Czego szukasz?

Samochody

5 ciekawostek o Renault. Francuski Volkswagen, lecz bardziej finezyjny

Francuska marka istnieje od 1899 roku, co czyni ją jedną z najstarszych firm samochodowych. Założyli ją trzej bracia – Louis, Marcel oraz Fernand. Od początku istnienia przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją samochodów.

Renault Megane RS / 5 ciekawostek o Renault

Francuska marka istnieje od 1899 roku, co czyni ją jedną z najstarszych firm samochodowych. Założyli ją trzej bracia – Louis, Marcel oraz Fernand. Od początku istnienia przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją samochodów. Początkowo korzystano z silników innych producentów. Pierwszą własną jednostkę skonstruowano w 1902 r. Miała ona 3,75 l pojemności i rozwijała 25 KM. Renault zasłynęło podczas I wojny światowej, kiedy to, dzięki przewiezieniu francuskimi autami dodatkowych żołnierzy, udało się zatrzymać napór wojsk niemieckich. Było to pierwsze w historii szerokie wykorzystanie samochodów do przewiezienia sił zbrojnych. Oto 5 ciekawostek o Renault.

5 ciekawostek o Renault – marka z tradycjami

Obecnie marka ta jest liderem pod względem globalnej sprzedaży aut, wyprzedzając takich gigantów, jak Toyota czy Volkswagen. Prezesem Renault jest Carlos Ghosn. Koncern zatrudnia aż 130 000 pracowników na całym świecie. W rodzimej Francji realizuje jednak tylko ok. 20 % produkcji. W skład firmy wchodzą też takie marki jak Dacia, Samsung, Alpine oraz Moskwicz. Ponadto Renault posiada ponad 43 % udziałów w Nissanie, 50 % w rosyjskiej Ładzie oraz szczątkowe udziały w Volvo oraz w Daimlerze.

Renault 4

Renault 4

Wśród najbardziej znanych modeli marki jest z pewnością mały hatchback  5. Produkowano je w latach 1972-1996. Następcą zostało Clio. Renault 5 uchodzi obecnie za kultowe. Auto było przestronne oraz opływowe. Ciekawym akcentem był charakterystyczny ścięty tył nadwozia. Samochód zdobył sławę dzięki wyjątkowo mocnej jak na tamte czasy wersji Turbo, wytwarzanej w latach 1980-84.

Korzystała ona z 1,4-litrowego silnika z turbosprężarką, rozwijającego aż 160 KM i 220 Nm. Co ciekawe, jednostkę zamontowano centralnie. W przeciwieństwie do cywilnych odmian 5, w wersji Turbo napęd był przenoszony na tylną oś. Duża moc w połączeniu z niską masą na poziomie niecałych 1000 kg, a także dobre wyważenie pojazdu, zaowocowały świetnymi osiągami. Od 0 do 100 km/h Renault 5 przyspieszało w zaledwie 6,6 s i rozpędzało się do aż 209 km/h. Takie wartości w aucie miejskim robią nawet dziś wrażenie, a co dopiero ponad 35 lat temu! Samochód szybko zaczął odnosić sukcesy w rajdach.

Renault 5 Turbo / 5 ciekawostek o Renault

Renault 5 Turbo

Producent najlepszych hot hatchy

Na następcę 5 Turbo Renault kazało czekać aż 17 lat, kiedy to w 2001 r. pojawiło się Clio V6. Także i w jego przypadku zdecydowano się na centralne umieszczenie jednostki i zastosowanie napędu na tylne koła. Pojazd również był fenomenem, ponieważ żadne inne auto miejskie nie korzystało dotąd z tak dużego silnika i to na dodatek o sześciu cylindrach. Miał on 2,9 l pojemności i początkowo miał 230 KM, a po liftingu z 2003 r. 255 KM. W obu odmianach moment obrotowy wynosił okrągłe 300 Nm. W odróżnieniu do protoplasty, Clio V6 nie miało turbosprężarki i ważyło o ponad 400 kg więcej. Na szczęście osiągi nie pozostawiały złudzeń, co do przeznaczenia pojazdu. W słabszej wersji pierwsza setka pojawiała się po 6,4 s, a w mocniejszej już po 5,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła odpowiednio 235 i 250 km/h. Produkcję Clio V6 zakończono w 2005 r.

 
renault clio v6

Renault Clio V6

Mówiąc o najciekawszych modelach francuskiej marki, trzeba wspomnieć także o Clio RS III generacji oraz o oryginalnie stylizowanym Avantime. Pierwsze z aut wyróżniał 2-litrowy, wolnossący silnik o mocy niemal 200 KM. Drugi z pojazdów wyglądał z kolei jak koncept żywcem przeniesiony na drogi. Technicznie bazował na vanie Espace III generacji. Najbardziej nietypowa była sama formuła pojazdu. Avantime bowiem uchodził za pierwszego vana coupe. Do konstrukcji drzwi użyli dwóch zawiasów na skrzydło, przez co są one bardzo ciężkie i skomplikowane. Poza tym mają duże rozmiary, przez co sprawiają trudności podczas wysiadania i otwierają się w charakterystyczny, „łamany” sposób. Design nadwozia jest futurystyczny i pełen ostrych linii. Znajduje to też odzwierciedlenie w kabinie. Avantime’a produkowano w latach 2001-2003.

Renault Avantime / 5 ciekawostek o Renault

Renault Avantime

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama