Historia Superba sięga jeszcze czasów przedwojennych, kiedy to był on samochodem luksusowym. Musiało minąć kilkadziesiąt lat i Superb powrócił jako wyrośnięty model klasy średniej w 2001 roku. Teraz jesteśmy świadkami debiutu IV i najprawdopodobniej ostatniego wcielenia spalinowego Superba. Nowa Skoda Superb przynosi sporo zmian i nowości, a przede wszystkim jest jeszcze ciekawsza od poprzednika.
Superb był, jest i raczej będzie liderem klasy średniej
Skoda Superb nadal jest ponadprzeciętnie przestronnym i funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Klasa średnia się kurczy, ale Czesi na szczęście nie rezygnują z niej. Dodajmy, że w ostatnich latach ubyło Skodzie kilku istotnych rywali jak Opel Insignia, Ford Mondeo czy Renault Talisman. Superb bazuje na nowym Passacie B9 Variant, jednak w odróżnieniu do niego będzie dostępny zarówno jako kombi jak i liftback.
Jeszcze więcej przestrzeni od poprzednika
Samochód obrał ewolucyjny design względem poprzednika. Jednocześnie nieco urósł. Liftback mierzy 4912 mm długości, a kombi 4902 mm, a więc o odpowiednio 43 i 40 mm więcej od poprzednika. Co ciekawe, nadwozie Superba jest o 15 mm węższe i liczy 1849 mm szerokości. Jednocześnie Superb jest wyższy o 12 mm od poprzednika (kombi o 5 mm) i mierzy 1481 mm (kombi 1482 mm) wysokości. Rozstaw osi pozostał bez zmian i wciąż wynosi przyzwoite 2841 mm.
Nowa Skoda Superb poszła drogą ewolucji, ale ma lepszą aerodynamikę
Choć stylistyka jest ewolucją poprzednika, widać nawiązania do najnowszych modeli, w tym Enyaqa czy Octavii, a przede wszystkim do pokazanego parę tygodni temu nowego Kodiaqa. Najbardziej widać to po reflektorach (przednie inspirowane Enyaqiem, zaś tylne Octavią). Jednocześnie po proporcjach nadwozia od razu widać, że to flagowy Superb. Mamy oczywiście również typowy dla Skody duży grill.
Znacznie poprawiono aerodynamikę – w liftbacku współczynnik cd jest niższy o 10% i wynosi 0,23, a w kombi o 15% i liczy on 0,25. Elektrycznie sterowana aktywna przesłona znajdująca się za centralnym przednim wlotem powietrza steruje przepływem powietrza niezbędnym do chłodzenia silnika. Kolejną aktywną, automatycznie sterowaną funkcją jest układ chłodzenia przednich hamulców wykorzystujący przepływ powietrza dostarczany przez wentylator chłodnicy. Zoptymalizowane deflektory przed przednimi kołami i ulepszone osłony podwozia poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.
Wzrost gabarytów zaowocował też pojemniejszym bagażnikiem. Liczy on teraz 645 litrów w przypadku liftbacka (więcej o 20 l) oraz od 690 (więcej o 30 litrów) do 1920 l w kombi.
Kabina zupełnie nowa i bardziej luksusowa
Kabina jest za to całkowicie nowa. Centrum dowodzenia stanowi wolnostojący dotykowy ekran systemu multimedialnego, który w zależności od wersji ma 10 lub 12,9 cala przekątnej. W standardzie dostaniemy 10,25-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów, zaś opcją będzie po raz pierwszy w tym modelu wyświetlacz head-up z danymi ukazywanymi na szybie. Ze spraw ergonomicznych dźwignię automatycznej przekładni (od teraz standard w każdym Superbie) przeniesiono na kolumnę kierownicy. Na liście wyposażenia opcjonalnego znajdziemy natomiast tzw. Phone Box, czyli ładowarkę indukcyjną o mocy 15 W z funkcją aktywnego chłodzenia.
Kilka słów o Smart Dials – inteligentne pokrętła klimatyzacji
Ciekawostkę stanowią tzw. inteligentne pokrętła klimatyzacji, które wyposażono w 32-milimetrowe wyświetlacze. Tzw. Skoda Smart Dials to wielofunkcyjne pokrętła, które można obsługiwać poprzez naciskanie i obracanie. Jest to coś na wzór rozwiązania, jakie znamy z Jaguara i Land Rovera. Elementy sterujące umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji pojazdu i są wyposażone w wykończenie Unique Dark Chrome. Dwa zewnętrzne inteligentne pokrętła dla kierowcy i pasażera z przodu regulują temperaturę wnętrza, ogrzewanie i wentylację foteli. Bieżąca funkcja każdego inteligentnego pokrętła jest pokazywana na wyświetlaczu i można ją zmienić, naciskając je.
Kierowcy mogą dostosować centralne pokrętło Smart Dial do sterowania maksymalnie czterema z następujących funkcji: głośnością systemu informacyjno-rozrywkowego, prędkością wentylatora, kierunkiem nawiewu, inteligentną klimatyzacją, trybami jazdy i powiększaniem mapy. Konfigurowanie centralnego Smart Dial odbywa się poprzez odpowiednie menu systemu informacyjno-rozrywkowego, a długie naciśnięcie służy do przełączania pomiędzy funkcjami.
Nowa Skoda Superb i jej innowacje
Cztery dodatkowe przyciski sprzętowe umieszczone pomiędzy pokrętłami zapewniają bezpośredni dostęp do funkcji wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i automatycznej klimatyzacji. Menu klimatyzacji to kolejna nowa funkcja, która zostanie dodana w najbliższej przyszłości. Zapewnia szybki dostęp do wszystkich funkcji ogrzewania siedzeń, kierownicy, szyby przedniej i tylnej za pomocą jednego przycisku ogrzewania. Szczegółowej konfiguracji dokonuje się w menu Klimatyzacja systemu informacyjno-rozrywkowego.
Czesi stawiają na większe możliwości personalizacji
Superb przyjmuje nową formułę personalizacji Skody, oferując klientom łącznie siedem opcji projektowych. Charakteryzują się one starannie dobranymi kolorami i materiałami w stylu nowoczesnych wnętrz. Wersja Studio Design Selection z czarnymi i szarymi tkaninami jest dostępna w podstawowym poziomie wyposażenia Essence. Poziom wyposażenia Selection oferuje możliwość wyboru spośród czterech opcji Design Selections. Ponadto klienci Skody mogą wybierać spośród aż 13 tematycznych pakietów opcji i 15 opcji indywidualnych.
Wszystkie materiały w kabinie nowego Superba – łącznie z podsufitką – wykonane są w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Skóra w kolorze koniaku w modelach Suite i L&K Suite Design Selections jest garbowana przy użyciu ścieków pochodzących z przetwarzania oliwek. Charakterystyczny dla Škody parasol i skrobaczka do lodu również są wykonane z materiałów zrównoważonych.
Nowocześnie, luksusowo i stylowo, do tego ecofriendly
Wszystkie chromowane elementy we wnętrzu wymieniono na nowe listwy ozdobne Unique Dark Chrome. Dwuramienna wielofunkcyjna kierownica nosi nowe logo Škody, a wszystkie modele Design Selections są wyposażone w błyszczące czarne żaluzje na desce rozdzielczej. Komfort kierowcy dodatkowo zwiększa nakolannik z boku konsoli środkowej w stylu odpowiedniej opcji Design Selection.
Superb IV oferuje trzy różne konfiguracje przednich siedzeń. Fotele Studio Design Selection są wyposażone w tapicerkę materiałową i mają ręczną regulację wysokości i długości. Wersje Design Selections Loft z tapicerką materiałową i Lounge z perforowaną Suedią oferują ręcznie regulowaną długość poduszek, elektrycznie regulowany kąt oparcia, 4-kierunkową regulację podparcia lędźwiowego oraz funkcję masażu z trzema poduszkami powietrznymi.
Skoda Superb – wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa
Wersje Suite wyposażono w podgrzewane i wentylowane fotele Ergo z tapicerką z perforowanej skóry/skóry sztucznej i funkcją pamięci ustawień dla obu przednich siedzeń, w tym funkcją Smart Comfort Entry. Ich udoskonalona funkcja masażu wykorzystuje dziesięć sterowanych pneumatycznie poduszek powietrznych. W Superbie znajdziemy aż 28 rozwiązań z zakresu Simply Clever.
Do najważniejszych elementów wyposażenia należą Crew Protect Assist, Emergency Assist, Turn Assist oraz Crossroad Assist. Mówiąc prościej pierwszy z systemów odpowiada za ochronę pasażerów podczas hamowania awaryjnego, drugi odpowiada za ograniczenie skutków wypadku, gdy kierowca straci panowanie nad autem, trzeci pozwala uniknąć kolizji w warunkach miejskich, a ostatni na skrzyżowaniach poprzecznych o ograniczonej widoczności. Oprócz tego możemy liczyć na bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i liczne mobilne usługi w ramach Skoda Connect.
Pod maską nowa hybryda o zasięgu na prądzie aż 100 km
Największą nowością w gamie Superba jest nowa generacja napędu hybrydowego plug-in. Bazuje on na 1.5-litrowej jednostce TSI i silniku elektrycznym. Łącznie oferuje 204 KM. Moc trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG. Baterie mają 25,7 kWh pojemności i zapewniają do 100 km zasięgu na jednym ładowaniu. Nowa hybryda oferuje moc ładowania do 50 kW (ładowanie od 10 do 80% w 25 minut) lub 11 kW w przypadku wallboxa, co pozwala naładować akumulator w 2,5 godziny do pełna. Superb PHEV występuje tylko jako kombi.
Klasyka, czyli diesel i mocna benzyna
Oprócz tego w gamie znajdziemy jednostkę benzynową z układem mhev 1.5 eTSI o mocy 150 KM, a także 2-litrowego benzyniaka oferującego 204 oraz 265 KM. Oprócz tego możemy liczyć na 2-litrowego diesla o mocach 150 oraz 193 KM. Topowa jednostka benzynowa i wysokoprężna ma napęd 4×4, pozostałe na przód. Wszystkie wspomniane warianty korzystają z 7-stopniowej przekładni DSG.
W gamie Superba nie zabraknie oczywiście topowej wersji Laurin&Klement. Otrzyma ona m.in. ulepszone adaptacyjne zawieszenie, wydajniejsze o 40% reflektory Matrix LED, ulepszone zawieszenie adaptacyjne DCC, skórzane fotele z masażem czy 14-głośnikowy system audio Canton.
Nowa Skoda Superb na rynku już na początku 2024 roku
Nowa Skoda Superb trafi na rynek już w pierwszym kwartale 2024 roku. Póki co nie znamy cen czeskiego flagowca. Wiadomo jednak, że produkcją Superba zajmie się ta sama fabryka w Bratysławie na Słowacji, która produkuje nowego Passata B9 Variant.