Connect with us
Inne

Asystent parkowania to już codzienność. Ale jak on właściwie działa?

Dla niektórych czynność ta jest całkowicie automatyczna i łatwa, dla innych to aktywność, która podnosi tętno. Są też tacy, który unikają jej jak ognia. O czym mowa? Oczywiście o parkowaniu.

Opublikowany

w dniu

asystent parkowania mercedes
Fot. Daimler

Asystent parkowania nie jest już technologią z filmu science fiction

Jeśli czytacie ten tekst, oznacza to że co najmniej od czasu do czasu zasiadacie za kierownicą. Podczas gdy niektóre centra handlowe czy różnego rodzaju parkingi są z nami od 15 albo i 20 lat, w ostatnich latach wzrosła liczba samochodów. Parkowanie może więc nie być tak wygodne, jak kiedyś. Dodajmy do tego wiele miejsc, które zostały stworzony w erze przed SUV-ami. Podobnie wygląda doświadczenie wielu osób, które zbudowały garaż na dwa samochody, a dziś po latach zaparkuje w nich tylko jeden. Samochody są większe i dwa się zmieszczą, ale wysiadanie zdecydowanie nie będzie wygodne, o ile w ogóle możliwe. 

Zwiększają się jednak tylko gabaryty samochodów, ale także zastosowane w nich technologie stale się rozwijają. To, co kilka lat temu było rodem z filmu science fiction, jest teraz powszechną częścią nowych pojazdów. Jedną z takich rzeczy jest automatyczny asystent parkowania. System, który nie uczy parkowania, ale może parkować za kierowcę. Jak to właściwie działa?

Prosta czynność niezwykle skomplikowanej technologii

Dziś asystentowi parkowania udaje się zaparkować zarówno równolegle, jak i prostopadle. Jednak nie jest to system wszechmocny. Nadal jest asystentem, więc nie warto zamykać oczu i otworzyć ich po zaparkowaniu. System wykorzystuje czujniki parkowania wokół całego samochodu, aby móc zaparkować samochód w mierzonej przestrzeni wokół niego. W praktyce działa to tak, że jedziemy ulicą, włączamy asystenta (w przypadku wielu samochodów jedno naciśnięcie sygnalizuje samochodowi, że chcesz zaparkować równolegle, a drugie naciśnięcie, że parkujesz prostopadle) i włączamy kierunkowskaz po stronie, po której chcemy zaparkować.

ZOBACZ TAKŻE
Front Assist - co to jest i czemu służy? Wyjaśniamy

Prowadzisz samochód, a asystent mierzy odległości między zaparkowanymi samochodami. Gdy tylko system wykryje dostatecznie dużą szczelinę, wyda sygnał dźwiękowy, a na wyświetlaczu przed kierownicą pojawi się instrukcja, że ​​należy włączyć wsteczny bieg i rozpocząć manewr.

Samochód w tym momencie przejmuje kontrolę nad kierownicą. W wielu samochodach nadal postępujemy zgodnie z instrukcjami, aby wykonywać niektóre czynności, ale w przypadku niektórych marek asystent zajmie się wszystkim sam (oczywiście w przypadku automatycznej skrzyni biegów). Po prostu siadamy, sprawdzamy lusterka i jeśli asystent jest dla nas za szybki, można go spowolnić hamulcem. W tym momencie niezwykle istotne stają się czujniki parkowania, które znajdują się z boku zderzaków. Obliczają odległość od pobliskich samochodów. Oczywiście jest możliwe, że samochód może nie wjechać w niewielką lukę za pierwszym podejściem. Niektóre samochody poradzą sobie z taką sytuacją same, ale wiele pojazdów nadal będzie trzeba samemu wyprowadzić z takiego miejsca i dopiero ponowić próbę.

Dobra wiadomość jest taka, że ​​niektóre modele mogą w zasadzie zrobić wszystko za kierowcę. W ich przypadku wystarczy, że aktywujemy asystenta, powiemy mu, czego od niego chcemy, a komputer przejmie kontrolę nad całym samochodem. Gdy tylko samochód znajdzie się w miejscu, w którym wystarczy jechać na wprost, a na drodze nie ma przeszkody, asystent odda kierownicę kierowcy.

Asystent parkowania to przyszłość motoryzacji?

Co dzieje się w samochodzie podczas pracy asystenta parkowania? Jak już zaznaczyliśmy, podstawą są czujniki mierzące odległość auta od przeszkody. Działają w oparciu o fale dźwiękowe o wysokiej częstotliwości. Czujniki emitują fale, które odbijają się od pobliskich obiektów i na tej podstawie procesor oblicza wszystko, ocenia to i daje sygnał, że zbliża się przeszkoda. W przypadku większości samochodów jest to klasyczny dźwięk przyspieszający, przechodzący w jednolity dźwięk. Ogłasza, że ​​jesteś już tuż przy przeszkodzie.

ZOBACZ TAKŻE
Jak jeździć automatem? Poradnik dla początkujących

Dzięki współpracy czujników i mocnego procesora samochód dostaje informację o tym, jak mocno powinna obrócić kierownica, aby nie uderzyła w żadną przeszkodę ani w inny samochód. Oczywiście procesor pracuje z wyuczonymi danymi, takimi jak długość rozstawu osi i zwisów, promień skrętu itp. Jak widać, znowu jest to połączenie różnych technologii, które mamy dzisiaj w samochodach. Dawno minęły czasy, kiedy był to bezużyteczny system, polegający na wirtualnej interpretacji obrazu z kamery. Dziś samochody potrafią obliczyć, gdzie zaparkować, a gdzie nie.

Wadą jest to, że nadal jest to stosunkowo powolna sprawa. W momencie, gdy za tobą jedzie kilka samochodów i nie jesteś do końca pewny siebie, może pojawić się nerwowość. A wraz z nią momentalna decyzja o zaparkowaniu gdzie indziej, w spokojniejszych warunkach. Dużo prościej sytuacja wygląda oczywiście np. na parkingu centrum handlowego. Technologia ta jednak cały czas się rozwija. Wraz z pojawieniem się bardziej autonomicznych samochodów na rynku z pewnością pojawi się więcej wysokiej jakości asystentów.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama