Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

DBX już oficjalnie. Pierwszy SUV od Astona Martina z V8 pod maską

Brytyjski producent samochodów zaprezentował wreszcie swojego pierwszego SUV-a pod nazwą DBX z 8-cylindrowym silnikiem AMG pod maską.

Aston Martin DBX

DBX widzieliśmy już na wielu szpiegowskich zdjęciach, a sam producent regularnie dostarczał zdjęcia zamaskowanych prototypów podczas różnych testów czy wydarzeń, więc jego wygląd nie był tajemnicą. Zawsze jednak miło jest zobaczyć samochód w pełnej krasie.

Nowość od Astona Martina nie ma przed sobą łatwego zadania i nie będzie przesadą, jeśli ocenimy że zależy od niego przyszłość całej marki. Kierowany przez Andy’ego Palmera brand oczekuje, że samochód znacznie poprawi sytuację ekonomiczną firmy. W Saint Athan w Walii powstaje właśnie nowa linia produkcyjna dla DBX-a, której początkowy cel to 4 000 wyprodukowanych egzemplarzy rocznie, co powinno zwiększyć całkowitą sprzedaż do ponad 10 000 sztuk rocznie – absolutnie najwyższego poziomu w 106-letniej historii brytyjskiego producenta.

Aston Martin DBX

Aston Martin wchodzi na rynek SUV-ów premium później niż jego konkurenci. Porsche, Lamborghini czy Bentley mają już samochody tego typu, a Ferrari dołączy do tego segmentu w ciągu najbliższych lat. Brytyjczycy uważają jednak, że mają kilka asów w rękawie. To przede wszystkim zupełnie nowa aluminiowa platforma, która nie jest współdzielona z żadnym innym modelem i będzie unikalna dla tego SUV-a. Masa własna wynosząca 2245 kilogramów nie wygląda imponująco na papierze, ale jest do 400 kg lżejsza niż u konkurencji.

DBX został przedstawiony tylko z jedną jednostką napędową, ale za to jaką. To 4-litrowy V8 AMG o mocy 551 KM (405 kW) przy 6500 obr./min i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 291 km/h. Według WLTP mieszane zużycie paliwa wynosi 14,3 l na 100 km, ale to raczej nie będzie obchodzić większości właścicieli tych samochodów.

Aston Martin DBX

Z czasem oferta silników powinna być nieco szersza, ale Aston Martin nie zdradził jeszcze żadnych szczegółów. Najczęściej spekuluje się o hybrydzie plug-in, która miałaby postać we współpracy z niemieckim partnerem technologicznym, Daimlerem. 

DBX to samochód, który wymiarami dokładnie pasuje do luki między Bentleyem Bentaygą i Porsche Cayenne. Ma 5039 mm długości, 1998 mm szerokości i 1680 mm wysokości, z rozstawem osi na poziomie 3060 milimetrów. Regulowane podwozie ma standardowy prześwit 190 mm. Samochód jest wyposażony w 22-calowe koła.

Wnętrze jest również ważne dla Astona Martina. Oferuje niezliczone możliwości personalizacji i na przykład każdy przycisk został zaprojektowany właśnie dla tego konkretnego modelu. Nie sposób nie zauważyć materiałów premium. Fotele pochodzą z DB11 i mają być wygodne, ale jednocześnie zachowywać sportowy charakter samochodu.

Aston Martin DBX

Dla wielu osób DBX będzie pierwszym posiadanym Astonem Martinem. Samochód musi być wierny wartościom naszej marki – powiedział Andy Palmer, który osobiście nadzoruje każdy wyprodukowany SUV przed jego przekazaniem, a główny projektant Marek Reichmann dodaje podpisaną książkę fotograficzną. Marka chce jeszcze bardziej pokazać klientom, że kupują coś naprawdę wyjątkowego.

Dostawy dla pierwszej partii właścicieli planowane są na wiosnę przyszłego roku. Cena samochodu w Wielkiej Brytanii wynosi w przeliczeniu ok. 800 000 zł.

Oceń nasz artykuł!
Reklama