Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Motorsport

Extreme E – wszystko, co musisz wiedzieć o tej serii wyścigowej

Extreme E to zupełnie nowa seria wyścigowa, która pojawiła się w kalendarzu fanów motorsportu. W tym newsie znajdziecie wszystko, co trzeba o niej wiedzieć. A wzbudza ona zainteresowanie chociażby przez zaangażowanie Lewisa Hamiltona czy Nico Rosberga.

extreme e

Czym jest Extreme E?

Światowy kryzys klimatyczny stanowi coraz większe zagrożenie dla świata. Dlatego też na co dzień słyszymy o przejściu na odnawialne źródła energii, a w przypadku motorsportu na wyścigi jak najbardziej neutralnych klimatycznie pojazdów. Droga do tego jest długa i kręta. Dlatego też powołano do życia Extreme E, które stanowi kolejny poligon doświadczalny dla rozwijania technologii „elektrycznej rewolucji”.

Extreme E to seria wyścigowa samochodów z napędem elektrycznym. W 2021 r. będzie składać się z pięciu wyścigów w najbardziej zagrożonych i zniszczonych zakątkach planety, aby pokazać szkody zachodzące w tych miejscach, na które czasami nikt nie zwraca uwagi. Organizatorzy w wielu komunikatach podkreślają, że wyścigi są zwróceniem uwagi na wyzwania klimatyczne, jakie stoją przed ludzkością. 

Co ważne, wyścigi będą odbywać się bez udziału publiczności i nie ma to żadnego związku z pandemią koronawirusa – takie było pierwotne założenie projektu. „Jest to inna koncepcja, inny rodzaj sportu motorowego, który został stworzony po to, aby nie mieć kibiców, więc nie sądzę, aby ktokolwiek tęsknił za widzami podczas tych wyścigów. Nie ma tłumów na arktycznej czapie lodowej, w lasach tropikalnych Amazonii, może jedynie pojawią się miejscowi mieszkańcy i będą oglądać wyścig z pobliskiego wzgórza lub z drzewa, ale to wszystko” – tłumaczy Alejandro Agag, twórca serii. Wyścigi będą jednak transmitowane w telewizji – w Polsce będzie można je zobaczyć na Eurosporcie.

Co ciekawe, pojazdy nie będą transportowane samolotami, a… statkiem. Organizatorzy kupili do tego celu RMS St. Helen, a Alejandro Agag wyznał w jednej z rozmów, że była to jedna z pierwszych czynności jeśli chodzi o organizację Extreme E.

rms st helen extreme e

RMS St. Helen | Fot. Extreme E

Pojazd

Extreme E będzie serią jednoklasową. Do rywalizacji wykorzysta specjalnie dla niej zaprojektowany elektryczny SUV pod nazwą Spark Odyssey 21. Został on zaprojektowany przez te same osoby, które rozwijały Formułę E. Akumulatory do niego dostarczy Williams Advanced Engineering. 

extreme e odyssey 21

Odyssey 21 | Fot. Extreme E

Odyssey 21 wymiarami – długością 440 cm, szerokością 230 cm i wysokością 186 cm – nie różni się od konwencjonalnego SUV-a. Rozstaw osi 300 cm też brzmi zupełnie normalnie. Ale na tym podobieństwo się kończy.

Spark Odyssey 21 ma 450 KM maksymalnej mocy, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,5 sekundy. To wartości tym bardziej imponujące, że waga samochodu wynosi tylko ok. 1650 kg. Samochód zaprojektowano inspirując się rzecz jasna światem rallycrossu i wyścigami Formuły E. 

Opony do samochodów dostarczy Continental. Firma z Hanoweru została partnerem założycielskim, a także głównym sponsorem wyścigów Extreme E. To o tyle ciekawe, że Continental w ostatnich latach nie był zbyt aktywny w zakresie sportów motorowych. Opony CrossContact Extreme E oczywiście znacząco różnią się od tych dedykowanych samochodom osobowym i ma ich w ogólnodostępnej sprzedaży Mają średnicę 37 cali, 12,5 cala szerokości i wymagają 17-calowej felgi. Jak zapewnia producent, wzór bieżnika został zaprojektowany tak, żeby poradzić sobie w kązdym terenie.

Format weekendu wyścigowego

Wyścigi Extreme E będą przebiegać w sposób podobny do wyścigów Rallycross, w którym zawodnicy będą starać się zakwalifikować do półfinałów, a następnie do wielkiego finału każdego X-Prix.

X-Prix odbywać się będą przez dwa dni. Każdy zespół będzie się ścigał dwukrotnie w sobotę – w kwalifikacjach 1 i kwalifikacjach 2. Każde kwalifikacje będą składać się z dwóch wyścigów, a każdy wyścig składać się będzie z dwóch okrążeń i będą w nim uczestniczyć 4 zespołu. Co ciekawe, podczas każdego wyścigu zarówno kobieta, jak i mężczyzna muszą przejechać po jednym okrążęniu. Oczywiście kolejność w poszczególnych zespołach będzie dowolna, więc rywalizacja mężczyzn z kobietami z pewnością będzie na porządku dziennym.

ZOBACZ TAKŻE
Największe wypadki w historii F1 - subiektywne TOP 10

Po kwalifikacjach czterech zawodników z największą ilością punktów zakwalifikuje się do półfinału 1. Czterech najgorszych kierowców zakwalifikuje się natomiast do półfinału 2 (tzw. Crazy Race).  A kto awansuje do finału? Trzech najlepszych zawodników z półfinału 1 oraz najlepszy zawodnik z półfinału 2. Już ten dziwny system pokazuje, że seria nie służy głównie do rywalizacji sportowej, a dla celów społecznych i klimatycznych.

Aby zapewnić jak najmniejsze wykorzystanie zasobów podczas serii, każdy zespół będzie mógł w pełni naładować swój samochód tylko raz na każdy dzień weekendu wyścigowego.

Założyciel Extreme E

Założycielem serii jest Alejandro Agag, znany już z Formuły E. To 49-letni Hiszpan, który do motorsportu trafił z polityki poprzez biznes. Jak sam przyznaje miał kilku przyjaciół znanych od lat, którzy zarazili go pasją do motorsportu. W tym kontekście mowa jest nie o byle jakich nazwiskach, bo to np. Flavio Briatore czy Bernie Ecclestone.

alejandro agag extreme e

Alejandro Agag | Fot. Extreme E

„Zakochałem się w wyścigach, więc kupiłem własny zespół wyścigowy w formule GT2 i ruszyłem dalej. Więc to naprawdę przypadek, że znalazłem swoją prawdziwą pasję” – przyznał sam w wywiadzie. 

Sławę przyniosła mu oczywiście Formuła E, która zgromadziła wielu producentów samochodów i poważnych partnerów. Na dziś z czystym sumieniem można powiedzieć, że to jedna z najważniejszych serii wyścigowych na świecie, choć oczywiście nie ma najmniejszego sensu porównywać jej z Formułą 1. 

Sam przyznaje, że ludzie kwestionowali założenia Extreme E i mieli wątpliwości, że seria może w ogóle dojść do skutku. Od razu dodaje jednak, że podobnie było – i to w znacznie większym stopniu – przy okazji wprowadzania Formuły E.

Równość płci w Extreme E

Jeśli chodzi o rozwiązywanie kluczowych problemów społecznych, Agag powiedział, że sport dąży do równości, a ich obecny format sportowy jest najprawdziwszym odzwierciedleniem tego celu. Przede wszystkim mężczyźni i kobiety powalczą razem w zespołach – to coś, czego nie widzieliśmy wcześniej w sportach motorowych. Obecnie do tej serii zgłosiło się osiem zespołów składających się z jednego mężczyzny i jednej kobiety.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2021. Poznaj pełen rozkład jazdy Rajdowych MŚ

Zespoły i kierowcy

Podobnie jak Formuła E we wczesnych latach, Extreme E przyciągnął wiele znanych nazwisk – mowa tu o szefach zespołów i kierowcach. Dość powiedzieć, że swoje zespoły w serii wystawią aż trzej mistrzowie świata F1 – Lewis Hamilton, Nico Rosberg i Jenson Button (który będzie kierowcą we własnym zespole). W zespole 7-krotnego mistrza świata F1 kierowcą będzie zresztą inna potężna postać w świecie sportów motorowych – Sébastien Loeb, 9-krotny rajdowy mistrz świata. Innym bardzo znanym nazwiskiem jest Carlos Sainz, 2-krotny rajdowy mistrz świata oraz 3-krotny zwycięzca Rajdu Dakar. W serii weźmie udział także m.in. Jamie Chadwick, pierwsza mistrzyni W Series. 

ABT Cupra XE – Claudia Hürtgen, Mattias Ekström

Acciona | Sainz XE Team – Laia Sanz, Carlos Sainz

Andretti United Extreme E – Catie Munnings, Timmy Hansen

Chip Ganassi Racing – Sara Price, Kyle Leduc

Hispano Suiza Xite Energy Team – Christine Giampaoli Zonca, Oliver Bennett

JBXE – Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Jenson Button

Rosberg Xtreme Racing – Molly Taylor, Johann Kristofferson

Veloce Racing – Jamie Chadwick, Stéphane Sarrazin

X44 – Cristina Gutiérrez, Sébastien Loeb

Kalendarz Extreme E 2021

Jak już wspomnieliśmy wyżej, kalendarz na sezon 2021 składa się z pięciu wyścigów w najbardziej ekstremalnych miejscach na świecie. Poznajcie dokładny terminarz wyścigów. Jak powiedział sam Alejandro Agag „Extreme E chcę też wdrożyć działania, nawet niewielkie, aby pokazać, że każda aktywność się liczy i będziemy robić konkretne rzeczy, aby przeciwdziałać zmianom klimatu w każdym z tych miejsc”.

extreme e grenlandia

Jeden z wyścigów odbędzie się na Grenlandii | Fot. Extreme E

Miejsca zostały wybrane w konkretnych celach – i tak np. wyścig na Grenlandii ma zwrócić uwagę na globalne ocieplenie, a ten w Amazonii na wylesianie i pożary lasów. Ostatni wyścig odbędzie się w Patagonii w miejscu określanym jako „granica świata” – to najbardziej wysunięty na południe kraniec świata.

Desert X-Prix: 20–21 marca 2021 r.

Lokalizacja: Sharaan, AlUla, Arabia Saudyjska

I runda rozegra się wokół Al-Ula, miasta w oazie około 150 kilometrów na południowy zachód od Tayma i 400 kilometrów na północny zachód od Medyny. Niedaleko znajduje się również Kanał Sueski, który łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym przez Przesmyk Suez. Al-Ula powstało na miejscu biblijnego miasta Dedan. Niegdyś, gdy było stolicą Królestwa Lihyan, krzyżowały się w nim starożytne szlaki handlowe, a dziś ma wielkie znaczenie dla kultury i historii jako obszar licznych stanowisk archeologicznych.

Na przykład położone ok. 20 km od miasta Mada’in Salih zostało w 2008 roku, jako pierwsze miejsce w Arabii Saudyjskiej w historii, umieszczone na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Niestety globalne ocieplenie przyspiesza erozję 110 monumentalnych grobowców w Mada’in Salih, wykutych w piaskowcu około 2000 lat temu.  Jednocześnie miejsce stawia również najtrudniejsze wyzwania – ekstremalne upały, bardzo niska wilgotność, wiatr i drobny piasek będą wyjątkowym testem dla kierowców i ich maszyn.

Ocean X-Prix: 29–30 maja 2021 r.

Lokalizacja: Lac Rose, Senegal

Następnie zawodnicy udadzą się do brzegów Lac Retba – znanego również jako Lac Rose – w pobliżu stolicy Senegalu, Dakaru. Zawartość soli w jeziorze jest podobna do tej w Morzu Martwym, a swoją niezwykłą barwę zawdzięcza ono produkującym czerwony pigment glonom Dunaliella salina, które żyją w jego wodach. Akwen, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, znajduje się niecały kilometr od Atlantyku, oddzielony od oceanu zaledwie kilkoma rzędami wydm. I ten właśnie pas ziemi z upływem czasu jest coraz cieńszy.

„Linia brzegowa zabiera obecnie od trzech do czterech metrów masy lądowej każdego roku z powodu rosnącego poziomu morza” – mówi Sandra Roslan, odpowiedzialna za projekt w Extreme E w Continental. Dlatego w weekend poprzedzający wyścig Extreme E w Senegalu organizatorzy wspólnie z lokalnymi władzami rozpoczną projekt mający na celu odzyskanie wybrzeża. Oprócz tego, na obszarze odpowiadającym 112 boiskom piłkarskim posadzonych zostanie milion drzew namorzynowych. Samych kierowców czekają natomiast wąskie off-roadowe trasy, obfitujące w wydmy, solne równiny, żwir, skały i pagórki między Lac Rose a wybrzeżem Atlantyku. Podobnie jak we wszystkich lokalizacjach Extreme E, trasy są zaprojektowane tak, aby uwzględniać istniejące przeszkody i warunki – bez konieczności zmieniania naturalnego otoczenia.

Arctic X-Prix: 28–29 sierpnia 2021 r.

Lokalizacja: lodowiec Russell, Kangerlussuaq, Grenlandia

Po pustyni i oceanie kolejne wyzwanie stanowić będzie lód. W ostatni weekend sierpnia seria Extreme E zwróci uwagę na Grenlandię, leżącą na pierwszej linii walki z globalnym kryzysem klimatycznego. Około 70% całkowitych publicznych dostaw energii pozyskiwanych jest tu obecnie ze źródeł odnawialnych, a liczba ta wciąż rośnie. Jednocześnie nigdzie na świecie skutki globalnego ocieplenia nie są bardziej widoczne. Tylko w ostatnim roku Grenlandia straciła 600 miliardów ton lodu.

ZOBACZ TAKŻE
Samochód do 20 tysięcy złotych. Wybraliśmy 10 najciekawszych propozycji

Gospodarzem bitwy o punkty i lokaty na tym etapie wyścigu Extreme E będzie Kangerlussuaq. Osada ta, położona około 50 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, znajduje się u nasady około 163-kilometrowego fiordu o tej samej nazwie. Leży znacznie dalej w głąb lądu niż jakakolwiek inna miejscowość na Grenlandii. Na tor wyścigowy wybrano pod nadzorem naukowców długą mieliznę pokrytą piaskiem, nazywanym mąką skalną, pochodzącym ze złóż lodowcowych.

Rainforest X-Prix: 23–24 października 2021 r.

Lokalizacja: Santarém, Pará, Amazoński las deszczowy w Brazylii

Przedostatni etap w inauguracyjnym sezonie Extreme E odbędzie się w październiku w lasach deszczowych Amazonii w Brazylii. Istnieniu tego obszaru zagraża wiele poważnych czynników, z których nadmierna eksploatacja i wycinka oraz wypalanie gruntów są obecnie jednymi z najbardziej aktualnych i pilnych. Extreme E odbędzie się w Santarém w stanie Pará – w połowie drogi między Manaus na zachodzie i Belém na wschodzie, u zbiegu rzek Tapajós i Amazonki. Miasto powstało w 1661 roku.

Wyścig odbędzie się w regionie, który już doświadczył rozległych wycinek i pożarów. Jednym z celów organizatorów Extreme E jest ponowne obsadzenie lasem deszczowym obszaru odpowiadającego wielkością terenom wykorzystanym na wyścig w każdym kolejnym jego sezonie. Ze sportowego punktu widzenia, w Amazonii zespoły będą się zmagać z najwyższymi temperaturami w sezonie. 

Glacier X-Prix: 11–12 grudnia 2021 r.

Lokalizacja: Ushuaia, Tierra del Fuego, Argentyna

Pierwszy mistrz Extreme E zostanie ogłoszony w grudniu – po zakończeniu finału sezonu w Ushuaia w Argentynie. „Ushuaia” to w lokalnym języku Indian Yáman słowo oznaczające „zatokę u kresu”. Ushuaia, położona nad kanałem Beagle, jest najbardziej wysuniętym na południe miastem nie tylko w Argentynie, ale na całym świecie. Zawodnicy Extreme E będą ścigać się w Parku Narodowym Tierra del Fuego. Jest on położony około 18 kilometrów od Ushuaia, w którym największą atrakcję stanowi lodowiec Martial, zagrożony zmianami klimatycznymi.

„Na podstawie danych zebranych w latach 1960-2006 i za pomocą modelu klimatycznego naukowcy obliczyli, że lodowiec może się całkowicie roztopić na początku XXII wieku” – mówi Roslan. Ta ponura perspektywa zagraża także innym lodowcom. Od ponad 120 lat World Glacier Monitoring Service gromadzi dane na temat zmian w lodowcach na całym świecie. Prace objęły obserwację lodowców referencyjnych w prawie 20 różnych regionach górskich na całym świecie. Obecne tempo topnienia lodowców na świecie jest bezprecedensowe. Jako główną przyczynę eksperci zidentyfikowali globalne ocieplenie spowodowane zmianami klimatycznymi.

5/5 (liczba głosów: 13)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama