Lamborghini Aventadora znaliśmy od kilkunastu lat, dokładnie od 2011 roku. W 2022 roku, po 11 latach rynkowej obecności, zakończono jego produkcję. Teraz poznaliśmy jego następcę w postaci fascynującego i znacznie mocniejszego modelu Revuelto. Zgodnie z tradycją samochód otrzymał nazwę po jednym z hiszpańskich byków. Lamborghini Revuelto reprezentuje nowy język stylistyczny włoskiej marki i powstało w 60. rocznicę powstania Automobili Lamborghini. Nie dziwi zatem fakt, że Revuelto jest na wskroś nowoczesne i rewolucyjne – nie chodzi tu tylko o design. Lamborghini określa je jako „najbliższą przyszłość” motoryzacji o wysokich osiągach.
Lamborghini Revuelto, czyli hybrydowa i karbonowa rewolucja
Revuelto wygląda bardziej kompaktowo niż Aventador, chociaż jego rozstaw osi jest większy o 80 mm. Przednie i tylne zwisy zostały zmniejszone, dzięki czemu uzyskano bardziej zwartą sylwetkę. Stylistykę unowocześniono i wygładzono, lecz nie zatracono typowych dla marki agresywności i kantów. Revuelto (wymawiane rev-ew-EL-tow) reprezentuje nowy język projektowania Lamborghini. Tak, jest mnóstwo ostrych kantów i kilka klasycznych elementów zawartych w kształcie nadwozia, takich jak pływające ostrze Diablo na tylnych błotnikach i pochylony przód Murcielago. Przednie i tylne światła mają typowy dla nowych modeli Lamborghini kształt litery Y.
Lamborghini nazywa kierowcę Revuelto pilotem, a pasażer jest drugim pilotem. Nie chodzi jednak tylko o przyszłość. Kiedy pilot i drugi pilot opuszczają pojazd, nadal robią to za pomocą nożycowych drzwi, których pionierem było 50 lat temu Lamborghini Countach.
Odważny design, doskonała aerodynamika, szereg zaawansowanych technologii
Odważny design Revuelto nie jest tylko na pokaz. Boczne płetwy za przednimi kołami pomagają kierować powietrze do wlotów wzdłuż wklęsłości drzwi. Cofnięty dach kieruje powietrze do tylnego błotnika, jednocześnie oferując pasażerom nieco więcej miejsca nad głowami. Przedni rozdzielacz rozprowadza powietrze z dala od przednich kół, podczas gdy z tyłu największy tylny dyfuzor, jaki kiedykolwiek zastosowano w Lamborghini, generuje siłę docisku podczas chłodzenia silnika. Tylne skrzydło jest aktywne i automatycznie dostosowuje się do sytuacji lub można nim sterować ręcznie w trzech trybach, aby uzyskać minimalną lub maksymalną siłę docisku.
W porównaniu do Aventador Ultimae, Lamborghini twierdzi, że Revuelto jest o 61 procent wydajniejszy i generuje o 66 procent więcej siły docisku w sytuacjach dużego obciążenia. To z pewnością wystawi na próbę wykonane na zamówienie opony Bridgestone Potenza Sport, w rozmiarze 265/35R20 z przodu i 345/30R21 z tyłu. Dostępny jest większy zestaw kół w rozmiarze 265/30R21 z przodu i 355/25R22 z tyłu. Co więcej, samochód dostępny będzie w aż 400 kolorach lakieru do wyboru.
Imponujący stosunek mocy do masy
Głównym elementem konstrukcyjnym Revuelto jest włókno węglowe, stosowanym nie tylko w kadłubie i ramie, ale także we wszystkich elementach nadwozia za wyjątkiem drzwi i zderzaków. Przyczyniło się to do osiągnięcia najlepszego stosunku masy do mocy w historii marki Lamborghini – 1,75 kg/KM. Revuelto waży bowiem 1776 kg.
Włoski supersamochód posiada przednią konstrukcję zawieszenia z kutych kompozytów i specjalnego materiału wykonanego z krótkich włókien węglowych nasączonych żywicą. Technologia ta została opatentowana i wykorzystana przez Lamborghini już w 2008 roku. Revuelto jest też pierwszym supersportowym samochodem wyposażonym w konstrukcję przednią wykonaną w 100% z włókna węglowego.
Nowoczesne wnętrze, materiały przyjazne środowisku
Revuelto wyposażono także w nowy system interfejsu, składający się z trzech wyświetlaczy: zestawu wskaźników o przekątnej 12,3″, wyświetlacza centralnego o przekątnej 8,4″ oraz dodatkowo wyświetlacza o przekątnej 9,1″. W samochodzie zainmplementowano też zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy i całkowicie przeprojektowany układ nawigacji. W rozbudowanym pakiecie elektronicznych asystentów jazdy znajduje się m.in. Amazon Alexa.
Lamborghini ma również na celu być bardziej przyjaznym dla środowiska dzięki Revuelto. Producent samochodów ma nowe procesy produkcji materiałów, które są bardziej wydajne. Tapicerka łączy różne skóry z mikrofibrą wykonaną z poliestru pochodzącego z recyklingu. I podobnie jak nadwozie, kokpit jest dostępny w aż 70 opcjach kolorystycznych. Lamborghini ma również na celu być bardziej przyjaznym dla środowiska (nie, naprawdę) dzięki Revuelto. Producent samochodów ma nowe procesy produkcji materiałów, które są bardziej wydajne. Tapicerka łączy różne skóry z mikrofibrą wykonaną z poliestru pochodzącego z recyklingu. I podobnie jak nadwozie, kokpit jest dostępny w aż 70 opcjach kolorystycznych.
Lamborhini Revuelto oferuje ponad 1000 KM i osiągi Bugatti
Sercem nowego flagowca Lamborghini jest V12 o pojemności 6.5 litra. Jest to najlżejsze V12 w historii tej marki. Niech was nie zmyli pojemność znana z poprzednika, gdyż jest to zupełnie nowa konstrukcja. Generuje ona 825 KM przy 9250 obr./min oraz 725 Nm. Współpracuje ona z 3 silnikami elektrycznymi, z których jeden o mocy 150 KM zabudowano w 8-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni z mokrymi sprzęgłami, umieszczonej za jednostką spalinową, co wymusiło obrócenie jej o 180 stopni. Pozostałe dwa silniki elektryczne znalazły się na przedniej osi. Łączna moc układu wynosi 1015 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie 2,5 s, do 200 km/h 7 sekund, a prędkość maksymalna to 350 km/h.
Baterie mają 3,8 kWh pojemności i pozwalają na przejechanie w trybie elektrycznym od 10 do 15 km. Dzięki możliwości ładowania prądem DC do 7 kW, jak twierdzi producent, akumulator będzie można naładować do pełna w 30 minut. Silnik spalinowy może natomiast naładować baterie w ciągu 6 minut. Producent chwali się też wydajną rekuperacją. Po raz pierwszy można dostać Lamborghini z elektrycznym wektorowaniem momentu obrotowego. Biorąc pod uwagę sprytną nazwę Lamborghini Dinamica Veicolo 2.0, może wysyłać określoną moc wyjściową do każdego koła. Przednie karbonowo-ceramiczne tarcze mają 10-tłoczkowe zaciski i 409 mm średnicy a tylne 391 mm i 4-tłoczkowe zaciski.
Lamborghini Revuelto wyprzedane na 2 lata naprzód
Lamborghini nie ogłosiło jeszcze oficjalnych cen Revuelto. – Pod względem ceny Revuelto będzie droższy od topowego Aventadora SVJ — wyjaśnia Stephan Winkelmann, dyrektor generalny Lamborghini. Co ciekawe, Revuelto jest już wyprzedane na 2 lata do przodu. Cena wyniesie zapewne powyżej 350 000 euro. Samochód trafi do gamy włoskiej marki pod koniec tego roku jako rok modelowy 2024.