Czego szukasz?

F1 Boost GP Wielkiej Brytanii 2022

Fascynacje

Lamborghini Huracan STO – torowa bestia w szosowej wersji

Lamborghini Huracan STO to nowa, ekstremalna wersja włoskiego supersamochodu. Ma ona zapewniać kierowcy podobne wrażenia z jazdy co wyścigowy samochód klasy GT3 – krótko mówiąc z toru na ulicę.

Lamborghini Huracan STO

Lamborghini Huracan STO to ekstremalny supersamochód wyścigowy przeniesiony na publiczne drogi. STO stanowi skrót od słów Super Trofeo Omologata. Przy jego projektowaniu inspirowano się modelami Huracan Super Trofeo EVO i Huracan GT3 EVO, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Daytona i dwukrotnie w 12-godzinnym wyścigu Sebring.

Lamborghini Huracan STO – z toru na ulicę

Włoski supersamochód poznamy po rozbudowanym bodykicie. Lamborghini Huracan STO otrzymało typowo torowy bodykit a sam pojazd waży o 43 kg mniej niż wersja Performante – masa własna na sucho wynosi 1339 kg. Redukcję masy umożliwiło szerokie zastosowanie włókna węglowego (ponad 75% nadwozia). Sama przednia szyba jest aż o 20% lżejsza. Na 20-calowe magnezowe felgi nałożono opony Bridgestone Potenza w konfiguracjach torowych i drogowych.

Lamborghini Huracan STO

 

Rozbudowana aerodynamika w Huracanie STO zaczyna się od przedniej części nadwozia, gdzie maskę, zderzak i błotniki zintegrowano w jeden element. Przypomina on Miurę czy spektakularne Sesto Elemento. Na masce znalazły się dwa wyloty powietrza a dodatkowy wlot znajdziemy też w tylnej części dachu. Tył auta wieńczy wielki spoiler z możliwością ręcznej regulacji. W tylnych błotnikach zastosowano wloty powietrza w stylu NACA. Siła docisku wzrosła aż o 53% w porównaniu do Huracana Performante a aerodynamiczny wzrost wydajności wynosi 37%.

Liczy się każdy gram

Lamborghini zmodernizowało również układ hamulcowy, stosując bardziej wydajne węglowo-ceramiczne tarcze Brembo CCM-R pochodzące z bolidów F1. Dzięki nim Lamborghini Huracan zatrzyma się ze 100 km/h na dystansie zaledwie 30 m. Dodano również trzy tryby jazdy – drogowy STO, torowy Trophy oraz Rain (na mokry asfalt).

ZOBACZ TAKŻE
Lamborghini Huracan Evo RWD – mniej znaczy więcej

We wnętrzu w dużej mierze zrezygnowano z tapicerowania i wykończenia, pozostawiając puste powierzchnie – wszystko dla zbicia masy. Przykładowo panel drzwi wygląda jakby był wykonany z jednego karbonowego panelu a klasyczne dywaniki zastąpiono wykonanymi z włókna węglowego. Bardzo lekkie są także kubełkowe fotele z 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Za nimi umieszczono klatkę bezpieczeństwa wykonaną z tytanu (o 40% lższejsza).

Lamborghini Huracan STO

Wyścigowy minimalizm

Lamborghini Huracan STO korzysta z dobrze znanej, wolnossącej 5.2-litrowej jednostki V10 o mocy 640 KM i maksymalnym momencie obrotowym 565 Nm. Napęd trafia na tylną oś za pośrednictwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3 sekundy, od 0 do 200 km/h w 9 s a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. 

ZOBACZ TAKŻE
Lamborghini Sian Roadster. Powstanie tylko 19 egzemplarzy!

Lamborghini Huracan STO trafi do pierwszych nabywców wiosną 2021 roku. Włoski supersamochód wyceniono na 327 838 dolarów, czyli ponad 1,2 miliona złotych. W zamian dostajemy praktycznie samochód wyścigowy, którym można poruszać się po drogach publicznych.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama