Dotychczasowym liderem pod względem mocy i osiągów w klasie luksusowych SUV-ów było 650-konne Lamborghini Urus. Wydawało się, że dopiero zapowiadane od długiego czasu Ferrari Purosangue będzie w stanie poważnie zagrozić Urusowi. Tymczasem włoski SUV z koniem na masce nie zdążył jeszcze zadebiutować, a poprzeczkę podnieśli Brytyjczycy, wprowadzając topowy wariant swojego luksusowego SUV-a DBX. Najnowszy Aston Martin DBX707 rozwija ponad 700 KM. Według marki jest on najmocniejszym i najszybszym z seryjnie produkowanych luksusowych SUV-ów na świecie.
Aston Martin DBX707 – najszybszy SUV na świecie
DBX zadebiutował pod koniec 2019 roku jako pierwszy SUV Astona Martina. Korzysta on z podwójnie doładowanej jednostki V8 od Mercedesa-AMG, o pojemności 4 litrów. Rozwija ona 550 KM oraz 770 Nm. Pozwala to temu mierzącemu ponad 5 m SUV-owi na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s i rozpędzenie się do 291 km/h. Oczywiście nie wykorzystuje on w pełni potencjału tego auta. Brytyjczycy byli tego w pełni świadomi, tworząc mocniejszy wariant DBX707. Pod maską wciąż drzemie ten sam motor, jednak rozwija on już 707 KM i 900 Nm, a więc o 157 KM i 130 Nm więcej niż „baza”.
Jednostka otrzymała nowe turbosprężarki oparte na technologii łożysk kulkowych, co zapewnia znacznie szybszy wzrost ciśnienia w układzie. 9-biegowa automatyczna skrzynia otrzymała natomiast sprzęgło olejowe oraz krótsze przełożenie ostatniego biegu z 3,27 do 3,07. Ponadto Aston Martin DBX707 posiada całkowicie nowy aktywny układ wydechowy z czterema końcówkami. Zmodernizowano też tylny dyferencjał, który oferuje możliwość przerzucenia nawet 100% momentu obrotowego na tylną oś. W efekcie DBX707 przyspiesza 0d 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy i rozpędza się do 310 km/h. Dla porównania topowy Bentley Bentayga Speed rozwija 301 km/h, zaś Lamborghini Urus 305 km/h (0d o d0 100 km/h w 3,6 s). Aston wykonał zatem kawał dobrej roboty.
Agent 007 byłby dumny
Dodatkowe wzmocnienia otrzymało też podwozie, z kolei pneumatyczne zawieszenie otrzymało zmodernizowane amortyzatory i sprężyny, aby ograniczyć przechyły nadwozia. Zaktualizowano też działanie systemu elektronicznej kontroli przechyłu (eARC), a także przełożenia układu kierowniczego. Zadbano też o dobre hamulce, stosując układ hamulcowy z sześciotłoczkowymi zaciskami i węglowo-ceramicznymi tarczami o średnicy aż 420 mm z przodu oraz 390 mm z tyłu. Skrywają się one za 22-calowymi lub opcjonalnie nawet 23-calowymi felgami. Nowy układ hamulcowy i felgi pozwoliły zmniejszyć masę nieresorowaną DBX o 40 kg.
W celu zwiększenia estetyki i aerodynamiki auta, oprócz tylnego spoilera dachowego dodano nowy spoiler typu lotka. Ma on za zadanie zwiększyć docisk i stabilność przy znacznych prędkościach. Znacznie powiększony podwójny tylny dyfuzor dopasowany został do nowych końcówek wydechowych. Samochód otrzymał także powiększony grill i spoilery progowe mające podkreślić wysokie osiągi.
Subtelna elegancja dla sportowych dżentelmenów
Parę nowości pojawiło się też w kabinie brytyjskiego SUV-a. Sportowe fotele z ciemnym chromem są standardem, ale komfortowe fotele z tradycyjnym jaśniejszym chromem lub wykończeniem z włókna węglowego są opcjonalne. Dolna konsola jest specyficzna dla DBX707, ponieważ posiada ręczne sterowanie różnymi trybami jazdy i wydechu. Klienci mają do wyboru trzy rodzaje klimatu wnętrza – standardowa opcja to wersja Accelerate, w której skóra została połączona ze wstawkami z Alcantary. Wersje opcjonalne to Inspire Comfort i Inspire Sport w całości wykonane z czystej skóry semi-anilinowej z wyszytymi skrzydłami z logo Aston Martinna zagłówku.
Produkcja DBX707 rozpocznie się w I kwartale bieżącego, zaś do salonów samochód trafi w II kwartale. Ceny topowego brytyjskiego SUV-a startują z pułapu 232 000 dolarów.