Przenieśmy się na chwilę do 2019 roku, kiedy to Andy Wallace ustanowił rekord prędkości wynoszący dokładnie 490, 484 km/h za kierownicą Bugatti Chirona Super Sport 300+. Wkrótce potem pojawiła się ograniczona do zaledwie 30 egzemplarzy wersja produkcyjna, aby uczcić ten wyczyn… A w zasadzie to oddalić oskarżenia o ustanowienie rekordu prędkości nieseryjnym samochodem. Teraz poznaliśmy jeszcze bardziej ekskluzywny wariant o nazwie Bugatti Chiron Super Sport, którego produkcję ograniczono do raptem 9 egzemplarzy. Samochód nastawiono bardziej na komfort i przypomina w większym stopniu typowego Grand Tourera niż Super Sport 300+.
Bugatti Chiron Super Sport – ściśle limitowany i niesamowicie szybki
Podczas, gdy Super Sport 300+ powstał na bazie samochodu testowego, którym jeżdżono na torze testowym Grupy Volkswagena Ehra-Lessien w Niemczech, nowy Super Sport ma inne usposobienie. Bazuje on jednak w dużej mierze na Chironie Longtail. Stąd też wydłużone aż o 25 cm nadwozie, co zapewnia optymalny przepływ powietrza przy wyższych prędkościach. Ułożone pionowo cztery końcówki układu wydechowego zapewniają jeszcze głębsze i bogatsze doznania akustyczne, płynące z 8-litrowej jednostki W16 z poczwórnym doładowaniem. Rozwija ona zawrotną moc 1600 KM oraz 1600 Nm momentu obrotowego. Wiele części, w tym końcówki wydechu, wydrukowano w drukarce 3D.
W porównaniu do Super Sport 300+, Bugatti Chiron Super Sport posiada przeprojektowane aluminiowe felgi z pięcioma ramionami w kształcie litery Y oraz opcjonalnym diamentowym wykończeniem. Alternatywnie klienci mogą zdecydować się na magnezowe felgi, znane z Chirona Pur Sport – w ich przypadku Super Sport jest o 23 kg lżejszy od standardowego Chirona. Na felgi nałożono jedyne dostępne na rynku opony, które są w stanie wytrzymać prędkość do 500 km/h (311 mph). To specjalnie zaprojektowane opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Są one prześwietlane w celu weryfikacji, czy nie mają choćby najmniejszych nierówności. Opony te mają też wzmocnioną strukturę, aby poradzić sobie z ogromnymi siłami.
Ma być komfortowe nawet przy najwyższych prędkościach
Bugatti Chiron Super Sport przyspiesza od 0 do 200 km/h w zaledwie 5,8 sekundy, a do 300 km/h w 12,1 s. Od 0 do 400 km/h jest o 7% szybszy niż standardowy Chiron. Zmodyfikowano też siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnię, której siódmy bieg wydłużono o 3,6%. Co ciekawe, jest on wrzucany dopiero przy 403 km/h (250 mph). Podobnie jak standardowy wariant, Chiron Super Sport ma prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 440 km/h. Bugatti twierdzi jednak, że samochód jest wówczas nadal „bez wysiłku i bezpieczny w obsłudze”.
Bugatti określa Chirona Super Sport jako najlepszego Grand Tourera, oferującego komfort i luksus nawet przy rekordowych prędkościach. Produkcja rozpocznie się już wkrótce, zaś dostawy do klientów rozpoczną się na początku 2022 roku. O cenie co prawda nie powinno się wspominać w tej klasie, jednak z dziennikarskiego obowiązku musimy to zrobić. Otóż Chiron Super Sport kosztuje 3,2 miliona euro (3,9 mln $).