Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

Samochody, które wróciły po latach. Najciekawsze motoryzacyjne powroty

Są takie samochody, do których żywimy sentymenty i które uchodzą za kultowe. Niektórzy producenci postanawiają po kilkunastu lub nieraz po kilkudziesięciu latach wskrzeszać swoje modele w nowym wydaniu, Wybraliśmy najciekawsze naszym zdaniem samochody które powróciły po latach. 

Samochody które wróciły po latach

Są takie samochody, do których żywimy sentymenty i które uchodzą za kultowe. Niektórzy producenci postanawiają po kilkunastu lub nieraz po kilkudziesięciu latach wskrzeszać swoje modele w nowym wydaniu, nieraz zmieniając ich koncepcję. Często samochody te okazują się hitami sprzedaży, niejednokrotnie przebijając pod względem popularności swoich poprzedników. Niekiedy jednak budzą one kontrowersje, zwłaszcza wśród fanów pierwowzoru i spotykają się z umiarkowanym zainteresowaniem. Wybraliśmy najciekawsze naszym zdaniem samochody które wróciły po latach. 

Ford Puma

Ford Puma kojarzony jest z niewielkim, miejskim coupe amerykańskiego producenta, które wytwarzano w latach 1997-2002. Mierzyło ono niecałe 4 m długości (dokładnie 3984 mm), 1674 mm szerokości oraz 1345 mm wysokości. Model ten został opracowany przez europejski oddział Forda i występował wyłącznie na Starym Kontynencie. Samochód bazował na platformie Fiesty, jednak w odróżnieniu do niej otrzymał przeprojektowane zawieszenie. Występował z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemnościach od 1.4 do 1.7 litra i mocy od 90 do 157 KM, zaś napęd trafiał na przednią oś. Zastosowana w Pumie pełna łuków karoseria, pozwoliła na znaczące zwiększenie wytrzymałości nadwozia i uzyskanie jednego z najniższych współczynników oporu powietrza w swojej klasie – wynoszącego 0,346. Puma była popularna wśród młodych ludzi.

Ford Puma I

Ford Puma I

Nazwa ta powróciła w 2019 roku, lecz tym razem użyto jej dla miejskiego crossovera, który również bazuje na Fieście. Samochód otrzymał charakterystyczne, obłe proporcje nadwozia, dużą atrapę chłodnicy z przodu i owalnopodobne reflektory ulokowane na krawędziach maski. Swoją usportowioną stylistyką i niewielkimi rozmiarami nawiązuje on zatem do pierwowzoru. Jest jednak znacznie praktyczniejszy. Auto mierzy około 4,2 m długości, a więc o ponad 20 cm więcej od przodka. Mimo to wyróżnia się dość przestronną kabiną i bagażnikiem o pojemności aż 456 l. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Puma ST X 1.5 EcoBoost M6 - zabawka dla dużych chłopców

Nowa Puma występuje obecnie wyłącznie z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem, o pojemnościach od 1 do 1.5 litra. Część z nich posiada układ mild hybrid. Bazowy wariant rozwija 95 KM, zaś topowy ST 200 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. zaś jego prędkość maksymalna to 220 km/h. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowej dwusprzęgłowej (w zależności od wersji silnikowej). Puma startuje z pułapu 88 500 zł za wariant 1.0 EcoBoost z 6-biegową skrzynią manualną. Warto dodać, że Puma jest prawdziwym hitem sprzedaży – w okresie od stycznia do listopada 2021 roku sprzedano  2945 egzemplarzy, co czyni ją drugim najpopularniejszym modelem Forda (zaraz po Focusie).

Ford Puma ST

Fot. Piotr Parys / Ford Puma ST

BMW serii 8

Luksusowe coupe niemieckiej marki produkowano w latach 1989-1999 i wyróżniało się ono dość futurystyczną, odważną jak na swoje czasu stylistyką. Projektanci wyposażyli pojazd w modne wówczas chowane reflektory przednie, zaś sam projekt modelu pochłonął aż 1,5 miliarda marek niemieckich. amochód w przeciwieństwie do swoich potencjalnych konkurentów postanowiono wyposażyć w silnik V8 lub V12 umieszczony z przodu pojazdu oraz napęd tylnych kół. Jednostki miały od 4 do 5.6 litra pojemności i moc od 286 do 380 KM. Auto otrzymało niskie, klinowate nadwozie z delikatnie unoszącą się, ale „twardą” boczną linią, niewielkie i dyskretne nozdrza, rozbudowany przedni zderzak z unoszonymi reflektorami. Powstało 31 062 egzemplarzy.

BMW serii 8 I

BMW serii 8 (1989)

W 2018 roku nazwa ta powróciła, ponownie dla luksusowego coupe. Co ciekawe, historia zatoczyła koło, bowiem seria 8 ponownie zastąpiła model serii 6 (wcześniej miało to miejsce właśnie w 1989 roku). Co ciekawe, mimo większej cyfry w nazwie samochód… zmalał w porównaniu do serii 6 F13. Mierzy on bowiem 4851 mm długości wobec 4894 mm w serii 6. „Ósemka” jest też niższa (1346 mm), zaś szerokość wzrosła raptem o 2 mm (do 1902 mm). Do 2822 mm powiększono natomiast rozstaw osi. Samochód wyróżnia się elegancką stylistyką i ponadczasową, atletyczną sylwetką, lecz nie jest już aż tak awangardowy jak przodek. Auto występuje jako coupe, kabriolet oraz w odmianie czterodrzwiowej Gran Coupe. Samochód nadal ma ekskluzywny charakter i łączy komfort z osiągami.

Samochody które wróciły po latach – powrót w wielkim stylu

Pod maską nie ma już jednak jednostek V12. Są natomiast wyłącznie turbodoładowane R6 o pojemności 3 litrów (zarówno benzynowe jak i wysokoprężne) oraz 4.4-litrowe V8 biturbo. Bazowy wariant stanowi podwójnie doładowany silnik benzynowy R6 o mocy 333 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada 8-biegowa skrzynia automatyczna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,2 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h (wersja 840i). Odmiana 840i xDrive (z napędem AWD) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s. Oprócz tego jest też mocniejszy wariant 850i xDrive z 4.4-litrowym V8 biturbo o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm. Przyspiesza on do 100 km/h w 3,8 s i rozwija 250 km/h.

BMW serii 8 - rodzaje coupe

Fot. bmw.com / BMW serii 8

Gamę wieńczy 600-konne M8 z tą samą jednostką 4.4 V8. Moment obrotowy nadal wynosi 750 Nm, jednak przyspieszenie 0d 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h lub 305 km/h z opcjonalnym pakietem M Driver’s Package. Dla fanów jednostek wysokoprężnych przewidziano wersję 840d xDrive z 3-litrowym dieslem R6 biturbo o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Zapewnia on jeszcze lepsze osiągi niż porównywalny benzyniak, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 4,8 s.  Bazowa seria 8 Coupe kosztuje od 457 100 zł za odmianę 840i. Po drugiej stronie skali stoi M8 za 757 100 zł.

Volkswagen Scirocco

Pierwsze wydanie kompaktowego Volkswagena zadebiutowało podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1974 roku. Nazwa Scirocco pochodzi od wiatru środziemnomorskiego Sirocco, zgodnie z filozofią marki nazywania modeli od nazw wiatrów (stąd też znany powszechnie samochód klasy średniej nazywa się Passat). Zadaniem Scirocco było uzupełnienie luki, która powstała po wycofaniu z produkcji sportowego modelu Karmann Ghia. Auto bazowało na płycie Golfa I, który zadebiutował w styczniu tego samego roku. Bardziej sportowe nadwozie Scirocco zaprojektowało studio Giorgetto Giugaro. Auto napędzał początkowo 1.5-litrowy benzyniak o mocy 85 KM, a w Europie oferowano też 1.1-litrową jednostkę o mocy 50 KM. W 1976 roku ofertę zasiliła 110-konna odmiana GTI z silnikiem 1.5 z wtryskiem K-Jetronic od Boscha.

Volkswagen Scirocco I

Volkswagen Scirocco I

Wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy ( dokładnie 504 153). Samochód mierzył raptem 3880 mm długości. Dla porównania oferowana od 1981 do 1992 roku II generacja mierzyła już 4210 mm długości. Mimo dłuższego stażu powstało tylko 291 497 egzemplarzy. Samochód oferowano z benzynowym silnikiem 1.8 o mocy 112 oraz 139 KM (wersja GT). Następcą kompaktowego przednionapędowego coupe od Volkswagena został model Corrado, który oferowano od 1988 do 1995 roku.

Samochody, które wróciły po latach – nie każdy powrót był sukcesem

Volkswagen Scirocco powrócił w 2008 roku we współczesnym wydaniu jako bardziej sportowa odmiana Golfa VI generacji. Pojazd wyróżnia agresywna stylizacja autorstwa Waltera de Silvy oraz dynamiczna linia nadwozia z krótkim przodem i wydłużonym dachem. Samochód mierzył 4256 mm długości, a więc niewiele więcej niż jego przodek z lat 80-tych.  Występował z doładowanymi benzyniakami o pojemności od 1.4 do 2 litrów i mocy od 122 do nawet 265 KM w topowej odmianie R. Przyspieszała ona od 0 do 100 km/h w 6 sekund i rozpędzała się nawet do 259 km/h.

VW Scirocco III

VW Scirocco III

Był też 2-litrowy turbodiesel o mocy 140 i 170 KM. Uważać trzeba na jednostki 1.4 o mocy 160 KM z turbo i kompresorem oraz 2-litrowe benzyniaki sprzed 2012 roku. Brały one bowiem olej i miały nietrwały łańcuchowy rozrząd, a silnik 1.4 ponadto awaryjny układ doładowania. W 2014 roku auto przeszło facelifting, a w 2017 roku zakończono jego produkcję z racji na niewielki popyt. Nie przewidziano następcy. Za egzemplarz z początku produkcji trzeba dać około 35 000 zł, zaś za poliftingowy z 2015 roku zapłacimy około 63 450 zł.

Škoda Superb

Niegdyś Superb była luksusowym samochodem czeskiej marki, zaś jej historia sięga jeszcze lat międzywojennych. Pierwszą generację produkowano bowiem od 1934 do 1943 roku, a następnie – już po II wojnie światowej – od 1946 do 1949 roku. Samochód bazował na modelu 640 i oparty był na ramie. Do napędu posłużył sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra i mocy 55 KM. W 1936 roku zastąpiono go większą jednostką o pojemności 2.7 litra i mocy 60 KM, a następnie znowu powiększoną do 2.9 l (65 KM). W 1937 roku przeprowadzono modernizację modelu, a w 1938 r.  do oferty dołączył Superb 3000 z 3.1-litrowym silnikiem o mocy 85 KM, przy okazji kolejny raz zmieniając przednią część nadwozia. Wariant ten produkowano do 1943 roku.

Skoda Superb

Skoda Superb (1934)

W latach 1939-1941 powstawał także wariant z silnikiem V8 o pojemności 4 litrów i mocy 96 KM. Po wojnie produkowano przez 3 lata Superba w wersji 3000. Przed wojną auto mierzyło od 5,2 (wariant OHV), przez 5,5 (2.5 i 2.7 l) aż po 5,7 m długości (wariant V8). Po wojnie samochód oferowano w dwóch odmianach – krótsza mierzyła 4,8 m, zaś dłuższa 5,3 m długości. Następcą Superba została Skoda VOS, produkowana w latach 1950-1952, przeznaczona dla władz państwowych.

Samochody które wróciły po latach – koncepcja podobna

Po kilkudziesięciu latach nazwa Superb powróciła jako określenie flagowego modelu Skody, bazującego na Volkswagenie Passacie B5. Współczesna Škoda Superb była jednak modelem  klasy średniej, który oferował wyjątkowo przestronną kabinę, z ilością miejsca w drugim rzędzie porównywalną z luksusowymi limuzynami marek premium. Auto oferowano w latach 2001-2008 z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o pojemności od 1.8 do 2.8 litra i mocy od 101 do 193 KM. Samochód mierzył 4,8 m długości i w przeciwieństwie do przodka miał napędzane przednie lub wszystkie koła. W 2008 roku zaprezentowano następcę w postaci modelu Superb II, którego oferowano tym razem jako liftbacka i kombi, z silnikami o pojemności od 1.4 do 3.6 litra i mocy od 105 do 260 KM. Samochód służył często w Polsce jako nieoznakowany radiowóz lub rządowa limuzyna.

Skoda Superb Sportline

Skoda Superb III Sportline

To samo przeznaczenie spotkało zresztą III generację, która ponadto jest prawdziwym hitem sprzedaży. Zaprezentowano ją w 2015 roku i bazuje ona na Volkswagenie Passacie B8. Swoją popularność Superb zawdzięcza stosunkowo przystępnej cenie, dobrze wyposażonemu i wykończonemu wnętrzu, ale przede wszystkim ponadprzeciętnej praktyczności. W III generacji doszedł do tego atrakcyjny design (zwłaszcza po liftingu z 2019 roku). Poza tym Superb III jest wolny od wad poprzednika w postaci awaryjnych silników benzynowych. Samochód występuje wyłącznie z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi o pojemności od 1.4 do 2 litrów i mocy od 150 do 280 KM oraz 2-litrowym dieslem o mocach 150 oraz 200 KM. W ofercie jest też wariant hybrydowy plug-in o mocy 218 KM. Bazowy Superb 1.5 TSI Active zaczyna się od 127 100 za odmianę liftback.

Toyota GR Supra

Pierwsza generacja Supry produkowana była od 1978 do 1981 roku i oparto ją w dużej mierze o wersję liftback Celiki. Toyota Supra była odpowiedzią na modele z serii Fairlady Z Nissana i jednocześnie następcą modelu 2000GT. Początkowo japońskie coupe oferowano z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 2.6 litra i mocy 112 KM, wyposażonym we wtrysk paliwa. Standardowo samochód posiadał hamulce tarczowe na obydwu osiach. W 1980 roku zaczęto stosować turbodoładowany silnik o pojemności 2 litrów i mocy 147 KM – była to piersza Toyota z doładowaną jednostką napędową. W 1981 roku pojawił się też 2.8-litrowy silnik o mocy 118 KM. Zresztą to właśnie on zagościł pod maską II generacji Supry z lat 1981-1986. W początkowych latach rozwijał 147 KM, a następnie 152 i 162 KM. W Japonii wciąż oferowano 2-litrową jednostkę o mocy 147 i 163 KM.

III generację oferowano od 1986 do 1993 roku z silnikami o mocy od 2 do 3 litrów i mocy od 162 do 280 KM (oferowany wyłącznie w Japonii wariant 2.5 Twin-turbo). W Europie oferowano tylko turbodoładowany silnik 3.0 R6 o mocy 233 KM. Od 1993 do 2002 roku produkowano bodaj najsłynniejszą IV generację Supry. Pod jej maską pracował słynna 3-litrówa jednostka R6 o oznaczeniu 2JZ. Jej wolnossący wariant rozwijał 223 KM, zaś podwójnie doładowany nawet 324 KM i zapewniał sprint od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i prędkość maksymalną na poziomie 262 km//h. Suprę IV upodobali sobie fani tuningu nie tylko ze względu na jej udział w „Szybkich i Wściekłych”, ale także na ponadprzeciętną wytrzymałość jednostki 2JZ.

Toyota Supra z "Szybkich i Wściekłych"

Toyota Supra IV „Fast&Furious”

Kontynuacja legendy

Toyota Supra powróciła w wielkim stylu wraz z V generacją w 2019 roku. Tym razem japońskie coupe oferowane pod nazwą GR Supra (skrót od sportowego działu Gazoo Racing) jest technicznym bliźniakiem BMW Z4. Design czerpie inspiracje z klasycznych modeli w postaci 2000GT i poprzedniej Supry, jednak sprytnie wkomponowano je w odważne i współczesne kształty Supry V. Pod maską wciąż pracuje 3-litrowa jednostka R6 biturbo, jednak tym razem pochodzi ona od BMW.

Nowa Supra rozwija 340 KM oraz 500 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, zaś jej prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowa skrzynia automatyczna ZF. Oprócz tego w ofercie jest kolejny silnik od BMW w postaci 2-litrowego benzyniaka o mocy 258 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Przyspiesza 0d o d0 100 km/h w 5,2 s i rozwija 250 km/h. Toyota GR Supra startuje z pułapu 216 900 zł za wersję z 2-litrowym silnikiem. Odmiana z jednostką R6 kosztuje od 324 900 zł.

Toyota Supra 2.0L Turbo Fuji Speedway

Toyota GR Supra

 

Škoda Octavia

Nazwa Octavia po raz pierwszy zagościła w 1959 roku – nazwano nią następcę kompaktowej Škody 440. Samochód produkowano do 1964 roku w wersji sedan oraz do 1971 r. w odmianie kombi. Octavia mierzyła 4065 mm długości, a więc była podobnej wielkości co obecna Fabia. Pod maską Octavii pracowały jednostki o pojemności od 1 do 1.2 litra i mocy od 40 do 55 KM. Następcą została zaprezentowana w 1964 roku Škoda 1000 MB.

Skoda Octavia (1959)

Skoda Octavia (1959)

Octavia powróciła w 1996 roku pod postacią przestronnego i funkcjonalnego liftbacka oraz kombi (również segment C). Samochód był pierwszym modelem czeskiej marki zaprojektowanym w biurach konstrukcyjnych Volkswagena i bazował na płycie podłogowej Volkswagena Golfa, Seata Leona i Audi A3, z którymi zresztą dzielił większość jednostek napędowych i rozwiązania techniczne. Dzięki ponadprzeciętnej funkcjonalności, przystępnej cenie oraz sprawdzonej technice Volkswagena Octavia I stała się prawdziwym hitem sprzedaży, także w Polsce, gdzie oferowaną ją aż do 2010 roku. Pod maską pracowały benzynowe silniki o pojemnościach od 1.4 do 2 litrów i mocy od 60 do 180 KM, a także 1.9-litrowy diesel oferujący od 68 KM (SDI) po 131 KM. W ciągu 14 lat wyprodukowano łącznie 1 442 126 egzemplarzy. Ciekawymi wersjami były Octavia 4×4 kombi oraz 180-konna odmiana RS (liftback).

Jeszcze większym powodzeniem cieszyła się II generacja Octavii z lat 2004-2013. Przez 9 lat wyprodukowano bowiem 2 358 400 sztuk. Samochód oparto na platformie Golfa V, Seata Leona II oraz Audi A3 II. Octavia II mierzyła 4,57 m długości (o 7 cm więcej od poprzedniczki). Co ciekawe, odmiany liftback i kombi miały niemal identyczną długość nadwozia. Pod maską Octavii II pracowały benzynowe silniki o pojemności od 1.2 do 2 litrów i mocy od 80 do 200 KM (wariant RS) oraz diesle o pojemności od 1.6 do 2 l i mocy od 105 do 170 KM. Tym razem wersja RS była oferowana także jako kombi. Oferowano też uterenowioną odmianę Scout (tylko jako kombi) z podniesionym prześwitem i napędem 4×4. W przypadku Octavii II należy uważać na 2-litrowe diesle sprzed liftingu (przed 2008 r.) oraz turbodoładowane jednostki benzynowe, które miały problem z rozrządem i lubiły brać olej.

Octavia przykładem prawdziwego bestsellera

Na szczęście oferowana w latach 2013-2020 III generacja Octavii była już wolna od wadliwych jednostek napędowych. Pod jej maską pracowały bowiem poprawione silniki benzynowe o pojemności od 1.2 do 2 litrów i mocy od 86 do 245 KM (wersja RS) oraz diesle o pojemności od 1.6 do 2 litrów i mocy od 105 do 184 KM (RS TDI). Była też wersja zasilana gazem ziemnym CNG, z turbodoładowanym silnikiem 1.4 o mocy 110 KM. Nie zabrakło także odmiany Scout. Octavia III mierzyła już 4,66 m długości, a więc bliżej jej było do klasy średniej niż typowych kompaktów, stąd też Czesi wprowadzili do gamy w 2012 roku mniejszy model Rapid. Octavia III bazowała na płycie MQB, współdzielonej z Golfem VII, Seatem Leonem III oraz Audi A3 III.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Škoda Octavia Combi RS 1.4 Plug-In 245 KM - hybryda z pazurem

Obecnie na rynku oferowana jest już IV generacja Octavii, która zadebiutowała w 2019 roku. Mierzy ona już 4,69 m długości i pojemną kabinę z aż 600-litrowym bagażnikiem w liftbacku oraz 640-litrowym w kombi. Samochód współdzieli płytę i silniki z Golfem VIII, Audi A3 IV i Seatem Leonem IV. Octavia IV jest pierwszą generacją oferowaną w odmianie hybrydowej plug-in. Jej słabszy wariant rozwija 204 KM, a mocniejszy (RS iV) nawet 245 KM. Tyle samo rozwija zresztą benzynowe RS, zaś topowy diesel oferuje 200 KM. Oprócz tego są też słabsze benzynowe warianty (1.0 TSI o mocy 110 KM, 1.5 TSI 150 KM oraz 2.0 TSI 190 KM), a także 2-litrowy diesel o mocy 115 i 150 KM. Jest też wariant 1.5 TSI zasilany CNG, rozwijający 130 KM. Bazowa Octavia 1.0 TSI Active kosztuje od 91 000 zł.

Skoda Octavia IV

Skoda Octavia IV

Co ciekawe, praktycznie nieprzerwanie od 2009 roku Octavia jest w Polsce najpopularniejszym nowym samochodem. Jedynie w 2017 roku była 2. (wówczas wyprzedziła ją Fabia), po czym wróciła na szczyt. W 2020 roku sprzedano w Polsce 18 667 egzemplarzy, co dało jej 4,4% udziału w rynku nowych samochodów.

Samochody które wróciły po latach  – Lamborghini Countach LPI 800-4

Słynny włoski supersamochód zadebiutował w 1971 roku jako koncept LP500, zaś odmiana seryjna trafiła na rynek 3 lata później. Countach był produkowany od 1974 do 1990 roku jako następca Miury. Swoją nazwę samochód zawdzięcza, pochodzącemu z języka piemonckiego, wyrażeniu, którego używał jeden z członków zespołu pracującego przy budowie prototypu. Słowo to miało wyrażać zdumienie, zachwyt. LP500 określa położenie silnika (z włoskiego Longitudinale Posteriore; centralnie, wzdłużnie umieszczony silnik) oraz jego pojemność. Nadwozie pojazdu zaprojektował Marcello Gandini z Bertone. Samochód wyróżniały otwierane do góry drzwi, które stały się wyróżnikiem kolejnych modeli Lamborghini, w tym następcy, a więc Diablo oraz Murcielago.

Lamborghini Countach LP-400

Lamborghini Countach LP-400

 

Nadwozie Countacha wykonano z aluminium, dzięki czemu auto ważyło raptem 1065 kg. Charakterystycznym elementem klinowatego nadwozia Lamborghini były unoszone światła, zamontowane za kloszami kierunkowskazów i świateł pozycyjnych. Prosta, ascetyczna kabina była wykończona skórą. Countach LP400 korzystał z 3.9-litrowej jednostki V12 z Miury o mocy 375 KM, pozwalającej na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,6 s i rozwinięcie 316 km/h. Countach jest uważany przez wielu za najlepszy samochód sportowy swoich czasów, którego powstało tylko 2049 egzemplarzy.

Pojawienie się nowego Countacha w 2021 roku było bodajże największą motoryzacyjną niespodzianką ubiegłego roku. Kanciaste, klinowate nadwozie Countacha LPI 800-4 nawiązuje do poprzednika, podobnie jak uniesiony tył i nożycowe drzwi. Oczywiście mowa tu o retrofuturyzmie, a więc połączeniu nawiązań do klasycznego modelu np. w postaci kanciastych reflektorów, ze współczesnymi elementami, np. LED-ami, luksusowym wnętrzem rodem z modelu Sian czy układem hybrydowym mild hybrid (także z Sian) o mocy 800 KM. Oparto go na 6.5-litrowej jednostce V12 o mocy 780 KM oraz niewielkim silniku elektrycznym. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 2,8 s, zaś prędkość maksymalna to 356 km/h. Powstało tylko 112 egzemplarzy Countacha i wszystkie wyprzedały się na pniu. Cena to około 3 miliony euro. 

Samochody które wróciły po latach - Lamborghini Countach 2022

Lamborghini Countach LPI 800-4

Volvo S90/V90

Historia nazwy S90 w Volvo jest dość ciekawa. Otóż pierwszy raz oznaczenie to zagościło na flagowym sedanie segmentu E, oferowanym w latach 1996-1998. Czemu tak krótko? Otóż Volvo S90 (oraz V90 w przypadku kombi) było tak naprawdę modelem 960 po liftingu, którego premiera odbyła się już w 1990 roku. Co ciekawe, lifting przeprowadzono w 1994 roku, zaś nazwę zmieniono dopiero w 1996 r. S90 mierzyło 4,87 m, zaś V90 4,86 m długości. W S90 montowano tylko jedną jednostkę – był to 3-litrowy motor R6 o mocach 180 oraz 204 KM. Następcą S90/V90 zostało Volvo S80/V70. 

Volvo V90 I

Volvo V90 I

W 2016 roku sytuacja z nazewnictwem wróciła do normy, kiedy to powrócono do nazw S90 i V90 dla nowych modeli klasy średniej wyższej.  S90 mierzy niecałe 4,94 m, a kombi V90 blisko 4,97 m długości. Oba bazują na nowej płycie podłogowej SPA, z której korzysta też m.in. XC90 II generacji. Volvo S90/V90 wyróżnia się wysoką jakością użytych materiałów oraz nowoczesnym, minimalistycznym designem nadwozia i wnętrza. Jednocześnie wciąż jest bardzo pakowne i przestronne, zwłaszcza V90. Charakterystycznym motywem stylistycznym nowych Volvo jest tzw. „młot Thora”. Volvo S90 i V90 występują wyłącznie z 2-litrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o mocach od 190 do 320 KM. Kombi występuje także w uterenowionej odmianie Cross Country.

Volvo V90 B4 Inscription

Volvo V90

Obecnie prawie wszystkie wersje występują z układem hybrydowym mild hybrid z 14-konnym silnikiem elektrycznym. Co ciekawe, zarówno benzyniaki jak i diesle mają teraz oznaczenie B (np. B4, B5). Standardem jest napęd na przednią oś i 8-stopniowa automatyczna skrzynia Geartronic. Bazowe S90 B4 z 2-litrowym benzyniakiem o mocy 197 KM kosztuje od 222 900 zł. Za porównywalne V90 trzeba już dać 235 900 zł. Gamę S90 wieńczy wariant hybrydowy plug-in T8 eAWD o mocy 455 KM, kosztujący 299 900 zł. V90 oferowane jest także ze słabszym układem PHEV (T6 eAWD) o mocy 355 KM, kosztującym również 299 900 zł.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo V90 B4 Inscription - premium widoczne gołym okiem

Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer

Fani Jeepa od lat toczą bój z fanami Range Rovera o to, który z samochodów był pierwszym luksusowym SUV-em. Patrząc jednak przez pryzmat momentu premiery, Jeep Wagoneer zadebiutował w 1962 roku, a więc 8 lat przed Range Roverem. W przeciwieństwie do innych ówczesnych modeli marki Wagoneer wyróżniał się bardziej komfortowym charakterem, bliższym samochodu osobowego. Przy dużym prześwicie Wagoneer mógł poszczycić się przestronną kabiną. Wagoneer I generacji mierzył niecałe 4,74 m długości i był produkowany do 1984 roku, oczywiście w tym czasie przechodząc kilka modernizacji. Był oferowany z silnikami R6 i V8 o pojemności od 3.8 do 6.6 litra i mocy od 142 do 325 KM.

Jeep Wagoneer I

Jeep Wagoneer I

W 1984 roku zadebiutowała II generacja amerykańskiego SUV-a. Jednocześnie producent przeprowadził roszady w gamie modelowej, wyodrębniając Grand Wagoneera jako duży luksusowy model, zaś sam Wagoneer  zaistniał jako oddzielna konstrukcja bazująca na zaprezentowanym w 1983 roku Cherokee.  Samochód był wyraźnie mniejszy od poprzednika (4,2 m długości). Występował on z mniejszymi, 4- i 6-cylindrowymi silnikami o pojemności od 2.1 do 4 litrów. W 1990 roku wycofano go z oferty, jednocześnie wzbogacając pokrewnego Cherokee o topowy wariant Limited.

Samochody które wróciły po latach – takie powroty lubimy

Dla porównania oferowany od 1984 do 1991 roku Grand Wagoneer był tak naprawdę zmodernizowanym Wagoneerem, a więc pojazdem pamiętającym jeszcze lata 60-te. Jego charakterystycznymi elementami były modne wówczas drewniane okleiny, którymi mogło być wykończone nadwozie. Wprowadzono też liczne modyfikacje w wyposażeniu i wystroju kokpitu. Następcą został Grand Wagoneer II, który był tak naprawdę luksusową wersją Grand Cherokee, od którego odróżniał się bogatszym wyposażeniem i pseudodrewnianą okleiną na nadwoziu. Był to jednak mniejszy samochód, gdyż mierzył on 4,54 m. W 1994 roku zastąpił go Grand Cherokee Limited.

Jeep Grand Wagoneer powrócił w 2021 roku jako flagowy SUV amerykańskiej marki. Bazuje on na platformie Rama 1500 i jest znacznie większy od poprzedników. Mierzy bowiem aż 5,45 m długości, co czyni go naturalnym konkurentem dla takich modeli jak Cadillac Escalade czy Lincoln Navigator. Jednocześnie wprowadzono też jego tańszy wariant Wagoneer, który ma rywalizować m.in. z Chevroletem Tahoe, Fordem Expedition czy Toyotą Sequoią, która właśnie doczekała się nowej generacji. Styliści umiejętnie połączyli nawiązania do przodka w postaci kanciastego nadwozia czy dwuramiennej kierownicy oraz charakterystycznych kratek nawiewów ze współczesnymi rozwiązaniami, np. LED-ami, licznymi ekranami w kabinie czy bogato wyposażonym w nowoczesne systemy wnętrzem.

Jeep Grand Wagoneer

Samochód zachował luksusowy charakter. Kabina w komfortowych warunkach pomieści 7 lub 8 osób, w zależności od wersji. Jest całkiem prawdopodobne, że Wagoneer i Grand Wagoneer trafią też do Europy. Na rynku amerykańskim występują one z jednostkami V8 o pojemności 5.7 i 6.4 litra i mocy 400 oraz 478 KM. Wagoneer kosztuje w USA od 60 tys. dolarów, zaś Grand Wagoneer około 87 000 $. W Europie raczej należy się spodziewać mniejszych jednostek V6 oraz wariantu hybrydowego (zapewne PHEV).

GMC Hummer EV

Hummer jest dość ciekawym przypadkiem w naszym zestawieniu. Otóż przed laty funkcjonował on jako osobna marka koncernu General Motors. Oferowała ona wielkie, luksusowe SUV-y i pickupy z ogromnymi i paliwożernymi silnikami V8. Hummer wywodzi się od wojskowej terenówki Humvee. Początkowo był on potoczną nazwą, nadaną przez żołnierzy armii amerykańskiej pojazdowi wielozadaniowemu HMMWV. W 1992 roku rozpoczęto produkcję cywilnej wersji o nazwie H1. Co ciekawe, pierwszy egzemplarzy wyprodukowano na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. W 1999 roku prawa do marki Hummer wykupił General Motors. 2002 oznaczał premierę Hummera w wersji SUV o nazwie H2, będący bardziej luksusową i poręczną alternatywą dla dość topornego H1. W 2005 roku model H2 zastąpiono nowocześniejszym H3.

Hummer H2

Hummer H2

Hummer H2 mierzył 4,82 m długości i ważył blisko 3 tony. Co ciekawe, bazował on na ramie Chevroleta Tahoe. Do jego napędu posłużył 6-litrowy silnik V8 Vortec o mocy od 321 do 398 KM. Auto posiadało stały napęd 4×4, 4-biegową automatyczną skrzynię oraz reduktor. W 2004 roku do oferty dołączył H2 SUT, a więc pickup. Hummer H2 był popularny wśród kojarzonych z Hollywood celebrytów. To właśnie oni w dużej mierze przyczynili się do wykreowania wizerunku Hummera jako luksusowego auta.

Od 2005 aż do likwidacji marki w 2010 roku oferowano mniejszy model H3, którego oparto na ramie Chevroleta Colorado. Co ciekawe, zamierzano nim zawojować rynek europejski. Pod maską znalazły się jednostki R5 o pojemności 3.5 i 3.7 litra i mocy 220 oraz 245 KM. H3 mierzył 4,74 m długości i ważył około 2,1-2,2 tony. Oprócz tego była też jednostka 5.3 V8 o mocy 305 KM. W 2008 roku zaprezentowano wariant pickup o nazwie H3 jako mniejszą alternatywę dla H3SUT. Markę Hummer zlikwidowano w 2010 roku z powodu kryzysu finansowego z 2009 roku.

Samochody które wróciły po latach – zaadoptowane do obecnych trendów

Jak już wspomnieliśmy, z Hummerem jest dość ciekawa historia, gdyż był on samodzielną marką, a powrócił jako jeden z modeli firmy GMC. Nadal zatem jest on częścią koncernu General Motors. Hummer powrócił jako równie imponujący i luksusowy, czterodrzwiowy pickup i SUV, jednak tym razem bez paliwożernych silników. Zastosowano w nim bowiem napęd elektryczny, który w topowej wersji korzysta z trzech silników elektrycznych. Rozwija on aż 1000 KM oraz 15 600 Nm! W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje raptem 3 sekundy, a zasięg według producenta wynosi 560 km. Samochód posiada też system czterech kół skrętnych. Zachowano kanciasty, masywny design Hummera, jednak okraszono go współczesnymi akcentami, w tym LED-owymi reflektorami.

Samochody które wróciły po latach - GMC Hummer EV SUV

GMC Hummer EV

 

Kabina również zachowała luksusowy charakter, wygląda też nowocześnie. Znajdziemy tam cyfrowe zegary z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. Oprócz nich jest też potężny dotykowy ekran systemu infotainment, który dominuje nad resztą deski rozdzielczej. W najbogatszych wersjach mamy zestaw kamer oferujący aż 18 różnych widoków. Warto też wspomnieć o właściwościach terenowych elektrycznego Hummera. GMC Hummer EV standardowo otrzyma 35-calowe koła (opcjonalnie 37 cali) oraz pneumatyczne zawieszenie. Prześwit może być regulowany w zakresie od 20 do nawet 43 cm. Głębokość brodzenia to 650 mm. Poszycie dachu składa się z czterech, wykonanych z kompozytów, niezależnych paneli, które można zdejmować. GMC Hummer pickup mierzy 5,5 m, zaś SUV 5 m długości i ważą ponad 4 tony.

Samochody które wróciły po latach – podsumowanie

Jak widać, na rynku można znaleźć sporo ciekawych przykładów motoryzacyjnych powrotów. Samochody które wróciły po latach, to nie tylko te najmodniejsze obecnie jak SUV-y i crossovery czy pojazdy elektryczne. Większość z prezentowanych samochodów zachowała charakter poprzedników, lecz zaadaptowano go do współczesnych realiów rynkowych. Co ważne, zrobiono to w bardzo dobry sposób, nie pozbywając się stylu, jednocześnie zachowując najlepsze cechy i unowocześniając formułę poprzedników. Co prawda nie wszystkie samochody które wróciły po latach, zawsze są ciepło odbierane przez rynek, co pokazuje przykład Volkswagena Scirocco. Większość z prezentowanych przez nas propozycji ma jednak wszelkie predyspozycje ku temu, by odnieść rynkowy sukces.

3.7/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama