacją automatyczną także występuje, jednak do 20 tysięcy znaleźć takową w dobrym stanie może być problemem. 

ZOBACZ TAKŻE
Najtańsze nowe samochody z automatem na rynku. Co mamy do wyboru?

Skoda Fabia II 

Dużą zaletą tej Skody jest wręcz nadmiar tanich części zamiennych oraz fakt, że można ją naprawić w warsztacie naprawdę tanio. Co więcej, wiele napraw jest bardzo prostych, więc można je wykonać samemu nie korzystać z usług mechanika. Generalnie rzecz biorąc, to jeden z najlepszych wyborów do 20 tysięcy złotych jeśli chodzi o długoterminowe koszty i wartość rezydualną. Nie mamy co do tego wątpliwości. 

Skoda Fabia II

Zdjęcie 1 z 3

W naszym budżecie bez problemu znajdziecie zadbany (teoretycznie) egzemplarz z lat 2010-2012 z przebiegiem do 150 000 kilometrów i klimatyzacją manualną. Co więcej, często są to egzemplarze z udokumentowanym przebiegiem i serwisowane w ASO. Co ciekawe, jeśli zależy wam na klimatyzacji automatycznej, to na rynku w tej cenie przeważają modele z Dieslem. 

Samochód do 20 tysięcy złotych. Volvo XC90 I

Tak, to nie pomyłka. To popularne Volvo także można dostać poniżej 20 tysięcy złotych, ale pewnie nie obędzie się bez dalszych inwestycji. Przy oględzinach szczególną uwagę należy zwrócić na stan skrzyni biegów i silnika. Co warte podkreślenia, to oczywiście bezpieczeństwo. XC90 pierwszej generacji otrzymało od EuroNCAP pełne pięć gwiazdek za ochronę załogi samochodu. Standardem są czołowe i boczne poduszki powietrzne, tak samo jak mocowania Isofix. 

Warty podkreślenia jest oczywiście możliwy trzeci rząd siedzeń, dzięki któremu pojazd może stać się 7-osobowy. Najtańsze auta mają pod maską pięciocylindrowy, 2,4-litrowy diesel, który po latach może mieć dość, ale jeśli dostanie na czas “pakiet startowy” i będzie to wersja bez filtra cząstek stałych, powinna przejechać jeszcze całkiem sporo kilometrów. Trzeba też liczyć się z tym, że napęd na wszystkie koła prawdopodobnie będzie martwy. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, manualna będzie zmęczona życiem, ale automatyczna często może być już na skraju swojego życia. 

Volvo XC90 I

Zdjęcie 1 z 3

Chcieliśmy w tym zestawieniu zawrzeć przekrój pojazdów, które można kupić w cenie do 20 000 zł, stąd nieoczywista obecność pierwszej generacji XC90. Oczywistym jest, że samochód ten zasadniczo jest droższy, ale na rynku znajdziecie nieliczne egzemplarze w tym budżecie. Oczywiście, kupując Focusa czy Clio za 20 tysięcy musicie uważać znacznie mniej niż kupując XC90 w tej cenie. W naszym budżecie powinniście znaleźć 2,4-litrowe Diesle i 3-litrowe benzyniaki z LPG. W obu przypadkach to modele z lat 2003-2005 z klimatyzacją automatyczną i skórzaną tapicerką. Kluczem będą właściwe oględziny stanu pojazdu i potencjalnych inwestycji zaraz po zakupie. 

Samochód do 20 tysięcy złotych. Toyota Yaris II

Toyota Yaris drugiej generacji całkiem dobrze radzi sobie z korozją. Jeśli znajdziecie egzemplarz, który ma pod maską udany silnik 1.3 VVT-i, to tak naprawdę macie przed sobą bezproblemowy samochód. Oczywiście wymaga on regularnego serwisu, jak każdy inny samochód. 1.3 VVT-i jest trochę wrażliwy na jakość oleju, ale to żaden większy problem.

Problemów nie powinno być także z częściami – oryginalne są nieco droższe i gorzej dostępne, ale generalnie z tym samochodem nie powinniście często mieć takich problemów. Co najważniejsze, Yarisowi drugiej generacji obce są problemy z elektroniką, które przecież potrafią mocno zirytować. Najbardziej polecamy wersję 100 KM (74 kW) produkowaną od 2009 roku. 

Toyota Yaris II

Zdjęcie 1 z 3

Wybór na rynku jest całkiem spory, a w naszym budżecie wyżej wspomniana wersja jest zdecydowanie najdroższa – nie bez powodu. Samochody tak naprawdę są dość ubogo wyposażone i w przeważającej większości nie mają klimatyzacji automatycznej. Zazwyczaj są dostępne ze stosunkowo niewielkim przebiegiem, nie przekraczającym 150 tysięcy kilometrów. Warto zainteresować się egzemplarzami serwisowanymi w ASO i z udokumentowanym przebiegiem, bowiem rozbieżność stanów licznika jest bardzo duża i wskazuje na możliwe nieprawidłowości.

ZOBACZ TAKŻE
Volvo S40 II (2004-2012) - czy warto kupić?

Toyota Auris I

Auris za dwadzieścia tysięcy złotych będzie miał duży przebieg i przeciętne wyposażenie, a często także będzie dość zniszczony, ale ogólnie to przyzwoity i niezawodny samochód. Najtańsze są egzemplarze z niepopularnymi i nieco ryzykownymi silnikami. W kuszących cenach znajdziemy także egzemplarze z niezawodnym 1,6-litrowym silnikiem benzynowym, ale mocno zaniedbane. Generalnie rzecz biorąc ciężko o w całości zadowalający egzemplarz w dobrej cenie – często trzeba zrezygnować z pewnych zalet na rzecz innych. 

Generalnie to jednak niezawodne i bezpieczne auto. Auris otrzymał pięć gwiazdek od EuroNCAP za ochronę dorosłych i cztery za ochronę dzieci. Ma nawet poduszkę powietrzną na kolana kierowcy. Najbardziej należy uważać na zmęczone Diesle – generalnie polecamy silniki benzynowe. Pamiętajcie jednak, że za te pieniądze cudów nie ma – zadbane egzemplarze z dobrymi silnikami są o 10 tysięcy droższe. Dlaczego jednak umieściliśmy ten samochód w naszym zestawieniu? Ponieważ przy właściwej eksploatacji może to być naprawdę dobry wybór na niezawodny i przyjemny samochód w dobrej cenie. Problem pojawia się, gdy rozmowa schodzi na ceny niektórych części zamiennych, ale podobnie jak przy Yarisie – prawdopodobnie nie będą one potrzebne zbyt często. 

Toyota Auris I

Zdjęcie 1 z 3

Do 20 tysięcy na rynku znajdzicie wiele modeli z lat 2008-2010 z benzynowymi silnikami 1.4 albo 1.6 i tymi warto się zainteresować. Cześć ma także klimatyzację automatyczną i tempomat, więc jeśli ich stan nie jest dramatyczny i jesteście w stanie ew. dołożyć nieco pieniędzy na początku eksploatacji, może to być dobry wybór. Weźcie pod uwagę także przebieg – taki w granicach 200 000 km to normalna sprawa, podejrzenia powinny wzbudzić raczej egzemplarze z lat 2008-09 z przebiegiem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. 

Mercedes Benz A-Klasy II

Mamy kolejną prawdopodobnie niespodziewaną propozycję. Samochód ten jest odpowiedni dla starszych i młodszych osób, ponieważ ma dobre właściwości jezdne i będziecie się w nim dobrze bawić. To propozycja z półki premium, czego dowodem jest chociażby wielofunkcyjna kierownica. Oczywiście im wyższy przebieg, tym niższa cena, zwłaszcza że samochody Mercedesa nie należą do tych utrzymujących swoją cenę. Przy odrobinie szczęścia znajdziecie przyzwoity egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów.

Wielu osobom spodoba się także wnętrze, które z pewnością wyróżnia się na tle opisanych wcześniej samochodów. Trzeba przyznać, że ma swój urok i albo się je pokocha, albo znienawidzi. Jeśli lubicie siedzieć wysoko, to ten pojazd także może być dla was dobrym wyborem. A doskonale zdajemy sobie sprawę, że to kwestia bardzo ważna czy wręcz kluczowa dla wielu osób. Wnętrze ogólnie jest całkiem przytulne – dużo miejsca i sporo schowków. Wadą dla niektórych kierowców może być spalanie. 

Mercedes-Benz Klasy A II

Zdjęcie 1 z 3

Szczgólnie dobrym wyborem może być A 160 CDI, aczkolwiek znaleźć zadbany egzemplarz w tej cenie może być ciężko. Do 20 tysięcy nie oczekujcie więcej niż samochodu z 2010 roku z przebiegiem 150-200 tysięcy i klimatyzacją manualną. Biorąc jednak pod uwagę inne propozycje z tego artykułu, wcale nie wygląda to tak źle. Zwłaszcza, jeśli samochód okaże się zadbany. Standardem w naszym budżecie są 2-litrowe Diesla i 1,7-litrowe benzyniaki A 180. Takowe do 20 tysięcy złotych można znaleźć nawet z klimatyzacją automatyczną.

Samochód do 20 tysięcy złotych. Peugeot 308 I

Ten Peugeot nie rdzewieje i przy odpowiednim silniku może być bardzo niezawodny. Co ważne, pierwsza generacja Peugeota 308 przeszła ocenę EuroNCAP w 2007 roku i osiągnęła bardzo dobre wyniki. Na przykład, oceniając zderzenie boczne lub zderzenie z słupem, wypadł prawdopodobnie najlepiej ze wszystkich samochodów w swojej kategorii. Peugeot otrzymał pięć gwiazdek za ochronę dorosłych (może mieć również poduszkę powietrzną na kolana kierowcy) i cztery za ochronę dzieci. Tu warto zwrócić uwagę na fakt, że nie wszystkie modele mają Isofix.

Tak naprawdę do dwudziestu tysięcy złotych mamy już naprawdę spory wybór. W takich sytuacjach czynnikiem decydującym powinien być oczywiście ogólny stan samochodu. Szczególnej uwagi przy zakupie wymagają egzemplarze na olej napędowy – mogą później naprawdę opróżnić portfel. Uważajcie szczególnie na Diesle 1.6 HDI. Silniki benzynowe 1.4 i 1.6 też nie są pozbawione ryzyka, ale z pewnością będą bezpieczniejszym wyborem. 

Peugeot 308 I

Zdjęcie 1 z 3

Do 20 tysięcy na rynku te samochody można podzielić generalnie na dwie kategorie – młodsze i z niższym przebiegiem, ale słabiej wyposażone benzyniaki oraz Diesle ze zdecydowanie większym przebiegiem, ale zazwyczaj z klimatyzacją automatyczną. Jak wcześniej wskazaliśmy, raczej skupili byśmy się na tej pierwszej grupie. Zwłaszcza, że od czasu do czasu można spotkać także ciekawe egzemplarze z klimatyzacją automatyczną. To zazwyczaj benzyniaki z lat 2010-2012, które cenowo są na granicy naszego budżetu. 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama