Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowa Skoda Superb coraz bliżej. Zapowiada się kolejny hit

Czesi zdradzili sporo informacji na temat nowego Superba. Samochód pobije kolejny raz rekordy przestronności, będzie też najbardziej zaawansowaną technologicznie Skodą w historii i otrzyma ciekawy napęd.

Skoda Superb
Fot. Skoda

Choć klasa średnia nie jest ostatnimi czasy w najlepszej kondycji, niektórzy producenci nie zamierzają z niej rezygnować. Na pewno nie Volkswagen i Skoda, którzy od lat są liderami segmentu D. Skoda zdradziła sporo szczegółowych danych na temat nowego Superba, którego debiut przewidziano na listopad. Przy okazji podzieliła się zdjęciami zamaskowanych egzemplarzy. Cóż, Superb kolejny raz zapowiada się… super.

Nowa Skoda Superb to już praktycznie model segmentu E

Przede wszystkim nowy Superb będzie jeszcze większy, nie tylko w środku, ale i na zewnątrz. Wymiarami zbliży się jeszcze bardziej do przedstawicieli segmentu E. Nowy model jest dłuższy oraz wyższy od swojego poprzednika. Škoda Superb będzie dostępna w wersji kombi z bagażnikiem o pojemności do 690 litrów oraz jako elegancki liftback z bagażnikiem mieszczącym do 645 litrów.

Skoda Superb

Fot. Skoda

Odmiana liftback będzie mierzyć 4912 mm, a kombi 4902 mm długości. W porównaniu z poprzednim modelem liczby te oznaczają wzrost odpowiednio o 43 mm i 40 mm. Co ciekawe, oba warianty będą o 15 mm węższe, do 1849 mm. Wysokość w wersji liftback wzrosła o 12 mm do 1481 mm, podczas gdy wersja kombi została podniesiona o 5 mm do 1482 mm. Rozstaw osi pozostaje niezmieniony i wynosi 2841 mm. Przestrzeń nad głową dla kierowcy i pasażera z przodu oraz dwóch pasażerów z tyłu siedzących na zewnętrznych siedzeniach również wzrosła o kilka milimetrów.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Superb Combi Scout 2.0 TSI 272 KM 4x4 - daily kombi?

Zamiast Modern Solid ewolucja koncepcji poprzednika

Podobnie jak zapowiadany na jesień nowy Kodiaq, także IV generacja Superba pójdzie drogą ewolucyjnego designu zamiast znanego m.in. z elektrycznego Enyaqa stylu Modern Solid.  Tylne światła są znacznie smuklejsze niż w poprzedniku, a nowe krystaliczne elementy wzmacniają ich trójwymiarowy wygląd. Reflektory dostępne są w dwóch wersjach. Sześciokątne moduły matrycowe bi-LED reflektorów full LED Matrix zostały uzupełnione kolorowym elementem krystalicznym Crystallinium, nadającym im zupełnie nowy, wyjątkowy charakter.

Superb IV to Simply Clever na jeszcze wyższym poziomie

Wnętrze Skody Superb zostało przeprojektowane z wyraźnym ukierunkowaniem na wygodę i komfort klienta. Model prezentuje teraz innowacyjne połączenie fizycznych elementów sterujących i cyfrowej obsługi w oparciu o ekran dotykowy. Nowy wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,9 cala jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tej serii. Dźwignia zmiany biegów znajduje się teraz bezpośrednio na kolumnie kierownicy, dzięki czemu jest łatwo dostępna. Przeprojektowana została także konsola środkowa – zyskując tym samym niezwykle schludny i uporządkowany wygląd.

Skoda Superb

Fot. Skoda

Nowy Superb zaoferuje ż 28 rozwiązania z zakresu Simply Clever, w tym elektrycznie sterowaną roletę do kombi. Mieliśmy nadzieję jednak zobaczyć oddzielne otwieranie szyby tylnej klapy, podobne do Touringów BMW, ale niestety tak nie jest. Kolejną nowością jest tylny środkowy podłokietnik z wbudowanym uchwytem na tablet. Ciekawostką jest też system podwójnej kieszeni z tyłu przednich foteli oraz zintegrowanego lejka w pokrywie zbiornika płynu do spryskiwaczy. Oczywiście nie może zabraknąć też znanej od lat parasolki w drzwiach.

Jeden z ostatnich spalinowych modeli Skody

Wszystkie silniki za wyjątkiem odmiany PHEV skorzystają z 7-biegowej przekładni DSG. W hybrydzie znajdziemy natomiast 6-stopniową DSG. Gamę otworzy 1.5-litrowa jednostka benzynowa z układem mHEV, rozwijająca 150 KM i 250 Nm. Następnie będą 2-litrowe benzyniaki o mocach 204 KM (odmiana FWD) i 265 KM (z 4×4). Poza tym paleta obejmie diesla 2.0 TDI o mocach 150 i 193 KM (ten drugi z 4×4). 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Superb Combi iV Laurin&Klement - alternatywa dla diesla

Nowa hybryda pokona ponad 100 km na samym prądzie

Wisienką na torcie będzie wersja hybrydowa z nowym układem PHEV, który trafi też do Kodiaqa i Passata B9. Bazuje ona na jednostce 1.5 TSI o mocy 150 KM, zaś łącznie rozwija 204 KM. W porównaniu do swojego poprzednika, akumulator wysokonapięciowy wzrósł o 12,7 kWh do 25,7 kWh, zwiększając tym samym zasięg pojazdu do nawet ponad 100 kilometrów według WLTP. Škoda zwiększyła też maksymalną szybkość ładowania akumulatora za pomocą wallboxów AC z 3,6 do 11 kW.

Skoda Superb 2024 – wyposażenie

Superb IV oferuje poprawioną funkcję Emergency Assist, a także nowość  – Turn Assist. Ostrzega on przed potencjalną kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist, wykrywająca ruch poprzeczny na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. W razie potrzeby system emituje ostrzeżenie dźwiękowe oraz wizualne. Front Assist, dzięki funkcji Predictive Cyclist Protection, dba teraz również o rowerzystów.

Nowy system Top View wyposażono w cztery kamery o ulepszonej rozdzielczości obrazu, umożliwia jeszcze dokładniejsze monitorowanie otoczenia pojazdu. W celu wzmocnienia bezpieczeństwa biernego, Skoda Superb oferuje teraz łącznie aż 10 poduszek powietrznych. 

Skoda Superb zadebiutuje w listopadzie jako liftback i kombi. Jej produkcją zajmie się fabryka w Bratysławie („przeprowadzka” z czeskich Kvasin), podobnie jak spokrewnionego Passata B9, który jednak trafi na rynek tylko jako kombi.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama