Obecne wcielenie „nowożytnego” Fiata 500 jest na rynku od 2007 r. i nieprzerwanie cieszy się ogromną popularnością. Zapewne dlatego samochód cały czas pozostanie w ofercie włoskiej marki. Przyjdzie mu jednak konkurować z najgroźniejszym rywalem, czyli… swoim następcą. Konkurentem Fiata 500e będzie utrzymana także w klimacie retro Honda e.
Retro zawsze w modzie
Z zewnątrz Fiat 500e mocno nawiązuje do dotychczasowej wersji. Można się wręcz pokusić o stwierdzenie, że mamy raczej do czynienia z liftingiem niż całkowicie nową generacją. Nie oznacza to jednak, że nie wprowadzono żadnych zmian – wręcz przeciwnie. Pojawiły się w pełni LED-owe reflektory, które co prawda spłaszczono od góry, ale za sprawą charakterystycznych „brwi” do jazdy dziennej skutecznie nawiązują do okrągłych świateł poprzedniej 500-tki. Zamiast znaczka Fiata na imitacji atrapy chłodnicy pojawiło się duże logo 500. Powrócono też do „pełnych” kloszy tylnych lamp, bez lakierowanego elementu pośrodku.
Nowy Fiat 500e jest o 6 cm dłuższy i szerszy od poprzednika, a jego rozstaw osi wzrósł o 2 cm. Prawdziwe zmiany widać po zajrzeniu do kabiny włoskiego auta. Wita nas zupełnie nowa deska rozdzielcza z centralnie umieszczonym ekranem multimediów o przekątnej 10,25 cala, zestaw wirtualnych zegarów oraz dwuramienna, spłaszczona u dołu kierownica z logo 500. Fiat podkreśla możliwość podzielenia wyświetlacza systemu info-tainment. Dobrze, że nie zapomniano o fizycznych przyciskach do obsługi klimatyzacji. Poniżej znajdziemy schowek oraz przyciski do wyboru kierunku jazdy. Z kolei między fotelami pojawiły się zasuwany schowek oraz przełącznik trybów jazdy.
Fiat 500e – „dojrzały” elektryk
Fiat 500e otrzymał dosyć pojemne jak na miejskie auto akumulatory (42 kWh). Umieszczono je w podłodze. Zapewniają one elektrycznej 500-tce zasięg dochodzący do 320 km (według normy WLTP). Przy użyciu fabrycznego wallboxa (7,4 kW) można naładować auto w około sześć godzin. 500e został przystosowany także do szybkich ładowarek o mocy dochodzącej do 85 kW, dzięki czemu naładowanie baterii do 80% zajmie ok. 35 minut.
Silnik elektryczny włoskiego malucha rozwija 118 KM. Zapewnia on 500e przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy: Normal, Sherpa (tryb zorientowany na maksymalne oszczędzanie energii) oraz Range (mocna rekuperacja pozwalająca na poruszanie się w większości sytuacji wyłącznie za pomocą pedału gazu).
Klasyczny styl i nowoczesna technika
Fiat 500e otrzymał także szereg nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy. Jest to pierwsze auto miejskie oferujące drugi poziom jazdy autonomicznej. Na pokładzie pojazdu znajdziemy m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją utrzymywania pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz układ monitorowania martwego pola.
Nowy Fiat 500e trafi do sprzedaży we Włoszech latem bieżącego roku. Początkowo na rynek trafi limitowana do 500 egzemplarzy edycja la Prima, dostępna tylko jako kabriolet. Wyróżnia się m.in. bogatym wyposażeniem… i wysoką ceną na poziomie aż 37 900 euro (ok. 163 000 zł). Samochód będzie produkowany we włoskim Mirafiori. Obecna generacja będzie wciąż wytwarzana w fabryce w Tychach.