Connect with us

Samochody elektryczne

BMW iX -elektryczny SUV o zasięgu 600 km. Nowy rozdział w historii BMW

BMW iX to pierwszy opracowany od podstaw elektryczny SUV niemieckiej marki, który właśnie ujrzał światło dzienne. Samochód zdumiewa dochodzącym nawet do 600 km zasięgiem a moc przekraczająca 500 KM zwiastuje niezłe emocje.

Opublikowano

w dniu

BMW iX
Fot. bmw.com / BMW iX

Pierwszym elektrycznym SUV-em niemieckiej marki jest zaprezentowane niedawno BMW iX3. Bazuje ono jednak na spalinowym X3. Tymczasem najnowsze BMW iX jest pierwszym opracowanym od podstaw SUV-em z napędem elektrycznym producenta z szachownicą w logo. Samochód zadebiutował podczas trwającego właśnie eventu BMW #NextGen 2020, który w tym roku z wiadomych przyczyn odbywa się w sieci.

BMW iX – tak wygląda przyszłość

BMW iX bazuje na nowej platformie CLAR – jednej z dwóch, z których niemiecka marka będzie korzystać w najbliższych latach. Przystosowano ją zarówno do napędu elektrycznego jak i spalinowego, jednak w iX próżno szukać silników spalinowych. Samochód ma spore rozmiary i ciekawe proporcje – wielkościowo jest zbliżony do X5, opadająca linia dachu nawiązuje do X6 zaś wielkie, 22-calowe koła do X7. iX mierzy bowiem ok. 4,9 m długości  i 2 m szerokości oraz 1,7 m wysokości (o 4 cm mniej niż X5). 

BMW iX

 

Stylistycznie BMW iX stanowi seryjną wersję przedstawionego przed dwoma laty koncepcyjnego Vision iNext, jednak w porównaniu do prototypu auto trochę “ugrzeczniono”. Mimo to samochód może się podobać… nie licząc wielkiego grilla, który BMW kolejny raz upchało do swojego samochodu. Odbiór frontu poprawiają natomiast wąskie, minimalistyczne lampy (tym razem bez ringów) oraz przetłoczenia i niebieskie wstawki na zderzaku. Niemiecka firma chwali się, że BMW iX jest najbardziej aerodynamicznym samochodem w segmencie (Cx wynosi 0,25). Seryjnie będą LED-y a w opcji laserowe reflektory.

ZOBACZ TAKŻE
BMW iX3 będzie przełomowe dla marki

Wszystko podporządkowane aerodynamice

Aerodynamikę poprawiają nie tylko odpowiednio ukształtowane zderzaki, zabudowany grill czy felgi o charakterystycznym wzorze, ale również chowane w nadwoziu klamki niczym w Tesli. Zresztą to właśnie Tesla Model Y będzie jednym z głównych konkurentów BMW iX. Z tyłu najbardziej oryginalnym elementem są wyjątkowo wąskie tylne lampy w postaci pasków. W oczy rzuca się także masywna, rozszerzająca się ku dołowi klapa bagażnika z wieńczącym ją spoilerem oraz niebieskie akcenty w bocznych partiach zderzaka.

BMW iX

Futurystyczny i minimalistyczny styl znajduje swoją kontyunację także w kabinie. Nie znajdziemy tam zbyt wielu przycisków. Zamiast nich dominują dwa duże ekrany, z których jeden pełni funkcję zegarów i ma 12,3 cala przekątnej a drugi dominuje w centralnej części kokpitu i liczy aż 15 cali. Dwuramienna kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem nawiązuje do modelu i3. Materiały pochodzą z recyklingu, np. w postaci drewna na tunelu środkowym czy tapicerki foteli. Ciekawym akcentem są przyciski do sterowania fotelami na drzwiach niczym w Mercedesie.

BMW iX – futurystyczny minimalizm i technologia 5G

Warto też wspomnieć, że wnętrze komunikuje się ze światem za pośrednictwem technologii 5G. Pomiędzy fotelami znalazło się finezyjne, szklane pokrętło najnowszej generacji systemu iDrive. Ponadto BMW chwali się dopracowaną obsługą głosową oraz zaawansowymi możliwościami jazdy w trybie autonomicznym. Na liście opcji znajdzie się system car audio firmy Bowers&Wilkins z aż 30 głośnikami, z czego 8 znajdzie się w zagłówkach.

BMW iX

Nawet do 600 km zasięgu

Czas na najważniejsze, a więc układ napędowy. Sercem pojazdu są dwa elektryczne silniki – po jednym na każdą oś. Generują one łącznie ponad 500 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniesie mniej niż 5 sekund. Akumulatory mają aż 100 kWh pojemności i zapewni nawet 600 km zasięgu (według cyklu WLTP). Inżynierowie podkreślają, że sama aktywne klapy w grillu zwiększają zasięg o 15 km. Producent przewidział możliwość szybkiego ładowania baterii. Wykorzystanie ładowarki o mocy 200 kW pozwoli teoretycznie na zwiększenie zasięgu o 120 km już po 10 minutach ładowania.

ZOBACZ TAKŻE
BMW i3 będzie miało teraz jeszcze większy zasięg

Póki co zaprezentowane BMW iX jest mocno zaawansowanym prototypem, którego produkcja rozpocznie się w połowie 2021 roku a do sprzedaży trafi w ostatnim kwartale przyszłego roku. Tak właśnie zapowiada się (bardzo ciekawie) przyszłość BMW.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama