Nasze profile w mediach społecznościowych

Biznes

Elektryczne Alpine coraz bliżej. Aż 3 modele EV plus powrót Renault 4

Renault zdradziło plany dotyczące rozwoju gamy na najbliższe lata. Elektryczne Alpine stanie się wkrótce faktem i to w przypadku aż 3 modeli, zaś do gamy Renault może powrócić kultowe 4, jednak w wersji elektrycznej.

Opublikowano

w dniu

Elektryczne Alpine
Fot. renault

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Renault eWays francuski koncern podzielił się informacjami na temat swoich planów dotyczących pojazdów elektrycznych. Francuzi potwierdzili aż trzy modele elektryczne Alpine Performance, a także powrót kultowych modeli Renault, oczywiście w wydaniu na prąd. Pokazano pokrótce sylwetki każdego z trzech elektrycznych Alpine i potwierdzono, że pierwszy z nich trafi na rynek w 2024 roku. Pozostałe dwa uzupełnią gamę francuskiego producenta do końca 2025 roku. Sylwetki wskazują na modele w postaci sedana lub fastbacka, hot hatcha oraz samochodu sportowego.

Elektryczne Alpine w trzech wydaniach

Wiadomo już, że samochód sportowy oparty będzie na opracowanej przez Lotusa platformie E-Sports. Tymczasem sporo wskazuje na to, że wspomniany hot hatch może być powiązany z produkcyjną wersją Renault 5 Prototype, którą zaprezentowano w styczniu bieżącego roku. Warto wspomnieć, że oryginalne Renault 5 również doczekało się wersji Alpine, także byłoby to całkiem zrozumiałe posunięcie. Platformą w tym przypadku byłaby CMF-EV aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. To właśnie na niej bazuje elektryczny crossover Nissan Ariya. Z kolei elektryczne Alpine z nadwoziem typu fastback może stanowić konkurencję dla takich tuzów jak Audi E-Tron GT czy Porsche Taycan.

Elektryczne Alpine

Obecnie jedynym modelem Alpine jest A110, a więc lekki sportowy samochód z centralnie umieszczonym silnikiem. Jest on uznawany za bezpośredniego rywala Porsche 718 Cayman. W styczniu Alpine zapowiedziało jednak, że stanie się marką w pełni elektryczną. Przejście w kierunku pojazdów elektrycznych umożliwi firmie przyciągnięcie klientów w Chinach, gdzie Renault planuje zaprzestać sprzedaży swoich samochodów z napędem spalinowym.

ZOBACZ TAKŻE
Renault Megane Electric już na drogach. Debiut niebawem

Powrót Renault 4 i 5 jako elektryków

Zresztą samo Renault również ma śmiały plan na zelektryfikowaną przyszłość. Firma planuje bowiem aż 10 modeli z napędem elektrycznym do 2025 roku, zresztą trzy z nich stanowić będą właśnie elektryczne Alpine. Pozostałe siedem otrzyma nowy znaczek Renault, który znamy już ze wspomnianego wcześniej 5 Prototype. Doczeka się ono oczywiście odmiany produkcyjnej jako 5 EV i skorzysta z nowej platformy CMF-BEV, przeznaczonej dla modeli segmentu B. Pozwoli ona na redukcję kosztów produkcji aż o 1/3 w porównaniu do obecnego Zoe i umożliwi uzyskanie zasięgu na poziomie około 400 km (według WLTP).

Renault eWays

Kolejny nadchodzący model Renault nazywa mianem 4ever. Wygląda on niczym Renault 4, co sugeruje, że gama “retroelektryków” oprócz 5 EV może objąć też 4 EV. Do 2025 roku aż 65% gamy Renault stanowić będą samochody elektryczne i zelektryfikowane, zaś do 203o roku 90% oferty mają tworzyć samochody w pełni elektryczne. Aby wesprzeć realizację tego przedsięwzięcia, Renault współpracuje z firmą Envision AESC, aby zbudować gigafabrykę w Douai we Francji. Będzie ona w stanie zbudować 9 gigawatogodzin baterii w 2024 roku oraz nawet 24 GWh do 2030 r.

Spore przedsięwzięcie

Firma podpisała również umowę z francuskim startupem Verkor w celu opracowania wysokowydajnych akumulatorów dla modeli segmentu C i wyższych. Pilotażowa produkcja tych akumulatorów powinna rozpocząć się w 2022 roku. Verkor planuje stworzyć własną gigafabrykę we Francji, która dostarczałaby 10 GWh baterii dla Renault, a do 2030 roku nawet 20 GWh. Renault zaś opracowuje kompaktowy układ napędowy dla przyszłych modeli o nazwie One Box Project. Komponenty zintegrowałyby silnik elektryczny, reduktor napięcia oraz energoelektronikę w jedną jednostkę. Umożliwi to redukcję rozmiarów o 45% względem obecnych układów napędowych oraz obniżenie o 30% kosztów urządzenia.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama