Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Mercedes EQA zaprezentowany. Elektryczny crossover nowej ery

Specjalizująca się w samochodach elektrycznych submarka Mercedesa EQ powiększyła się o nowy model. Najnowszy Mercedes EQA to zgrabny elektryczny crossover będący odpowiednikem kompaktowego GLA, póki co dostępny tylko w jednej wersji silnikowej.

Mercedes EQA

Nowy kompaktowy crossover Mercedes EQA jest drugim modelem – po większym o rozmiar EQC – modelem submarki EQ. Oferuje ona wyłącznie samochody elektryczne i można ją porównać do ID. od Volkswagena. Samochód bazuje w dużej mierze na spalinowym crossoverze GLA, do którego nawet nawiązuje wizualnie. Jest to pierwszy elektryczny model niemieckiej marki, którego produkcją zajmą się fabryki w niemieckim Rastatt oraz w Pekinie.

Mercedes EQA – elektryczna alternatywa dla GLA

Pewne elementy pozwalają jednak odróżnić EQA od GLA. Są to m.in. przedni pas ze zmienionym (wypełnionym) grillem, który łączy się z reflektorami, tworząc spójną całość. Delikatnie przemodelowano również przedni zderzak. Tylna część pojazdu stanowi połączenie GLA oraz większego EQC. Zmieniono m.in. klapę bagażnika a tylne lampy połączono pasem świetlnym. Z innych modyfikacji warto wspomnieć o pozbawionym końcówek układu wydechowego zderzaku.

Mercedes EQA ma również bardzo dobry współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28. W celu poprawy aerodynamiki przenieniono nawet tylną tablicę rejestracyjną z klapy na zderzak, aby uzyskać płaską powierzchnię klapy bagażnika. Co ciekawe, cały rozwój aerodynamiki przeprowadzono w środowisku cyfrowym, a niezbędne pomiary wykonano w tunelu aerodynamicznym.

Mercedes EQA

Kabina elektrycznego crossovera to dobrze znany z GLA projekt. Różnice ograniczają się jedynie do nieco innego zestawu tapicerek oraz elementów wykończenia wnętrza. Jest też nowy zestaw zegarów ze wskazaniami typowymi dla pojazdów elektrycznych. Warto też wspomnieć o zaawansowanej pompie ciepła, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez elektryczny układ napędowy w celu ogrzania kabiny. Poprzez system info-tainment MBUX lub za pomocą dedykowanej aplikacji Mercedes Me układ pozwala również na wstępne ogrzanie kabiny przed ruszeniem. Niestety znacznie skurczył się bagażnik –  z 425 do 340 l.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes EQC – Tesla na celowniku gwiazdy

W zupełności wystarczające wartości układu napędowego

Początkowo Mercedes EQA dostępny będzie tylko w jednej wersji silnikowej oznaczonej jako 250. Sercem pojazdu jest elektryczna jednostka o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 375 Nm. Napęd oferuje w zupełności wystarczające, aczkolwiek nie robiące większego wrażenia osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,9 s a prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.

Mercedes EQA

Samochód otrzymał baterię o pojemności 66,5 kWh, która pozwoli na przejechania 426 km na jednym ładowaniu (według normy WLTP). Ładowanie przy użyciu wallboxa zajmie 5:45 h a przy wykorzystaniu ładowarki o mocy 100 kW, będziemy w stanie naładować baterię od 10 do 80% w pół godziny. W późniejszym czasie do oferty dołączy mocniejszy wariant o mocy 270 KM z dodatkowym silnikiem z tyłu, napędzającym tylne koła. Zapewni on ponad 500 km na jednym ładowaniu (przynajmniej według zapowiedzi producenta).

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes EQS i jego rewolucyjny kokpit Hyperscreen. Jeden wielki ekran

Crossover nowej ery

Mercedes EQA trafi do salonów wiosną. Elektrycznego crossovera na rynku niemieckim wyceniono na 38 540 euro. EQA w standardzie otrzymał reflektory LED ze wspomaganiem świateł drogowych, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, 18-calowe felgi, oświetlenie Ambiente w 64 różnych kolorach, kamerę cofania, itd. Samochód można również spersonalizować za pomocą pakietów Electric Art oraz AMG Line. Na liście opcji znajduje się także Pakiet Nocny. 

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama