Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

Nowe Porsche Taycan ustanawia rekord na północnej pętli Nürburgringu

. Porsche ustanawia nowe standardy dla czterodrzwiowych, w pełni elektrycznych samochodów sportowych na północnej pętli toru Nürburgring. Kierowca testowy Lars Kern pokonał legendarny tor, znany jako „zielone piekło”, w ciągu 7 minut i 42 sekund.

Porsche Taycan

Czas okrążenia uzyskano na odcinku o długości 20,6 km, który zazwyczaj służy do przeprowadzania rekordowych przejazdów. W trakcie swojej próby Lars Kern poprowadził przedseryjny egzemplarz Porsche Taycana. Tym samym nowe Porsche Taycan zostało królem słynnego toru w swojej klasie.

Nowe Porsche Taycan – elektryczne, ale wciąż Porsche

Taycan nadaje się również na tory wyścigowe – w przekonujący sposób udowodnił to właśnie tutaj, na najtrudniejszym torze na świecie” – wyjaśnia Kern. „Jestem pod niesłabnącym wrażeniem tego, jak stabilny jest całkowicie elektryczny samochód sportowy na szybkich odcinkach, takich jak Kesselchen, i jak neutralnie przyspiesza podczas wyjeżdżania z ciasnych sekcji takich jak Adenauer Forst.

– Model Taycan doskonale poradził sobie ze sprawdzianem wytrzymałości w ramach Triple Endurance Run. Po pierwsze nasz elektryczny sportowy wóz zademonstrował powtarzalność swoich osiągów w ramach wyczerpującego testu, obejmującego 26 kolejnych prób przyspieszenia od zera do 200 km/h. Następnie bez żadnych problemów w ciągu 24 godzin pokonał 3425 kilometrów na torze Nardò, a teraz dorzuca do tego rekord na północnej pętli Nürburgringu – wymieniał Stefan Weckbach, wiceprezes ds. linii produktowej Taycan.

Na to połączenie osiągów i efektywności zespołu napędowego wpływają liczne czynniki – również przy dużej prędkości. Należą do nich reagujące w ułamku sekundy systemy podwozia, a także wyśmienita aerodynamika – dodał.

Już na wczesnym etapie projektowania inżynierowie ds. rozwoju zaczęli „jeździć” Porsche Taycanem po północnej pętli Nürburgringu na symulatorze. Wszystko po to, aby przetestować i ocenić jego osiągi na wirtualnej wersji toru. Jednym z głównych celów tego procesu było zarządzanie energią elektryczną oraz temperaturą – co stanowi istotny wkład w uzyskanie takiego, a nie innego czasu okrążenia.

Poprzednio: 24-godzinny maraton wytrzymałościowy i seria przyspieszeń

Taycan radzi sobie zarówno na torze wyścigowym, jak i w próbie wytrzymałościowej. W ciągu 24 godzin prototyp elektrycznego Porsche w ramach testu na torze wysokich prędkości w Nardò (Włochy) pokonał dystans 3425 km. Mniej więcej odpowiada to odległości z Nardò do Trondheim w Norwegii. W upalnych warunkach na północy Włoch prędkość samochodu wynosiła od 195 do 215 km/h. Przy temperaturze powietrza sięgającej 42 stopni Celsjusza i temperaturze toru dochodzącej do 54 stopni Celsjusza prototypowe Porsche Taycan udowodniło swoje walory na długim dystansie jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Test zakończył się bez żadnych zakłóceń. Samochód musiał zatrzymywać się jedynie na szybkie ładowanie i zmianę kierowcy.

W lipcu na pasie startowym lotniska przedseryjne Porsche Taycan przyspieszyło od 0 do 200 km/h 26 razy z rzędu. Średnia wartość przyspieszenia z mierzonych prób wynosiła poniżej 10 sekund. Różnica pomiędzy najlepszym a najgorszym wynikiem to 0,8 sekundy.

Nowe Porsche Taycan: pierwszy całkowicie elektryczny samochód sportowy marki Porsche

Imponujące osiągi Porsche Taycan na torze wyścigowym to zasługa całej gamy rozwiązań technicznych:

  • Taycan ma dwa wyjątkowo efektywne silniki elektryczne – przy przedniej i tylnej osi, a zatem dysponuje napędem na wszystkie koła. Napęd na wszystkie koła i systemy kontroli trakcji działają znacznie szybciej niż w przypadku systemów konwencjonalnych. Na przykład jeśli jedno koło ma większy poślizg, jednostki elektryczne regulują go w ułamku sekundy.
  • Zintegrowany układ kontroli podwozia w czterech wymiarach – Porsche 4D-Chassis Control – analizuje i synchronizuje działanie wszystkich systemów podwozia w czasie rzeczywistym. Lista innowacyjnych systemów podwozia obejmuje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej. Zawiera ono elektroniczne sterowanie pracą amortyzatorów PASM (Porsche Active Suspension Management), a także elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport). Jest też Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). „Rekordowy” egzemplarz wyposażono też w skrętną tylną oś i koła z 21-calowymi obręczami.
  • Taycan jest pierwszym seryjnym pojazdem o napięciu systemowym wynoszącym 800 woltów zamiast „normalnych” dla aut elektrycznych 400 woltów. Do korzyści takiego rozwiązania należą wysokie i stale dostępne osiągi.
  • Wśród trybów jazdy nowego Porsche Taycan są specjalne ustawienia pozwalające w pełni wykorzystywać właściwości całkowicie elektrycznego napędu. W trybie Sport Plus samochód niezwykle dynamicznie reaguje na polecenia kierowcy. Strategię chłodzenia i ogrzewania akumulatora skonfigurowano z myślą o maksymalnej wydajności. Klapy wlotów powietrza doprowadzające chłodne powietrze zostają wówczas otwarte. Ponadto tylny spojler wcześniej przyjmuje wydłużoną pozycję w celu minimalizacji unoszenia. Zestrojenie podwozia zoptymalizowano pod kątem jak najlepszych osiągów na torze; prześwit osiąga swoje najniższe położenie.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama