Czego szukasz?

Porady

Front Assist – co to jest i czemu służy? Wyjaśniamy

Współczesne samochody są wyposażane w rozmaite systemy bezpieczeństwa. Jednym z najpopularniejszych jest Front Assist. Wyjaśniamy, czym on jest i na czym polega jego działanie.

Front Assist

Bezpieczeństwo samochodu możemy podzielić na czynne, bierne i prewencyjne. Bezpieczeństwo czynne to np. systemy ABS czy ESP a bierne to m.in. układ hamulcowy bądź też strefy kontrolowanego zgniotu. We współczesnych samochodach coraz więcej uwagi przywiązuje się do bezpieczeństwa prewencyjnego. Jednym z jego elementów jest właśnie Front Assist.

Na początek kilka słów wyjaśnienia, co się kryje pod tą nazwą. Otóż Front Assist jest systemem obserwacji otoczenia i aktywnego monitorowania odległości od innych aut. Ma on na celu zapobieganie wjechaniu w tył innego samochodu. Jego najnowsze wersje posiadają również możliwość wykrywania pieszych. Jeśli system wykryje ryzyko zderzenia, najpierw ostrzega kierowcę na kilka sposobów. Najpierw pojawia się sygnał dźwiękowy oraz czerwony komunikat na ekranie komputera pokładowego. Może też samodzielnie zahamować pojazd, aby zapobiec kolizji bądź też zmniejszyć jej ewentualne skutki.

Front Assist – elektroniczny anioł stróż

System Front Assist działa dzięki dwóm głowicom radarowym. Są one montowane zazwyczaj w atrapie chłodnicy lub w przednim zderzaku. Jeden służy do monitorowania bliskiego otoczenia pojazdu a drugi kontroluje większą odległość. Radar wykorzystuje częstotliwości oraz układy, mierzące dokładnie czas pomiędzy nadaniem sygnału a jego odbiorem. Pozwala to na określenie położenia obiektów znajdujących się przed samochodem. Głowice radarów nie są duże – mają one bowiem wielkość przeciętnej książki. 

ZOBACZ TAKŻE
Tempomat - co to jest i jak działa? Wyjaśniamy krok po kroku

Przy jeździe z małą prędkością – od 5 do około 35 km/h system nie emituje żadnych sygnałów, tylko działa automatycznie. Zwiększa on ciśnienie w układzie hamulcowym i w razie braku reakcji kierowcy rozpocznie hamowanie awaryjne.

Front Assist działa do prędkości około 200 km/h.  Jeśli komputer wykryje możliwość zderzenia z innym autem, w pierwszej kolejności zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w układzie oraz zwiększa czułość hydraulicznego wspomagania hamowania awaryjnego. Wszystko po to, aby w razie konieczności hamowania, jego efektywność była jak największa. Po minięciu zagrożenia ciśnienie wraca do normy.

Należy zawsze zachować czujność

Przy wysokich prędkościach najpierw zapala się czerwony komunikat ostrzegawczy, następnie wydawany jest sygnał dźwiękowy a po dalszym braku reakcji ze strony kierowcy system generuje krótkie szarpnięcie hamulcami. Jeśli to nie pomoże, układ rozpocznie awaryjne hamowanie. Front Assist zahamuje również wtedy, gdy uzna, że kierowca wcisnął hamulec w sytuacji awaryjnej zbyt słabo.

ZOBACZ TAKŻE
Czym jest martwy punkt? Wyjaśniamy, na co uważać przy martwym polu

System nie może jednak wyręczać kierowcy i należy cały czas zachować ostrożność. Front Assist może mieć kłopoty z działaniem także podczas obfitych opadów deszczu lub śniegu, gdyż mogą one zasłonić głowice radarów. Niekiedy układ bywa także nadwrażliwy, co może wystraszyć niektórych kierowców. Dzieje się tak np. podczas wykonywania bliskich manewrów w mieście bądź też podczas wyprzedzania.

5/5 (liczba głosów: 6)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama