Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Peugeot 402 Eclipse – pierwsze coupe-cabrio (1935-40) | Klasyka gatunku

Wiele osób kojarzy samochody typu coupe-cabrio głównie z konstrukcjami nie starszymi niż te z drugiej połowy lat 90-tych. Okazuje się jednak, że pierwsze CC powstało… jeszcze przed II wojną światową i był nim Peugeot 402 Eclipse.

Opublikowano

w dniu

Peugeot 402 Eclipse Twitter
Fot. PetitFrance71 / Twitter

W 1999 r. Peugeot zaprezentował swoje pierwsze „nowożytne” coupe-cabrio. Był nim Peugeot 206 CC. Wówczas producenci kabrioletów na nowo odkryli możliwość konstrukcji auta ze sztywnym składanym dachem… Dlaczego na nowo? Otóż pierwszym coupe-cabrio był właśnie… Peugeot 402 Eclipse, tyle że powstał on jeszcze przed drugą wojną światową.

Nowatorskie rozwiązanie

W latach międzywojennych kabriolety zyskały na popularności, jednak miały one poważną wadę – w razie nagłego pogorszenia się pogody kierowca był skazany na zimny prysznic. Problem ten eliminowało zastosowanie składanego brezentowego dachu, który kierowca mógł zabrać ze sobą. Niestety pierwsze tego typu konstrukcje miały problemy ze szczelnością, a materiał, z którego były wykonane, po złożeniu emitował sporo hałasu. 

ZOBACZ TAKŻE
Peugeot 403 (1955-1966) - francuski Mercedes | Klasyka gatunku

Świadom tych ograniczeń był amerykański wynalazca B.B. Ellerbach, który w 1930 roku opatentował wysuwany, metalowy dach. Jego konstrukcja po złożeniu nie różniła się od tego stosowanego w tradycyjnych, zamkniętych nadwoziach. Niestety jego pomysł nie znalazł uznania wśród ówczesnych producentów za oceanem.

Pomysłodawcą był… dentysta

Zainteresowanie jego projektem przyszło z dość nieoczekiwanej strony. Mianowicie projektem Ellerbacha zainteresował się Peugeot. Co ciekawe, obyło się bez konieczności wykupienia patentu amerykańskiego wynalazcy, bowiem podobny mechanizm stworzył… francuski dentysta Georges Paulin. Razem ze swoim przyjacielem, Marcelem Pourtoutem, stworzył rewolucyjny jak na owe czasy mechanizm automatycznego otwierania dachu. Całość oparto na solidnym stelażu, który wysuwał się dzięki silnikom elektrycznym.

Peugeot 402 Eclipse

Konstrukcja miała jednak swoje wady. Zajmowała ona bowiem sporo miejsca, gdyż ówczesne rozwiązania nie pozwalały na skonstruowanie łamanego, dwuczęściowego dachu. Ponadto dodatkowe akumulatory wyraźnie podnosiły masę pojazdu. Pomimo tych ograniczeń Peugeot postanowił zainwestować w projekt i już w 1933 roku rozpoczął pracę nad pierwszym w historii seryjnie produkowanym kabrioletem ze sztywnym otwieranym dachem.

Peugeot 402 Eclipse – wyprzedził swoje czasy

Efektem tych prac był zaprezentowany w 1934 roku na salonie w Paryżu Peugeot 402 Eclipse. Auto wzbudziło zachwyt publiczności. W porównaniu do projektu Paulina, zrezygnowano jednak z rozbudowanej instalacji elektrycznej, gdyż seryjny akumulator nie wytrzymałby tak dużego obciążenia. Czas rozkładania i składania dachu zależał od kierowcy, bowiem mechanizm oparto na tradycyjnej korbie. Przez fakt, iż dach składał się w całości, zajmował on całą przestrzeń bagażową.

ZOBACZ TAKŻE
Przewodnik po rodzajach kabrioletów – do wyboru do koloru

Pod względem stylistyki wykonano kawał dobrej roboty. Przednia część nadwozia nie różniła się od pozostałych wersji 402 a stylistyka była typowa dla lat 30-tych XX wieku. Okrągłe reflektory ukryto za osłoną chłodnicy, zaś opływowy kształt karoserii wzorowany był na Chryslerze Airflow. Reszta nadwozia już się różniła od standardowego 402. Największą różnicą był wydatny, pełen obłości tył nadwozia, który skrywał dach.

Prekursor coupe-cabrio

Całość wyglądała naprawdę ciekawie i ponadczasowo. Osłony tylnych kół poprawiały aerodynamikę i przy okazji ładnie wyglądały. Charakterystycznym elementem dla aut z tamtych lat było również umieszczone na klapie bagażnika koło zapasowe. Peugeot 402 Eclipse był dwuosobowy, mimo że jego rozstaw osi był całkiem spory (3,125 m).

Peugeot 402 Eclipse

Podobnie jak w przypadku pozostałych odmian, także Peugeot 402 Eclipse korzystał z rzędowej, dwulitrowej benzynowej jednostki. Zamiast 55 rozwijała ona jednak 70 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h a zużycie paliwa sięgało 14 l/100 km. Jednostka miała dwa gaźniki oraz po dwa zawory na cylinder. Napęd trafiał na koła tylne za pośrednictwem 4-biegowej przekładni. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano hamulce bębnowe. Auto miało zawieszenie niezależne z poprzecznymi, półeliptycznymi i amortyzatorami hydraulicznymi. 

Peugeot 402 Eclipse – przetrwało 36 egzemplarzy

ZOBACZ TAKŻE
Peugeot 403 (1955-1966) - francuski Mercedes | Klasyka gatunku

Od września 1935 roku do 1940 r. wyprodukowano 580 egzemplarzy francuskiego CC. Do dnia dzisiejszego zachowało się jedynie 36 egzemplarzy pojazdu. Peugeot 402 Eclipse zapisał się na trwałe w historii nie tylko francuskiej motoryzacji, ale również wszystkich kabrioletów. Warto o nim pamiętać i wiedzieć, że to właśnie od niego zaczęła się historia aut typu coupe-cabrio. Następcą modelu 402 był opisywany jakiś czas temu Peugeot 403.

Oceń nasz artykuł!

The requested resource was not found on this server.

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama