Connect with us

Biznes

Hybrydy i elektryki popularniejsze od diesli w Europie… Lecz jest jedno ale

Po raz pierwszy w historii hybrydy oraz samochody z napędem elektrycznym przewyższyły pod względem liczby sprzedanych sztuk auta z dieslami. Choć z raportu JATO Dynamics wynika, że udział samochodów zelektryfikowanych znacznie wzrósł, nie do końca tak jest.

Opublikowano

w dniu

Tesla ładowarka
Fot. tesla

Według danych JATO Dynamics co czwarty nowy samochód zarejestrowany we wrześniu był pojazdem hybrydowym lub elektrycznym. Z raportu za wrzesień jasno wynika, że popyt na nowe hybrydy i samochody elektryczne w Europie po raz pierwszy przewyższył popyt na diesle. Oznacza to, że rynek diesla spadł do rekordowo niskiego poziomu.

Historyczny moment?

Podczas, gdy rynek w 27 europejskich krajach zanotował we wrześniu symboliczny wzrost o zaledwie 1,2 %, przy prawie 1,3 miliona zarejestrowanych samochodów, popyt na pojazdy zelektryfikowane wzrósł aż o 156% w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 roku. Po raz pierwszy bowiem przeszło 300 000 pojazdów hybrydowych i elektrycznych zostało zarejestrowanych w ciągu jednego miesiąca. Stanowiło to tym samym ponad 20% zarejestrowanych nowych aut we wrześniu w Europie.

Toyota Corolla

Toyota Corolla

W tym samym czasie rynek oleju napędowego spadł do rekordowo niskiego poziomu, z udziałem w rynku na poziomie 24,8% – wynika z raportu JATO Dynamics. Warto dodać, że 10 lat temu diesle stanowiły 50% wszystkich rejestracji, a udział aut hybrydowych i elektrycznych wynosił mniej niż 1%. Największą część rejestracji stanowiły hybrydy, których udział wzrósł aż o 124% względem ubiegłego roku. Spore wzrosty zanotowały oczywiście Toyota i Lexus (32%). Spory wkład w popularność hybryd miały także takie marki jak Ford, Suzuki i BMW.

ZOBACZ TAKŻE
Nissan Leaf liderem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie

Doszliśmy wreszcie do tytułowego “ale”. Należy bowiem zaznaczyć, że tak duży udział samochodów zelektryfikowanych zawdzięczamy głównie… miękkim hybrydom, które również weszły w skład zestawienia. Przykładowo gama Suzuki składa się w dużej mierze właśnie z miękkich hybryd. Z kolei paleta najlepiej sprzedającego się samochodu miejskiego, czyli Fiata 500, składa się w 59% z miękkich hybryd.

Czy hybrydy i elektryki aby na pewno są popularniejsze od diesli?

Tak naprawdę popularność zelektryfikowanego napędu bierze się stąd, iż coraz więcej modeli spalinowych otrzymuje układ mild hybrid. Jest jednak na tyle prosty a jego działanie nie przynosi aż tak dużych korzyści jak w przypadku pełnych hybryd lub samochodów elektrycznych, że powinno się je raczej zaliczać do pojazdów spalinowych. Ponadto układy mild hybrid coraz częściej trafiają również do diesli.

Układ miękkiej hybrydy opiera się bowiem na 48-woltowej instalacji elektrycznej i służy tylko do wspomagania przy ruszaniu i przyspieszaniu. Zamiast klasycznego rozrusznika i alternatora jest urządzenie pełniące funkcję pomocniczą i nie pozwala na zastosowanie czysto elektrycznego trybu jazdy.

ZOBACZ TAKŻE
Sprzedaż samochodów w Europie nadal rośnie. Świetne wyniki VW, Renault czy Audi

Liderem rynku aut elektrycznych była Tesla, która to jednak zanotowała 5-procentowy spadek. Dla porównania rywale spod znaku Renault i Volkswagena zanotowali odpowiednio 211 i 352 % wzrostu. Grupa Volkswagen jest obecnie najlepiej sprzedającym się producentem samochodów elektrycznych w Europie, podczas gdy Mercedes zdominował rynek hybryd plug-in (22% udziału).

Nastaje era pojazdów zelektryfikowanych

Najlepiej sprzedającym się pojedynczym modelem elektrycznym była Tesla Model 3 ze sprzedażą na poziomie 15702 sztuk. Natomiast liderem hybryd plug-in był Mercedes klasy A a rynek klasycznych i miękkich hybryd zdominowała Toyota Corolla.

Tesla Model 3

Tesla Model 3

– W końcu następuje przejście od silników spalinowych do pojazdów zelektryfikowanych. Chociaż w dużej mierze jest to spowodowane polityką i zachętami rządowymi, konsumenci są teraz również gotowi do przyjęcia tych nowych technologii. – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics. 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama