Korytarz życia - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Korytarz życia

Gdy na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu zdarzy się wypadek, w wielu europejskich krajach kierowcy mają obowiązek utworzyć tzw. korytarz życia (inaczej korytarz ratunkowy), czyli pozostawić wolne miejsce na przejazd dla służb ratunkowych. Może to zwiększyć szansę na przeżycie uczestników wypadku nawet o 40%. W jaki sposób powinni zachować się kierowcy w Polsce, aby ułatwić straży pożarnej czy karetce pogotowia dojazd na miejsce wypadku?

Opublikowano

w dniu

źródło inf./fot.: Renault

Kiedy na autostradzie czy drodze ekspresowej dojdzie do wypadku albo występuje duże natężenie ruchu, szybko powstaje korek, który może utrudnić dotarcie na miejsce służbom ratunkowym i opóźnić udzielenie pomocy. Choć wielu kierowców sądzi, że wystarczy pozostawić wolny pas awaryjny, by odpowiednie służby mogły przejechać, nie zawsze jest to prawdą. Szerokość takiego pasa może się okazać niewystarczająca do swobodnego przejazdu np. większego wozu strażackiego, a w dodatku pas może zostać zablokowany przez pojazd, który uległ awarii – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dlatego tak ważne jest, by kierowcy formowali tzw. korytarz życia. W takich państwach jak Austria, Czechy, Niemcy, Węgry, Luksemburg, Słowenia i Szwajcaria obowiązuje to wszystkich kierowców. Z badań przeprowadzonych w Austrii wynika, że dzięki temu karetka pogotowia czy wóz strażacki może dotrzeć na miejsce wypadku aż o cztery minuty szybciej, co zwiększa szanse uczestników wypadku na przeżycie nawet o 40%*. Korytarz życia powinien mieć min. 3 m szerokości, dzięki czemu możliwy jest przejazd wozu strażackiego.

Na razie polskie przepisy nie zobowiązują kierowców do utworzenia korytarza życia. Mimo to istnieją pewne uniwersalne zasady, o których warto pamiętać. Już w momencie, gdy droga zaczyna się korkować, najlepiej zjechać na bok swojego pasa. W przypadku drogi o dwóch pasach do jazdy w jednym kierunku kierowcy na lewym pasie zjeżdżają zawsze na lewo, a kierowcy na prawym pasie – na prawo. Nie należy czekać do czasu, aż usłyszymy sygnał służb ratunkowych – powinniśmy zjechać na bok od razu, pozostawiając między samochodami przestrzeń umożliwiającą przejazd – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Oprócz tworzenia korytarza awaryjnego należy pamiętać o tym, że w każdej sytuacji mamy obowiązek ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Dlatego niezależnie od rodzaju drogi, po której się poruszamy, nie powinniśmy np. słuchać muzyki na tyle głośno, by uniemożliwiało to usłyszenie sygnału karetki czy radiowozu. Gdy już taki pojazd nadjeżdża, trzeba niezwłocznie usunąć się z drogi. Także piesi nie mogą wchodzić na przejście, gdy w tym kierunku zbliża się pojazd uprzywilejowany.

* ASFiNAG

Inne

Nowy Citroen Berlingo zdobywcą tytułu International Van Of The Year 2019

To wyjątkowe wyróżnienie dla Nowego Citroëna Berlingo Van, któremu dzisiaj podczas Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze przyznano bardzo prestiżowy tytuł International Van Of The Year 2019 (Samochód dostawczy roku 2019). I to po raz drugi. Poprzednio nagrodzony w 1997 roku Berlingo został sprzedany do tej pory w ponad 1,5 miliona egzemplarzy

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Citroen

 Obecna, trzecia z kolei generacja Berlingo została nagrodzona za istotne postępy w zakresie komfortu i wykorzystywanych technologii, z zachowaniem wysokiej funkcjonalności. Podtrzymuje wieloletnie tradycje Citroëna w segmencie furgonetek, w którego ofercie pojawiły się takie kultowe modele jak furgonetka 2 CV, Acadiane czy C15.
Nowy Berlingo Van jest wierny hasłu marki dla samochodów dostawczych Citroëna „Inspired by Pro” i dostosowuje się do wszelkich potrzeb klientów biznesowych oraz sposobów jego użytkowania. Samochód wyróżnia się unikatową budową, dwiema długościami nadwozia (M i XL) oraz zastosowanymi rozwiązaniami w zakresie zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Obejmują one 20 systemów wspomagania prowadzenia i sześć systemów multimedialnych. Nowy Berlingo Van, wielki zwycięzca tego prestiżowego konkursu, będzie wkrótce dostępny na zamówienie.

„MarkaCitroën jest dumna z ponownego uhonorowania nowego Berlingo Vana prestiżowym tytułem International Van Of The Year 2019. Dzisiejsza nagroda jest świadectwem uznania dla technologicznego skoku trzeciej generacji Berlingo pod względem parametrów użytkowych i dowodem trafności oferty Citroëna w segmencie furgonetek. Ten sukces potwierdza wielką wagę jaką marka od zawsze przywiązywała do segmentu samochodów dostawczych. Kontynuuje długą „success story:  od Acadiane, C15, furgonetki 2 CV i typu H aż po współczesne modele Jumpy i Berlingo Van. Nowoczesny i stworzony do wszelkich zastosowań Nowy Berlingo Van jest wierny hasłu marki „Inspired By Pro. Ten bestseller Citroëna w gamie modeli dostawczych pozwoli zwiększyć sprzedaż lekkich samochodów dostawczych marki w Europie. W pierwszej połowie 2018 roku marka mogła poszczycić się wzrostem liczby zarejestrowanych samochodów o 10,6%, dwukrotnie wyższym od średniej dla tego segmentu rynku” – LINDA JACKSON, dyrektor generalna marki Citroën.

 

01-NOWY CITROËN BERLINGO VAN SAMOCHODEM DOSTAWCZYM ROKU 2019

Przy okazji inauguracji 67. edycji Międzynarodowego Salonu Samochodów Dostawczych w Hanowerze, Nowy Citroën Berlingo został uhonorowany prestiżowym tytułem International Van Of The Year 2019. Trzecia z kolei generacja Berlingo została wyróżniona przez jury złożone z 25 niezależnych dziennikarzy i wydawców czasopism zajmujących się tematyką lekkich samochodów dostawczych. Nowy Berlingo to nie tylko zacznie większa pojemność i praktyczne rozwiązania, co jest podstawą w tym segmencie. Samochód robi wrażenie nowoczesnym stylem, zwiększonym komfortem, technologiami pokładowymi i parametrami użytkowymi godnymi samochodu osobowego. Nagroda jury IVOTY, któremu przewodniczył Jarlath Sweeney, potwierdza trafność oferty tego modelu, który przełamuje dotychczasowe kanony obowiązujące w tym segmencie.

Citroën po raz piąty zdobył tę prestiżową nagrodę. Po raz drugi tytuł „International Van Of The Year” otrzymał model dostawczy Berlingo, a pierwsza generacja tego modelu otrzymała wyróżnienie w 1997 roku.

Do tej pory tytuł otrzymały następujące modele dostawcze: Citroën Nemo w 2009 roku, Citroën Jumpy w 2008 roku i Citroën Jumper w 1994 roku

Kontynuuj czytanie

Inne

Mercedes-Benz Citaro z tytułem Bus of the Year 2019

Mercedes‑Benz Citaro hybrid z tytułem „Bus of the Year 2019”. W porównaniu z międzynarodową konkurencją Citaro hybrid przekonuje ekonomiką i praktycznością. Kraków z flotą autobusów „Bus of the Year 2019”. Kompleksowy układ napędowy.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Zrodło inf./ fot.: Mercedes

Za sprawą swej ekonomicznej i konsekwentnie praktycznej koncepcji napędu Citaro hybrid z powodzeniem stawił czoła swoim w pełni elektrycznym konkurentom na tegorocznym Bus Euro Test w Zagrzebiu. Oceny, jakie międzynarodowe jury ekspertów przyznało pojazdowi zwłaszcza w kategoriach ekonomiczności, innowacyjności, jakości i przyjazności dla użytkownika, zdeklasowały konkurentów.

Ze szczególnym uznaniem podkreślono fakt, że nowa technologia hybrydowa jest oferowana na całym rynku dla nadzwyczaj szerokiej gamy autobusów miejskich zarówno z silnikami wysokoprężnymi jak i gazowymi. Dzięki tej technologii już i tak wyjątkowo ekonomiczne silniki spalinowe Mercedes‑Benz po raz kolejny zadziwiają znacznie większą wydajnością.

W zeszłym tygodniu w Krakowie odbyło się uroczyste przekazanie 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro, z tego 30 sztuk w wersji hybrydowej. Dziś wiadomo, że po stolicy Małopolski jeżdżą najlepsze, docenione przez jury Bus of the Year, autobusy miejskie.

Citaro hybrid, w tandemie z równie nowym elektrohydraulicznym układem kierowniczym „intelligent eco steering”, obniża zużycie paliwa znanego

z oszczędności Citaro o kolejne 8,5%. Pokazuje to w sposób jednoznaczny, jaki cel przyświeca autobusom z nową technologią hybrydową: Połączenie minimalnych zmian w pojeździe wyjściowym z maksymalnymi oszczędnościami paliwa. Kolejnym istotnym czynnikiem jest także to, że Citaro hybrid jest lekki, niedrogi w zakupie i bezproblemowy dla kierowców i warsztatów.

„Dzięki naszemu Citaro hybrid operatorzy już dziś mogą zaoferować swoim klientom wysoce ekologiczne usługi i jednocześnie zapewnić sobie bardzo dobry bilans ekonomiczny. Naszą technologię hybrydową pojmujemy jako rozsądne uzupełnienie oferty przedsiębiorstw komunikacji, które stawiają na pojazdy niskoemisyjne”, podkreśla Till Oberwörder, szef Daimler Buses.

Przemyślane hybrydowe rozwiązania

Podstawowa funkcja Citaro hybrid jest bardzo prosta: Dodatkowy silnik elektryczny pracuje jako generator podczas wyhamowywania autobusu i zamienia energię hamowania na energię elektryczną. Uzyskany w ten sposób prąd jest przechowywany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą „superkondensatorów”. Jest on dostępny dla silnika elektrycznego, którego zadaniem jest wspieranie silnika spalinowego, przede wszystkim podczas ruszania. Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm. Zasobnik energii zbudowany jest z dwóch modułów, które odpowiadają sprawdzonym modułom rekuperacji i są zamontowane na dachu, co pozwoliło zaoszczędzić miejsce w pozostałej części pojazdu.

 

Techniczna realizacja hybrydowej koncepcji odegrała zasadniczo bardzo istotną rolę w ocenie eksperckiego jury. I tak w autobusie zrezygnowano ze skomplikowanej a tym samym kosztownej sieci wysokiego napięcia, a zamiast niej autobus, jako pierwszy pojazd użytkowy, wyposażony został w osobną sieć 48 V ‑ analogicznie do samochodów osobowych Mercedes‑Benz z napędem hybrydowym. W efekcie tego możliwe było utrzymanie niewielkich rozmiarów przestrzeni montażowej a wnętrze nie wymagało zmian, dzięki czemu nie trzeba było usuwać ani jednego siedzenia dla pasażerów. Dodatkowa masa wynosi zaledwie 156 kg. W swojej standardowej wersji Citaro hybrid jest pojazdem jednoczłonowym o maksymalnej masie całkowitej 18 t i oferującym do 105 miejsc pasażerskich, natomiast wersja przegubowa mieści 159 miejsc pasażerskich. Ponadto instalacja 48 V stanowi układ niskonapięciowy i jest łatwa w obsłudze. Zespoły pomocnicze pozostają niezmienione i są napędzane konwencjonalnie. Okresy międzyobsługowe, które w Citaro hybrid przypadają na przebieg 60 000 km lub raz na rok, są także identyczne. Dotyczy to również wszystkich punktów konwencjonalnego napędu podlegających przeglądom.

Kompleksowy układ napędowy

Ponadto międzynarodowe jury ekspertów doceniło również wysiłki projektantów, by nie postrzegać koncepcji hybrydowej jako odrębnego zagadnienia lecz potraktować ją jako całościowy system. Citaro hybrid jest wyposażony w nowy układ kierowniczy „intelligent eco steering“. Ten elektrohydrauliczny układ kierowniczy jest wykorzystywany tylko w razie potrzeby, a mianowicie wtedy, gdy kierowca skręca kierownicą, przez co pomaga zaoszczędzić paliwo. Żywotność wszystkich komponentów została zaprojektowana z myślą o całkowitym okresie eksploatacji pojazdu. Funkcja napędu hybrydowego przyczynia się także do ochrony silnika spalinowego. Wykorzystanie silnika elektrycznego jako generatora prądu pozwala jednocześnie odciążyć hamulce, co z kolei przekłada się na ich długą żywotność.

Przyznanie tytułu „Bus of the Year 2019” jest dla marki Mercedes‑Benz potwierdzeniem, że do tematu strategii napędu należy podchodzić możliwie jak najszerzej, aby zapewnić przedsiębiorstwom komunikacji i operatorom maksymalne oszczędności z konsekwentnym utrzymaniem azymutu na ekologiczną eksploatację pojazdów. To, że cel ten można osiągnąć na wiele sposobów, pokazuje bardzo dobitnie wynik tegorocznego głosowania.

Kontynuuj czytanie

Absurdy

Robert N. “Frog” ponownie zatrzymany?

Popularny w polskim Internecie “Frog” został ponownie zatrzymany na ulicach Warszawy w dniu wczorajszym! Tak rzecze Polska Policja..

Opublikowano

w dniu

Robert N. "Frog"
Fot. Tomasz Radzik

Doniesienia pojawiły się na profilu Polskiej Policji na twitterze. Pomimo odebrania uprawnień kierowcy i nałożeniu na niego kar, być może “Frog” postanowił wsiąść ponownie za kółko. 

Jako redakcja nikogo nie oceniamy, ponieważ jakiś czas temu posądzono tego Pana o kierowanie BMW M3, a rzeczywistość okazała się trochę inna.

Czy “Frog” zdecydowałby się na kierowanie pojazdem po drodze publicznej bez ważnych uprawnień? Chętnie poznamy Wasze zdanie!

Kontynuuj czytanie

Inne

Trzecie spotkanie She’s Mercedes

W weekend na przełomie sierpnia i września odbył się trzeci zlot She’s Mercedes, czyli spotkanie miłośniczek zabytkowych Mercedesów. Tym razem klasyczne modele oraz ich właścicielki wraz ze swoimi pilotkami odwiedziły XIX-wieczny pałac w Mierzęcinie, skąd wyruszyły na rajd wiodący malowniczymi drogami ziemi lubuskiej.

Opublikowano

w dniu

źródło inf./fot.: Daimler

Klub Zabytkowych Mercedesów kontynuował w tym roku tradycję organizacji zlotu tylko dla pań z cyklu She’s Mercedes. Bazą tegorocznej, trzeciej edycji imprezy był neogotycki pałac w Mierzęcinie, położony na lubuskim szlaku wina i miodu.

Jak co roku, spotkaniu towarzyszyła wspólna wycieczka i zwiedzanie lokalnych atrakcji. Trasa tegorocznego rajdu liczyła ponad 100 km, a jego motto to: „jedziesz, zwiedzasz, cieszysz się chwilą”. Na szlaku znalazł się m.in. Dobiegniew, z największym niemieckim oflagiem z II wojny światoweji znajdującym się tam Muzeum Woldenberczyków, a także Strzelce Krajeńskie z Basztą Czarownic i towarzyszącą jej legendą o duchach zaczepiających przechodniów. Na strzeleckim rynku odbył się konkurs na najpiękniejszego Mercedesa, w którym swoje głosy oddało blisko 100 mieszkańców miasta. Najwięcej z nich zdobył najstarszy samochód biorący udział w zlocie – W 180 „Ponton” (rocznik 1957). Burmistrz Strzelec uhonorował go specjalnym pucharem, a wszystkim uczestniczkom wręczył czerwone róże.

Później załogi udały się do Tuczna, gdzie znajduje się gotycki zamek wzniesiony w XIV wieku przez Ludka von Wedela.

Pełen wrażeń dzień zakończył się kawalkadą zabytkowych Mercedesówi degustacją win z mierzęcińskiej winnicy. Bogata historia regionu przeplatająca się z bogatą historią zabytkowych aut oraz barwny bukiet miejscowych win sprzyjały wieczornym rozmowom. Kreacje pań, wszystkiew kolorze białym i czerwonym, stanowiły nie tylko manifestację siły kobiet i ich niezwykłej energii, ale były też symbolem wolności – 100 lat temu Polska odzyskała niepodległość, a Polki po raz pierwszy uzyskały prawa wyborcze.

Na spotkaniu stawiło się 8 zabytkowych Mercedesów – od W 180 „Pontona” przez W 113 „Pagodę”, limuzyny W 109 oraz W 114 i roadstery R 107 aż po młodsze Mercedesy W 124 i W 201 Cosworth. Wszystkie okazale prezentowały się na tle XIX-wiecznego pałacu, w sąsiedztwie ogrodu japońskiego i angielskiego parku.

„She’s Mercedes” to inicjatywa Mercedes-Benz mająca na celu wspieranie dążenia kobiet do realizacji własnych ambicji i przyciągnięcie uwagi damskiej części klienteli. Centrum komunikacji „She’s Mercedes” stanowi serwis internetowy tworzony przy współudziale kobiet z całego świata – kobiet, które wzajemnie się inspirują i dzielą swoimi spostrzeżeniami na temat pracy, życia prywatnego oraz pasji (adres: www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/inspiration/she/).

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne