Lee Iacocca - najciekawsze projekty samochodów - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Lee Iacocca – najciekawsze projekty samochodów

Niedawno – dokładnie 2 lipca – zmarł współtwórca pierwszej generacji Mustanga Lee Iacocca. Mówiąc o nim, warto jednak wspomnieć kilka innych ciekawych aut, za które odpowiadał.

Opublikowano

w dniu

Lee Iacocca przy Mustangu
Fot. netcarshow.com

W środę 2 lipca odszedł – w wieku 94 lat – Lee Iacocca. Wiele osób kojarzy go głównie z kultowym Fordem Mustangiem z lat 60. Mało kto kojarzyć może Iaoccę z bardziej “cywilnymi” modelami. Słynny menedżer odpowiadał także za powstanie kolejnej ikony amerykańskiej motoryzacji, która została głównym rywalem Chevroleta Corvette.

Ford Mustang

Cel był jeden – stworzyć atrakcyjny i przystępny cenowo samochód dla młodych ludzi. Mustang okazał się być wielkim sukcesem Forda i samego Lee, który krótko po jego premierze awansował z wiceprezesa na prezesa Ford Motor Company.

Iacocca kierował projektem wprowadzenia nowego sportowego modelu. Inspirację stanowił niewielki prototyp z centralnie umieszczonym silnikiem o nazwie… Mustang. Rozważano też nazwy Cougar, Puma czy Torino. Uznano nazwę “Mustang” za kojarzącą się z wolnością i dlatego też zwyciężyła.

Mustang miał mieć 4 miejsca, mniej niż 5 m długości, a jego cena nie miała przekraczać 2500 dolarów. W opcji znalazło się sporo elementów z zakresu komfortu. Samochód oficjalnie zaprezentowano 17 kwietnia 1964 r. na salonie w Nowym Jorku. Ruszyła kampania medialna, a Amerykanie masowo ruszyli do salonów. Już w 1966 r. powstał milionowy egzemplarz Mustanga.

Chrysler i platforma K

W 1978 r. Iacocca został zwolniony przez Henry’ego Forda i przeniósł się do będącego w kłopotach finansowych Chryslera. Lee wynegocjował od rządu sporą pożyczkę na uratowanie koncernu. Spłacił zobowiązania 7 lat przed ustalonym terminem. Nie było by to możliwe, gdyby nie debiut Voyagera i modeli opartych na platformie K.

Wcześniej niemal każdy model Chryslera korzystał z osobnej platformy, co znacznie podnosiło koszty produkcji. Wprowadzono ją w 1981 r. Oparte na niej aut były mniejsze, miały przedni napęd i silniki umieszczone poprzecznie. Może nie miały tyle uroku, co wcześniejsze, ale potrafiły na siebie zarabiać. Było to ważne zwłaszcza w dobie kryzysu paliwowego.

Chrysler Voyager

Fot. exoticcars.pl

Powstawały też na niej limuzyny, auta sportowe, minivany, a nawet auta luksusowe. Mogły one mieć silniki V6 i napęd na cztery koła. Warto tu wymienić chociażby Chryslera LeBaron, Dodge’a Lancera, Dodge’a Dynasty czy Plymoutha Acclaim. Platformę K stosowano do 1989 r.

Lee Iacocca odpowiadał także za powstanie jednego z prekursorów minivanów – Chryslera Voyagera. Choć nowy model nie był duży jak na tamtejsze warunki – mierzył od 4,5 do 4,8 m długości – mieścił w komfortowych warunkach 7 osób. Auto zachwycało praktycznością i oferowało dobry stosunek jakości do ceny.

Dodge Viper

Samochód stanowił pokaz możliwości koncernu Chrysler i odpowiedź na Chevroleta Corvette. Viper zadebiutował w 1992 r. Mówiono o nim nawet jako o “współczesnej wersji” AC Cobry. Samochód korzystał z wielkiego wolnossącego silnika V10 o pojemności 8 l. Viper stał się obiektem pożądania i często trafiał na plakaty zdobiące pokoje nastolatków. Był też bohaterem wielu gier video.

Dodge Viper

Fot. netcarshow.com

Pozostałe

Jak widać, dziedzictwo Iacocci jest spore, a Mustang jest jednym z jego wielu projektów, za które powinniśmy mu być wdzięczni. Gdyby nie on, nie byłoby również m.in. Jeepa Grand Cherokee czy Forda Escorta.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama