Innowacyjna metoda na przyspieszenie powstawania kolejnych stacji
Shell i Grupa Volkswagen wspólnie dążą do rozbudowy infrastruktury ładowania dla samochodów elektrycznych. Na początku maja na stacji paliw Shell w Getyndze uruchomiono pierwszą innowacyjną stację ładowania Elli Flexpole o mocy 150 kW.
Stacja ładowania Elli, spółki należącej do Grupy Volkswagen, posiada unikatowy system magazynowania energii w akumulatorach, co pozwala korzystać niej po podłączeniu do sieci niskiego napięcia. Dzięki temu stacje ładowania mogą być instalowane niemal wszędzie, w łatwy i elastyczny sposób, a rozbudowa sieci może zostać przyspieszona. Po fazie testów Shell i Volkswagen planują oczywiście instalować stacje ładowania Flexpole w innych miejscach w Niemczech i Europie.
Ładowarki Flexpole mogą być podłączone do sieci niskiego napięcia dzięki zintegrowanemu systemowi akumulatorów magazynujących energię. Nie ma natomiast konieczności stosowania specjalnego transformatora lub kosztownych prac budowlanych. W rezultacie czas instalacji jest znacznie krótszy. Jednocześnie stacje ładowania Flexpole umożliwiają uzyskanie mocy ładowania do 150 kW. To oznacza, że w zależności od pojazdu, w ciągu 10 minut można wydłużyć zasięg samochodu nawet o 160 kilometrów.
Obie marki mają podobne ambicje
Volkswagen Group Technology działa w obszarach akumulatorów, ładowania oraz komponentów, a także jako wewnętrzny dostawca technologii dla marek Grupy. Robi to we współpracy ze spółkami zależnymi PowerCo (akumulatory) i Elli (ładowanie i energia). W ramach sieci Elli, zajmującej się ładowaniem i mobilnością, Grupa Volkswagen umożliwia dostęp do największej w Europie sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Klienci mogą ładować swoje pojazdy na ponad 500 000 punktach ładowania u około 950 dostawców w 28 krajach.
Celem Grupy Volkswagen jest osiągnięcie pozycji lidera w branży inteligentnych systemów ładowania i energii. Do 2025 roku planuje utworzenie globalnej sieci obejmującej łącznie 45 000 punktów szybkiego ładowania o mocy do 350 kW. Wspólnie ze spółkami zależnymi Ionity, Ewiva oraz partnerami strategicznymi, Grupa Volkswagen już do końca 2022 roku podłączyła do sieci około 15 000 punktów szybkiego ładowania. Do końca 2023 roku ma ich być 25 000, z czego 10 000 w Europie.
Z kolei Shell chce zainstalować na całym świecie ponad 500 tysięcy punktów ładowania do 2025 roku oraz 2,5 miliona do 2030 roku. W tym celu w 2019 roku rozpoczął on budowę stacji szybkiego ładowania Shell Recharge na swoich stacjach paliw. W 2021 roku firma przejęła natomiast berliński startup ubitricity, który umożliwia ładowanie z latarni ulicznych. Wtedy też zainwestowała w spółkę SBRS GmbH, wiodącego dostawcę rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania dla elektrycznych samochodów dostawczych.