Nasze profile w mediach społecznościowych

Inne

Opony całoroczne coraz popularniejsze, ale czy słusznie? Sprawdzamy

W ostatnich latach w Polsce śnieg zimą można spotkać tylko w górach. Niektórzy kierowcy, którzy uczciwie zmieniają opony na zimowe, mają wątpliwości, czy zmarnowali pieniądze i czy następnym razem nie byłoby lepiej wybrać tzw. opon całorocznych. Czym są opony całoroczne? Czy są bezpieczne? Komu się opłacają, a kto powinien ich unikać?

Opublikowano

w dniu

opony całoroczne pirelli zima
Fot. Pirelli

Opony całoroczne sprzedają się coraz lepiej

Prawda jest taka, że ​​popularność opon całorocznych rośnie z roku na rok. Ich sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich sześciu lat. Obecnie, według szacunków firm ubezpieczeniowych i klubów samochodowych na całym świecie, około czternaście milionów samochodów jeździ na oponach całorocznych.

Opony całoroczne nie są rozwiązaniem dla każdego – to jasne. Przed zakupem ogumienia sezonowego albo całorocznego każdy kierowca powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie będzie podróżować. To dobry wybór dla tych kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście, przejeżdżają stosunkowo mało kilometrów. Najlepiej dla takich, którzy mogą zostawić samochód, jeśli pada śnieg albo drogi są oblodzone. Wielu ekspertów podkreśla, że to zdecydowanie lepszy wybór niż jazda na oponach zimowych przez cały rok, na co przecież pozwalają przepisy. 

Jednocześnie jednak nie można traktować opon całorocznych jako rozwiązania uniwersalnego. To kompromis, bowiem w testach porównawczych z oponami letnimi albo zimowymi, opony całoroczne są zawsze w ogonie. To rozwiązanie dla osób, które nie szukają ekstremalnych osiągów i są w stanie pójść na wiele kompromisów. Jednocześnie idąc na kompromisy zyskują finansowo przez brak konieczności sezonowych zmian i zakupu dwóch kompletów opon. 

testy opon pirelli all season

Opony całoroczne oczywiście przechodzą serię testów w różnych warunkach drogowych

Całoroczne ogumienie postrzegane jako oszczędność finansowa

Większość kierowców twierdzi, że użytkowanie opon całorocznych postrzegają głównie właśnie jako oszczędność finansową. Eksperci podkreślają jednak, że opony całoroczne nie służą tak długo jak opony letnie. Kiedy zmierzy się zużycie opon letnich i zimowych, a następnie porówna z całorocznym ogumieniem, okazuje się, że opony całoroczne pokonują zaledwie połowę tego dystansu. 

Opona całoroczna ma tendencję do przegrzewania się i nie trzyma się tak dobrze drogi jak zwykła letnia guma. Zimą trzeba mieć więc na uwadze, że nie nagrzeje się tak szybko. Dodatkowo nie ma tylu rowków i lamelek co opona zimowa, wiec nie odprowadza tak dobrze wody czy błota pośniegowego. 

Dla kogo są więc opony całoroczne? Z pewnością nie można ich polecić osobom, które mieszkają w górskich regionach i często poruszają się w temperaturze poniżej 0 ° C. Zadowoleni z nich będą ludzie, którzy pokonują rocznie nie więcej niż pięć tysięcy kilometrów. Mówimy tu np. o osobach starszych, którzy poruszają się tylko po mieście i to na krótkich dystansach. Nie dość, że nie muszą mieć dwóch kompletów opon, to dodatkowo nie muszą odwiedzać wulkanizacji dwa razy w roku. W wielu przypadkach to znacząca oszczędność pieniędzy w ciągu roku.

W przypadku zakupu opon całorocznych, warto zdecydować się na produkt renomowanej marki. Z oponami niższej klasy może być więcej problemów i kosztów, niż w przypadku zakupu dwóch sezonowych ogumień. I tak np. Pirelli do samochodów z kołami od 15 do 20 cali ma w swojej ofercie Cinturato All Season Plus. Opona korzysta ze specjalnego kierunkowego wzoru bieżnika, który optymalizuje odprowadzanie wody przez dwa szerokie kanały podłużne i rowki boczne, ograniczając tym samym wystąpienie zjawiska aquaplaningu.

Pirelli Cinturato All Season

Pirelli Cinturato All Season

Czy można je stosować w większych samochodach?

Czy opony całoroczne mogą być także stosowane w SUV-ach albo jeszcze większych samochodach? Rozmawiając z pracownikami wulkanizacji, podkreślają oni że oczywiście tak, ale tylko te właściwe. Są bowiem takie opony, których mieszanka bieżnika jest jeszcze przystosowana do dużych samochodów i nie wpływa negatywnie na precyzję jazdy. 

Pirelli dla kierowców crossoverów lub SUV-ów produkuje opony Scorpion Verde All Season SF, a dla użytkowników samochodów dostawczych dostępne są opony Carrier All Season. Cinturato All Season Plus i Scorpion Verde All Season SF są również dostępne z technologią samoczynnego uszczelniania przebić Seal Inside, która pozwala kontynuować jazdę przy przebiciu nie większym niż cztery milimetry. Jest to zasługą zastosowania specjalnej warstwy szczeliwa po wewnętrznej stronie opony, które natychmiast otacza wszelkie ciała obce przebijające oponę i zapobiega w ten sposób utracie ciśnienia.

Opony Scorpion Verde All Season są natomiast dodatkowo opcjonalnie wyposażane w technologię Run Flat. Opony te są specjalnie zaprojektowane, aby utrzymać stabilność samochodu w przypadku przebicia opony, umożliwiając kierowcom bezpieczne przejechanie kolejnych 80 kilometrów z maksymalną prędkością 80 km/h. Działa to dzięki wzmocnieniom wbudowanym w ścianę boczną opony, które są w stanie utrzymać ciężar samochodu, a także przenieść siły na niego działające. Dzieje się tak nawet przy całkowitym braku ciśnienia w oponach.

Pirelli Scorpion Verde All Season

Pirelli Scorpion Verde All Season

Opony całoroczne to kompromis, nie uniwersalny wybór

Wybór jest całkiem prosty. Jeśli na co dzień korzystacie zimą z samochodu, zdecydowanie lepszym wyborem będzie komplet opon zimowych. To tak naprawdę inwestycja w bezpieczeństwo. Zwyczajowo konstrukcja tradycyjnych opon całorocznych kładzie większy nacisk na właściwości wymagane latem. Dlatego np. mają one zdecydowanie słabszą przyczepność w warunkach zimowych niż opony zimowe. Uważa się też, że opony całoroczne nie zastępują w pełni opon letnich nawet w warunkach idealnych dla takiego ogumienia. Opony całoroczne tracą wtedy na długości drogi hamowania.

Opony całoroczne można również stosować w okresie od 1 listopada do 31 marca. Wtedy jednak na zimowych odcinkach autostrad lub dróg górskich wymagana jest głębokość bieżnika co najmniej 4 mm oraz oznaczenie M + S [albo 3PMSF – w zależności od lokalnych przepisów – przyp. red.]. To aspekty, które policjanci mogą sprawdzić podczas kontroli drogowej.

Nie zapominajcie, że zimą opony całoroczne muszą mieć co najmniej cztery milimetry bieżnika, w przeciwnym razie ryzykuje się nie tylko mandatem, ale w razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty ubezpieczenia.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama