Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Inne

Bilans nowych dróg – co przyniósł nam 2018, a co da nam 2019 rok?

W 2018 r. przybyło 300 km dróg ekspresowych. Jest to całkiem sporo, ale mniej niż zakładano. W 2019 r. możemy się spodziewać przeszło 500 km nowych dróg, czyli najwięcej od siedmiu lat.

Fot. gddkia / droga S3

Plany na 2018 r. zakładały oddanie do użytku blisko 369 km dróg szybkiego ruchu, w tym 20 km autostrad. W większości plany te udało się zrealizować, ale część dróg zostanie oddanych dopiero w 2019 r. Wynika to z wielu czynników. O ile pogoda w tym roku była dla drogowców bardzo łaskawa, dzięki czemu kilka tras zostało oddanych szybciej niż zakładano, o tyle już rosnące koszty pracy i materiałów oraz komplikacje na tle organizacyjno-prawnym powodowały liczne opóźnienia. Z kolei czynnikiem pozytywnie wpływającym na intensyfikację prac były z całą pewnością wybory samorządowe.

Niespodzianki i rozczarowania

W 2018 r. ukończono cały odcinek drogi S3 w województwie lubuskim oraz dolnośląski fragment tej drogi od Bolkowa do granicy z lubuskim. Poczekać musimy jeszcze na odcinek od Lubina do Polkowic, razem z obwodnicą drugiego z miast. Miał on być gotowy w tym roku, ale zostanie oddany dopiero w marcu 2019 r. Wtedy też kierowcy będą mogli pojechać trasą ekspresowa od Bolkowa aż do Szczecina. Podpisano również umowę na budowę S3 od Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce. Ma ona być gotowa w 2023 r.

Oddano również obwodnicę Leszna, będącą fragmentem trasy S5, a do końca roku ma być przejezdna jedna jezdnia drogi S5 od autostrady A2 pod Poznaniem do węzła Stęszew. To kolejna z opóźnionych tras ekspresowych.

Fot. gddkia / S7 – wizualizacja

W 2018 r. miała być gotowa także obwodnica Koszalina w ciągu drogi S6. Budowę jednak przerwano, ponieważ odkryto podziemne jezioro, co oznacza konieczność wykonania dodatkowych prac. GDDKiA musiała ogłosić nowy przetarg, a trasa ma być gotowa nie wcześniej niż w 2021 r.

Dominowały S3, S7 i S8

Przybyło za to sporo kilometrów drogi S7. Drogą ekspresową pojedziemy teraz od Gdańska aż do granicy z województwem mazowieckim. Oddano również ważną obwodnicę Radomia. Dzięki dobrej pogodzie w okresie jesiennym udało się skończyć wcześniej także odcinek S7 z Chęcin pod Kielcami do Jędrzejowa. Dzięki temu drogą ekspresową przejedziemy przez niemal całe województwo świętokrzyskie. Jedynym wąskim gardłem jest obwodnica Skarżyska-Kamiennej, która zostanie oddana dopiero w 2020 r. Podpisano również umowę na północną obwodnicę Krakowa w ciągu dróg S52 i S7, która ma być gotowa w 2023 r. Powstanie wtedy pełny „ring” wokół stolicy Małopolski.

Fot. drogi.waw.pl / trasa S8

Jednym z najważniejszych dokonań drogowców w 2018 r. było także ukończenie wielu istotnych odcinków trasy S8. Oddano brakujące odcinki w województwach mazowieckim i podlaskim. Przed czasem udostępniono także kilkunastokilometrowy fragment S8 obok Nadarzyna pod Warszawą. Jedynym brakującym ogniwem jest kilkukilometrowy odcinek od Radziejowic do Przeszkody w województwie mazowieckim. Ma on być gotowy w lipcu 2019 r. Wtedy też przejedziemy całą trasą ekspresową od Wrocławia aż do Białegostoku.

Oddano także niewielki fragment drogi S12 na zachód od Puław w województwie lubelskim.

Ukończono także połowę obwodnicy Olsztyna. Druga połowa w ciągu drogi S51 ma być gotowa w kwietniu 2019 r. Opóźnienie na budowie wynika z problemów z grząskim gruntem.

Kilka opóźnień

W tym roku miał być także gotowy fragment autostrady A1 od Pyrzowic do Woźnik oraz fragment obwodnicy Częstochowy. Trasa zostanie jednak oddana, podobnie jak cały odcinek A1 z Pyrzowic do Częstochowy wraz z jej obwodnicą, w pierwszej połowie 2019 r. Podpisano za to umowy na drugą jezdnię S1 z Pyrzowic do Podwarpia oraz 3 z 4 brakujących odcinków A1. Pierwsza z dróg ma być ona gotowa w 2021 r., natomiast autostrada w 2022 r. Ogłoszono także przetarg na budowę ostatniego fragmentu A1 w województwie łódzkim. Według zapewnień rządzących całą autostradą pojedziemy w 2023 r.

Fot. gddkia / autostrada A1

Via Baltica i Via Carpatia

Podpisano także umowę na część wschodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi S14, a także umowy na realizację trasy S61 „Via Baltica” od Ostrowii Mazowieckiej do granicy z Litwą oraz na brakujące odcinki trasy „Via Carpatia” między Rzeszowem a Lublinem. Pierwsza z nich ma być gotowa w 2021 r. Natomiast Z Rzeszowa do Lublina pojedziemy drogą ekspresową w 2022 r.

Ogłoszono także przetargi na obwodnicę Olesna w ciągu drogi S11 oraz drugą jezdnię autostrady A18 w województwie lubuskim.

Bogate plany

Bardzo bogato przedstawiają się plany drogowców na 2019 r. Przybędzie wiele ważnych dróg. Poza wspomnianymi wcześniej opóźnionymi fragmentami tras S3, A1, S8 oraz S51, możemy spodziewać się także ukończenia brakujących odcinków S5 między Wrocławiem a Poznaniem (w czerwcu). Powstanie także kilka odcinków tej drogi między Gnieznem a Bydgoszczą oraz między Bydgoszczą a Grudziądzem. Część z nich może się jednak opóźnić ze względu na bardzo napięte terminy (zaplanowano je na IV kwartał 2019 r.) Łącznie powstanie około 90 km drogi ekspresowej S5.

Fot. gddkia / droga S6

Powstanie również blisko 120 km trasy S6 w województwie zachodniopomorskim, z czego większość jeszcze przed wakacjami. Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, w przyszłym roku pojedziemy drogą ekspresową od Goleniowa aż do Koszalina. Usprawni to znacznie dojazd do Kołobrzegu i okolic, gdyż nowa trasa będzie przebiegała tuż obok popularnego nadmorskiego kurortu.

Łatwiej w góry i nad morze

W przyszłym roku możemy się także spodziewać opóźnionych fragmentów zakopianki na odcinku Lubień-Naprawa oraz Skomielna Biała-Rabka Zdrój. W realizacji pozostanie jeszcze środkowy odcinek, czyli liczący ponad 2 km tunel, który ma być gotowy pod koniec 2020 r.

W czerwcu zostanie oddana do użytku obwodnica Wałcza w ciągu drogi S10, a w sierpniu obwodnica Szczecinka w ciągu trasy S11.

Bardzo ważnym wydarzeniem będzie także ukończenie drogi S17 z Lublina do Warszawy, przy czym odcinki bliżej stolicy zostaną oddane pod koniec roku.

Fot. gddkia / docelowy układ dróg w Polsce

Plany, jak widać, przedstawiają się dobrze. Czas zweryfikuje, ile z zapewnień uda się dotrzymać. Wiele zależeć będzie także od pogody i innych czynników zewnętrznych.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama