Zaledwie kilka dni temu amerykański producent pochwalił się specjalnym egzemplarzem Explorera ST, stworzonym przez dział Ford Performance. Zapowiadał on jednocześnie rychły debiut seryjnego wariantu ST, co potwierdził także opublikowany parę dni temu teaser. Nie sądziliśmy jednak, że Amerykanie zdecydują się tak szybko pokazać największego członka sportowej rodziny ST. W Europie liczy ona zaledwie 3 członków: miejską Fiestę ST, crossovera Pumę ST oraz kompaktowego Focusa ST. W USA wkrótce poszerzy się ona o flagowy model, jakim jest właśnie Explorer ST. Czym wyróżnia się usportowiony midsize SUV Forda?
Ford Explorer ST – wyróżnia się na zewnątrz, jak i wewnątrz
Explorera ST poznamy przede wszystkim po specjalnych akcentach na karoserii w postaci przyciemnionej atrapy chłodnicy z emblematem ST, podwójnych końcówek układu wydechowego, 20-calowych czarnych felga oraz przyciemnionych kloszy przednich oraz tylnych reflektorów. Dopełnieniem zmian jest błyszczący czarny napis z nazwą modelu na masce. Na wyposażeniu Explorera ST znajdziemy 12-głośnikowy system audio Bang&Olufsen, podgrzewaną kierownicę, kamerę 360 stopni oraz indukcyjną ładowarkę do smartfona. Jest też automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne i podgrzewane przednie siedzenia. Wyróżnikami wersji ST są m.in. czerwone akcenty w postaci przeszyć na kierownicy i fotelach, nakładki na progi z logo ST-Line, aluminiowe nakładki na pedały oraz specjalne dywaniki podłogowe.
Na pokładzie Explorera ST znalazł się też rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa, obejmujący m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go oraz asystenta omijania przeszkody. Wraz z wariantem ST Explorer otrzymał także wersję ST-Line, ograniczającą się do dodatków wizualnych.
Mocny, choć… słabszy od hybrydy dostępnej w Europie
Ford Explorer ST standardowo napędzane ma tylne koła, zaś napęd na obie osie jest opcją. Pod maską znajduje się podwójnie doładowana jednostka V6 o mocy 406 KM i maksymalnym momencie obrotowym 563 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 10-biegowa skrzynia automatyczna. Ta sama jednostka trafi także do wariantów King Ranch oraz Platinium.
Ford Explorer na rok modelowy 2022 oferuje ponadto możliwość bezpłatnego wyboru między kanapą w drugim rzędzie siedzeń a fotelami kapitańskimi. Pojawią się też nowe kolory nadwozia – Burgundy Velvet oraz Stone Blue. Raczej nie ma co liczyć na to, by Ford Explorer ST trafił do Europy. Z drugiej zaś strony oferowany na Starym Kontynencie wariant hybrydowy plug-in rozwija aż 457 KM, a więc nie ma czego żałować. Na rynku amerykańskim wersja ST pojawi się zapewne pod koniec bieżącego roku. Więcej szczegółów na jej temat, w tym osiągi, poznamy w ciągu najbliższych miesięcy.