Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Uterenowione kombi – alternatywa dla SUV-a. 10 najciekawszych modeli

Uterenowione kombi od lat stanowią alternatywę dla wszelkiej maści SUV-ów i crossoverów. Przygotowaliśmy zestawienie 10 najciekawszych naszym zdaniem tego typu samochodów dostępnych jako nowe w polskich salonach.

uterenowione kombi
Fot. Mercedes & Audi & Volkswagen & Volvo

Szlaki przetarło Subaru wraz z pierwszym Outbackiem z 1995 roku, który niejako stworzył segment uterenowionych kombi. Od tamtej pory aż do dzisiaj jest ono jednym z najważniejszych modeli japońskiej marki i doczekało się aż sześciu generacji. Kolejne było Volvo z modelem XC70 w 1997 roku. Pierwszym niemieckim kombi w stylu SUV-a było natomiast Audi A6 II generacji w wersji Allroad. Potem już było coraz więcej takich pojazdów, choć uterenowione kombi wciąż uchodzą za rynkową niszę. Mimo to stanowią one ciekawą alternatywę dla wszechobecnych SUV-ów i crossoverów. Wybraliśmy najciekawsze uterenowione kombi dostępne w salonach w Polsce.

Subaru Outback

Japońskie kombi od lat wyznacza standardy w segmencie w kwestii właściwości terenowych. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej, VI generacji, która zadebiutowała w 2019 roku, jednak do Polski trafiło dopiero dwa lata później. Outback jest dużym autem, gdyż mierzy ono 4,87 m długości (0 5 cm więcej od poprzednika), blisko 1,88 m szerokości (o 35 mm więcej) oraz 1,67 m wysokości, przy rozstawie osi na poziomie niecałych 2,75 m. Mimo to z przodu nie znajdziemy ani kamery ani czujników cofania – trzeba więc uważać przy parkowaniu przodem na dużą maskę. Wyróżnikiem Subaru Outback na tle konkurencji jest większy niż nawet u wielu SUV-ów prześwit, wynoszący 213 mm oraz stały napęd 4×4. Jednocześnie na asfalcie Outback zapewnia wysoki komfort jazdy.

Subaru Outback Cross

Auto oferuje sporo miejsca w obu rzędach siedzeń, zarówno na nogi, jak i na szerokość oraz na głowę. Siedzi się wygodnie z przodu, jak i z tyłu, zaś estetycznie wykończony bagażnik oferuje 561 l, zaś po złożeniu oparć tylnych siedzeń jego pojemność rośnie do 1822 litrów. Pod maską pracuje 2.5-litrowa, wolnossąca jednostka typu bokser (czterocylindrowa), oferująca 169 KM oraz 252 Nm. Silnik współpracuje z przekładnią CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 s, zaś prędkość maksymalna to 193 km/h. Realne średnie spalanie to 9,5 l/100 km.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Subaru Outback Cross 2.5i - kombi z naciskiem na uterenowione

Subaru Outback występuje w 4 wersjach wyposażenia – bazowej Trend, pośredniej Active, terenowej Cross oraz topowej Platinum. Bazowy Outback Trend startuje z poziomu 43 900 euro, co według aktualnego kursu daje sporą kwotę rzędu 203 538 zł. Odmiana Active wymaga wydania już 46 900 euro (217 447 zł). Tyle samo kosztuje wariant Cross. Flagowy Outback Platinum oznacza wydatek 49 900 euro (231 356 zł). Plus za 3 lata gwarancji.

Uterenowione kombi – Ford Focus Active

Uterenowiona odmiana kompaktowego Forda występuje zarówno jako hatchback jak i kombi. Oferuje ona nie tylko zmiany stylistyczne, ale również daleko idące zmiany techniczne i wyposażeniowe. Pod względem technicznym największe znaczenie ma podniesione o 30 mm z przodu i 34 mm z tyłu zawieszenie. Większy prześwit to nie tylko odrobinę lepsze właściwości jezdne w terenie, ale również większa pewność w mieście podczas parkowania przy wysokich krawężnikach lub kluczenia krętymi i nie zawsze równymi drogami bocznymi czy też osiedlowymi. W parze z tym idą także większe koła oraz opony z większym profilem. Standardowo dostajemy 17-calowe felgi. Samochód wyróżnia się także dodatkowymi nakładkami na progi, nadkola i zderzaki. Napędu AWD jednak nie uświadczymy (tylko przód).

Ford Focus Active Kombi 2019 diesel - 1

Ford Focus Active X w odmianie hatchback z 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM kosztuje 109 600 zł i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 s. Poliftingowy Focus Active Turnier trafi do sprzedaży w Polsce w ciągu najbliższych miesięcy – wtedy też poznamy szczegóły i ceny modelu.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus (Active) Kombi 2.0 EcoBlue 150 KM 8AT - rodzina w terenowym anturażu

Skoda Superb Scout

Wariant Scout jest oferowany od 2019 roku i wyróżnia się dodatkowymi nakładkami na progach, nadkolach, drzwiach i zderzakach oraz podniesionym o 15 mm prześwitem (175 mm). Cała reszta to dobrze znany od 2015 roku Superb III generacji w kombi… Czyli niezwykle przestronne i pakowne auto rodzinne z bagażnikiem o pojemności 650 l i nadwoziem mierzącym 4862 mm długości.

tył Skoda Superb Scout

Superb Scout występuje z dwoma silnikami do wyboru, oba standardowo z napędem 4×4 (realizowanym przez sprzęgło wielopłytkowe Haldex) oraz przekładnią dwusprzęgłową DSG. Mowa tu o 2-litrowym dieslu o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm oraz 2-litrowym benzyniaku oferującym 280 KM i 400 Nm. Pierwszy kosztuje od 185 900 zł, zaś drugi od 187 950 zł. Benzyniak oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy, zaś diesel w 7,3 s. W pierwszym przypadku prędkość maksymalna to 250 km/h, zaś w drugim 229 km/h.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Superb Combi Scout 2.0 TSI 272 KM 4x4 - daily kombi?

Uterenowione kombi – Toyota Corolla Trek

Corolla TS Kombi TREK to odpowiedź na rosnące zainteresowanie samochodami kompaktowymi o wyglądzie crossoverów. Odmiana ta występuje z napędami hybrydowymi 1.8 oraz 2.0. Auto ma o 20 mm wyższe zawieszenie, osłony podwozia z przodu i z tyłu i 17-calowe felgi aluminiowe z przeszlifowaniem. Pakiet obejmuje także przyciemniane tylne szyby, światła przeciwmgielne i przednie światła LED. We wnętrzu wersja TREK otrzymuje 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, dedykowane dwukolorowe obicia foteli oraz drewniane elementy dekoracyjne. Powstanie modelu stanowiło impuls do nawiązania współpracy między Toyotą a firmą Trek Bicycle. Wariant TREK dołączył do gamy Corolli w 2019 roku.

Toyota Corolla TREK

Corolla TS Kombi TREK ze 122-konnym napędem hybrydowym kosztuje od 128 900 zł. Mocniejsza odmiana 2.0 o mocy 184 KM to już wydatek rzędu 137 900 zł. Niezależnie od wybranej wersji napędu trafia on wyłącznie na przednią oś. Słabsza odmiana oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,1 s, zaś mocniejsza w 8,1 s. Samochód mierzy 4670 mm długości, zaś bagażnik liczy aż 581 l.

Volkswagen Passat Alltrack

Skoda ma Scouta, zaś Volkswagen Alltracka. Odpowiednik Superba Scouta w wydaniu Volkswagena wyróżnia się dodatkowymi nakładkami na progi i nadkola, napędem 4×4 realizowanym za pomocą układu Haldex oraz większym o 27,5 mm prześwitem względem standardowego Passata Variant (w Alltracku wynosi on 174 mm. Jednocześnie wciąż mamy do czynienia z funkcjonalnym i praktycznym kombi. Passat Alltrack mierzy 4,78 m długości, zaś jego rozstaw osi liczy 2788 mm. Samochód oferuje spory bagażnik mieszczący od 639 (w zwykłym Variancie 650 l) do nawet 1769 l oraz ładowność na poziomie 670 kg. Imponuje też siła uciągu niemieckiego kombi wynosząca 2200 kg.

Volkswagen Passat Alltrack

Podobnie jak Superb Scout, Volkswagen Passat Alltrack występuje wyłącznie z topowymi jednostkami spalinowymi. 2-litrowy turbodoładowany benzyniak rozwija 280 KM oraz 400 Nm i oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s i prędkość maksymalną na poziomie 250 km/h. Oprócz niego jest też 200-konny turbodiesel o pojemności 2 litrów, oferujący również 400 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 s i prędkość maksymalną 228 km/h. Obie jednostki współpracują z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Benzynowy Passat Alltrack kosztuje od 201 490 zł, zaś odmiana z dieslem od 190 490 zł.

Mercedes E All-Terrain

Od paru lat (dokładnie od 2017 roku) przygodę z uterenowionymi kombi rozpoczął także Mercedes. Mercedes E All-Terrain to prawe normalna klasa E kombi, tyle że z napędem na obie osie. W standardzie mamy zawieszenie pneumatyczne, a po wybraniu opcji „terenowej”, elektronika zmienia nastawy ESP i zwiększa i tak już wysoki prześwit auta o ok. 20 mm. Opcję terenową można uruchomić w każdej chwili do prędkości ok. 35 km/h. Oprócz tego mamy oczywiście typowe wyróżniki uterenowionych kombi, a więc plastikowe nakładki na nadkola, progi i zderzaki oraz większe koła. Jednocześnie jest to bardzo praktyczny samochód z bagażnikiem mieszczącym aż 640 l w standardowym ustawieniu. 

Mercedes klasy E All-Terrain

Bazowy Mercedes klasy E All-Terrain kosztuje od 272 400 zł (drożej o 32 600 zł względem zwykłego kombi) za odmianę E 200 z 2-litrowym turbodoładowanym benzyniakiem o mocy 197 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s. Mocniejszy wariant benzynowy 450 ma już 3-litrową jednostkę R6 rozwijającą 367 KM oraz 500 Nm. Zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s i kosztuje od 363 500 zł.

W ofercie są też dwa turbodiesle. Słabszy o pojemności 2 litrów (E 220 d) oferuje 200 KM oraz 440 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 s. Mocniejszy (E 400 d) to już 2.9-litrowe R6 biturbo o mocy 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Wyceniono je na 367 500 zł. Każdy Mercedes klasy E All-Terrain posiada 9-biegową skrzynię automatyczną oraz napę 4×4 4MATIC.

Audi A6 Allroad

Odpowiednikiem klasy E All-Terrain i jednocześnie prawdziwym weteranem rynku uterenowionych kombi jest Audi A6 Allroad. W przypadku Allroada również mamy do czynienia z wyższym prześwitem, dodatkowymi nakładkami na progi, nadkola i zderzaki oraz seryjnym napędem 4×4 quattro.  Jednocześnie wciąż mamy do czynienia z pakownym kombi z bagażnikiem mieszczącym od 565 do 1680 l. Podobnie jak rywal z gwiazdą na masce, standardowo każdy Allroad ma na pokładzie regulowane pneumatyczne zawieszenie i napęd na obie osie. W najwyższym położeniu (tryb Lift) pneumatyka podnosi auto na 18,5 cm, co oznacza, że do podłoża mamy w sumie niewiele bliżej niż w Q5 czy Q7. Najniższe położenie (tryb Dynamic) oznacza prześwit na poziomie 12,5 cm. Napęd quattro bazuje na układzie Torsen ze sterowanym elektronicznie centralnym mechanizmem różnicowym. 

Audi A6 Allroad

Bazowym napędem Allroada jest 2-litrowy turbodiesel o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm (40 TDI). Współpracuje on z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią S-Tronic i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Kolejny diesel (45 TDI) to już 3-litrowe V6 o mocy 245 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. W jego przypadku sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,6 s. On także współpracuje ze skrzynią S-Tronic.

Uterenowione kombi bardziej uniwersalne niż SUV-y

Pozostałe warianty wyposażono już w hydrokinetyczną przekładnię Tiptronic z 8 biegami. Są to 3-litrowy diesel biturbo o mocy 286 KM (50 TDI) i maksymalnym momencie obrotowym 620 Nm oraz jego mocniejszy wariant (55 TDI) oferujący 344 KM oraz 700 Nm. Pierwszy z nich przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s, zaś drugi w 5,2 s. W ofercie jest też 340-konny benzyniak 3.0 V6 biturbo (55 TFSI), generujący 500 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s. 

Bazowe Audi A6 Allroad 40 TDI kosztuje od 274 300 zł. Odmiana 45 TDI to koszt rzędu 312 700 zł, 50 TDI 358 900 zł, zaś 55 TDI 382 300 zł. Benzyniak 55 TFSI kosztuje natomiast od 365 400 zł.

Mercedes C All-Terrain 

W 2021 roku do klasy E All-Terrain dołączyła mniejsza klasa C All-Terrain. Za sprawą zwiększenia prześwitu względem konwencjonalnej Klasy C Kombi o około 40 mm, a także seryjnego napędu na cztery koła 4MATIC, dwóch trybów jazdy offroadowej oraz większych kół nowa Klasa C All-Terrain z łatwością radzi sobie w lekkim terenie. „Terenowy” design obejmuje charakterystyczną osłonę chłodnicy, specjalne zderzaki z dolnymi osłonami oraz matowe, ciemnoszare nakładki nadkoli. Jednocześnie mierząca 4,75 m długości klasa C jest znacznie zgrabniejsza od blisko 5-metrowego Mercedesa klasy E (4,93 m długości). Bagażnik pomieści od 490 do 1510 l. W  porównaniu do konwencjonalnej Klasy C Kombi wersja All-Terrain ma nieco większe wymiary. Jest o 4 mm dłuższa – mierzy 4755 mm. Dzięki nakładkom nadkoli szerokość wzrosła o 21 mm, do 1841 mm. 

Mercedes klasy C All-Terrain

Mercedes klasy C All-Terrain występuje z dwoma silnikami do wyboru. Pierwszym jest 1.5-litrowy turbodoładowany benzyniak (R4) o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Oferuje ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 s i prędkość maksymalną 240 km/h. Drugą opcją jest 2-litrowy turbodiesel o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 440 Nm. Oferuje on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 s i prędkość maksymalną na poziomie 231 km/h. W obu przypadkach moc trafia na obie osie za pośrednictwem 9-biegowej skrzyni automatycznej. Wariant C 200 kosztuje od 220 200 zł (o 15 900 zł drożej względem zwykłego C 200 kombi 4MATIC), zaś odmiana 220d to koszt 233 300 zł.

Uterenowione kombi – Volvo V90 Cross Country

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Volvo ma długą tradycję w tworzeniu uterenowionych kombi. Volvo V90 Cross Country to najbardziej wszechstronna wersja flagowego kombi szwedzkiej marki. Ma przestronne, świetnie wyposażone wnętrze, a bagażnik w razie potrzeby zmieści przedmioty o długości do 2 m. Oczywiście mamy podniesiony prześwit, zawieszenie pneumatyczne oraz dodatkowy tryb offroad, który uruchamia się w menu systemu infotainment. Zresztą prześwit o wartości 210 mm w dużym, blisko 5-metrowym kombi robi wrażenie. Jest to aż o 6 cm więcej niż w zwykłym V90. Auto wyróżniają też opony o wyższym profilu, dyskretne napisy „Cross Country” na listwach bocznych i tylnym zderzaku. Możliwości przewozowe również imponują – bagażnik liczy od 560 do 1953 l.

Volvo V90 Cross Country

Pod maską V90 Cross Country znalazły się dwie jednostki wysokoprężne oraz dwa silniki benzynowe – oba o pojemności 2 litrów (dokładnie 1969 ccm) i wyposażone w układ mild hybrid z 14-konnym motorem elektrycznym. Bazowy diesel rozwija 211 KM oraz 400 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s. Mocniejsza odmiana B5 generuje już 249 KM i 480 Nm, zapewniając sprint od 0 do 100 km/h w 7,5 s. Słabszy diesel kosztuje od 283 900 zł, zaś mocniejszy od 295 900 zł.

Bazowy benzyniak B5 oferuje natomiast 264 KM i 350 Nm, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 s. Topowy wariant B6 wytwarza łącznie 314 KM oraz 420 Nm i oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 s. Wariant B5 kosztuje od 295 900 zł, zaś B6 od 359 900 zł i występuje tylko w bogatszej odmianie Ultimate. Standardem w V90 CC jest 8-biegowa skrzynia automatyczna i napęd AWD.

Skoda Octavia Scout

Oprócz Superba czeski producent oferuje też mniejszą Octavię Scout. Posiada ona dodatkowy tryb jazdy offroad, aluminiowe osłony podwozia, zwiększony o 15 mm (do 161 mm) względem zwykłej Octavii prześwit oraz dołączany napęd 4×4 oparty na układzie Haldex. Poza tym to zwykła Octavia IV generacji, a więc pakowny, przestronny samochód z mnóstwem atutów. Bagażnik mierzącego 4,7 m czeskiego kombi liczy od 640 do 1700 l.

Skoda Octavia Scout

Decydując się na Octavię Scout, do wyboru masz cztery wersje, z czego bazowa to odmiana wyraźnie okrojona, mająca zwabić klientów przede wszystkim ceną. Bazowym wariantem jest benzynowy 1.5 TSI o mocy 150 KM (od 0 do 100 km/h w 8,5 s), z manualną, 6-biegową skrzynią i napędem na przednią oś (129 150 zł). W ofercie jest też mocniejszy 2.0 TSI o mocy 190 KM (od 0 do 100 km/h w 6,8 s), z automatyczną skrzynią DSG i napędem 4×4 (153 450 zł). Oprócz tego mamy turbodiesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (8,5 s), z automatyczną skrzynią DSG i napędem 4×4 (159 750 zł) oraz jego mocniejszy wariant oferujący 200 KM (od 0 do 100 km/h w 6,7 s), z automatyczną skrzynią DSG i napędem 4×4 (168 000 zł).

Uterenowione kombi – podsumowanie

Eleganckie kombi z kilkoma „terenowymi” ozdobnikami postawione np. obok któregoś z setek jakże modnych SUV-ów po prostu robi robotę. Uterenowione kombi mają wiele niepodważalnych zalet na tle SUV-ów i crossoverów. Cenowo wypadają one podobnie, jednak są bardziej wszechstronne, funkcjonalne i oferują większe bagażniki, a przy tym niejednokrotnie są bardziej opływowe. Często jednak ich gamy silnikowe są okrojone względem zwykłych wersji, jednak występują one głównie z mocnymi, topowymi silnikami i z bogatym wyposażeniem. Dlatego też uterenowione kombi można śmiało nazwać autem uniwersalnym… Bardziej uniwersalnym niż SUV.

4.6/5 (liczba głosów: 14)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama